m Een breed coöperatief verzekeringsplatform Terugblik Dr. Stefan de Boer De fusie tussen Interpolis en Achmea is een belangrijke mijlpaal in een al bijna twintig jaar durende geschiedenis. De Rabobank heeft altijd een voorkeur gehad voor 'primaire maatschappijen'. Zij heeft herhaaldelijk pogingen in het werk gesteld deze onderlinge verze keraars en Interpolis bij elkaar te brengen. ■ra** jts* ir.-»* 14e jaargang 2005 03 Groep. En ook de banden op directieniveau wordt stevig aangetrokken. De huidige directie van Interpolis gaat deel uitmaken van de van bestuur van Eureko.' raad PI Wat gebeurt er met de glasheldere cultuur H 'Interpolis en glashelder zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de verzekeringsmarkt is onze positionering zeer opvallend. Glas helder is een uniek concept, het zou gek zijn om dat niet verder uit te bouwen. Hetzelfde geldt overigens voor de sterke positie van Centraal Beheer en Zilveren Kruis. In de mer- kenportefeuille wordt dan ook niet gesneden. Het merk Interpolis wordt gewoon naast de twee 'powerbrands' van Achmea in de schap pen gelegd. Daar gaan we niet aan sleutelen.' Q 'Net als Interpolis kent ook Achmea een veranderingsgezinde cultuur. Ooit nam Achmea de kop met de modernisering van het kantoorwerk. Centraal Beheer trok breed de aandacht met de kantoortuin. Dat waren echte revoluties in de traditionele arbeidsomstandig heden. Interpolis heeft met zijn flexibel werken wederom een revolutie teweeg gebracht. Nu we samengaan zullen die beide op verandering en verbetering gerichte culturen elkaar gaan versterken.' PI Hoe snel gaat de samenwerking vruchten Q 'Voor de zomer zullen we plannen maken voor het verdere fusietraject. We richten in eer ste instantie het vizier op het bereiken van synergie in de back office en de productont wikkeling. Dat betekent niet dat we op korte termijn allerlei afdelingen en systemen aan elkaar gaan koppelen. Persoonlijk verwacht ik dat de fusie een traject van lange adem gaat worden. Dat verwacht ik in het belang van onze klanten. De komende twee jaar komt er heel erg veel op onze klanten en ons af. Dan moet je denken aan de nieuwe WAO, de afschaffing van de VUT en prepensioen, de introductie van levensloop, het nieuwe zorg stelsel en de ingrijpende Wet Financiële Dienstverlening (WED). We moeten onze mou wen opstropen om al deze veranderingen voor onze klanten probleemloos tot een goed einde te brengen. Pas als onze klanten optimaal bediend zijn, ontstaat er ruimte om de synergie van deze fusie uit te nutten. De eerste prioriteit is dat de dienstverlening aan klanten intact blijft.' Fotografie E. Pennarts, afd. Bedrijfshistorie Organisatie functie hoofd afdeling Bedrijfshistorie e mail s.boer@rn.rabobank.nl e eerste keer was in 1986, toen Inter polis en Centraal Beheer - eveneens een verzekeraar op coöperatieve grondslag - met elkaar in gesprek gingen. De Rabobank ver wachtte dat zij in de toekomst, na het ver dwijnen van het fusieverbod tussen banken en verzekeraars, de banden met de nieuwe combinatie flink zou kunnen aanhalen. Twee opeenvolgende pogingen - in 1986 en 1988 - liepen echter mis. Nadat banken en verzekeraars inderdaad mochten samengaan, wilde de Rabobank een breed coöperatief verzekeringsplatform oprichten. Een stap in de goede richting was de overname van Interpolis in 1990. Het jaar daarop legde de Rabobank contact met het coöperatieve Avéro. Om sterker te staan in de onderhandelingen, fuseerde Avéro snel met Centraal Beheer tot AVCB. Uiteindelijk zou de Rabobank in 1993 een fusie tussen In 1990 kwam Interpolis onder de vleugels van de Rabobank. Herman Wijffels (r), hoofddrectievoorzitter Rabobank Nederland en Jan Groninger, hoofddirectie voorzitter Interpolis, tekenden ervoor. AVCB en Interpolis afwijzen. De belangrijkste reden was de belangentegenstelling tussen de lokale Rabobanken en de onafhankelijke tussenpersonen, waarvan AVCB wilde blijven gebruikmaken. In 1995 ging AVCB samen met zorgverzekeraar Zilveren Kruis op in Achmea. Medio 1998 leek het dan eindelijk te lukken. De Rabobank en Achmea spraken de intentie uit om binnen drie jaar te komen tot één geïntegreerde groep van financiële dienst verleners op coöperatieve grondslag. De samenwerking zou zich uitstrekken tot alle activiteiten, met nieuw te vormen clusters op het terrein van bankieren, verzekeren en vermogensbeheer. Al op 1 januari 1999 zou er een gezamenlijke onderneming van start moeten gaan. Als de nieuwe poging slaagde, zou de grootste partij in Nederland op verze- keringsgebied ontstaan. Eind 1998 werden de gesprekken toch weer afgebroken. De verschillen in opvatting bleken onoverbrug baar. Vooral de integratie van het vermo gensbeheer en de pensioenen was een strui kelblok. De Rabobank Groep en Achmea bleven daarna niet stilzitten. De Rabobank onder handelde met de verzekeraars CZ en VGZ. En Achmea timmerde internationaal aan de weg met Eureko. Maar in 2003 zochten de partijen elkaar toch weer op. De Rabobank nam een belang van vijf procent in Eureko en zou actief polissen van Zilveren Kruis gaan verkopen. Het blijkt de aanzet te zijn geweest van een nieuwe, baan brekende stap.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 21