Berichten Herijking strategisch kader Wat is de toekomst van de Rabobank Groep? Dinsdag 10 mei is gestart met de herijking van het strategisch kader van de Rabobank Groep in het Kurhaus te Scheveningen. Bijna 150 leden van het seniormanagement van de Rabobank Groep deelden hun visie op het concept strategisch kader 2005-2010. 'Herijken van de strategie is nodig, ook gezien de recente ontwikkelingen met Eureko/Achmea,' aldus bestuursvoorzitter Heemskerk. 'De voor zet komt vanuit de raad van bestuur, maar dit is het begin van een discussie. De strategie en zeker de invulling staan allerminst vast.' Niet met alles in de krant nemer een grote rol. 'Soms krijgen ze de kans om zelf hun ambitie waar te maken en krijgen ze de beschikking over het vereiste geld', ver telt Cleijsen-van de Snepscheut. 'In andere gevallen vergt de realisatie te veel werk en wordt er binnen de bank een projectgroep opgericht. Afhankelijk van het project speelt de bank een kleine of grotere rol bij de realisatie.' De gekste dingen 'De uitgangspunten waarop wij ideeën beoor delen zijn eigenlijk nooit veranderd, maar in de loop van de tijd zijn die wel duidelijker geworden voor de mensen', aldus Oomen. 'Het eerste jaar stuurde men van alles in. De gekste dingen. Nu ontvangen we ideeën die altijd vlak tegen onze criteria aanliggen. Hij vertelt dat de initiatieven die binnen komen zeer divers zijn. 'Dat is ook een van de leuke dingen aan 'Wereldidee'. Het is altijd span nend om te zien wat er wordt ingestuurd.' Mooie voorbeelden van gerealiseerde projec ten zijn: een verhalenboek, waarin kinderen verhalen van ouderen hebben opgeschreven en geïllustreerd, een inventarisatie van monu mentale bomen, het voorzien van bibliothe ken met leesbrillen en rollators en het verlich ten van de kerktorens. 'Een daverend succes van 'Wereldidee' was het project 'Poosplaatsen in de grensstreek", vervolgt Hanny Cleijsen-van de Snepscheut. 'Op 27 landelijke plekken in Brabant-aan-de-grens zijn banken en zwerfkeien voorzien van poë zie die bij de plek past.' Het zijn plekken waar mensen tijdens een wandeling of fietstocht even kunnen verpozen. Elke poosplaats is B&B 14e jaargang 2005 03 Heemskerk hield het topkader drie opties voor. De keuze voor 'de Frieslandbank van Europa' is weliswaar een zuivere strategie, maar het leidt tot beperkte groei met risico's op langere termijn. Een andere optie is uit te groeien tot 'Deltabank' ofwel Allfinanzspeler in de Benelux. Dat kan een prachtige thuismarkt opleveren, al lijkt daarvoor op dit moment weinig animo bij de partnerbanken. 'geadopteerd' door een medewerker van de bank om die plek netjes te houden. In ieder dorp zijn projecten gerealiseerd. Nu er twee ideeëncyclussen zijn geweest en de derde voor de deur staat, geniet het 'Wereldidee' grote bekendheid. De actie van de bank leeft onder de inwoners. Ook halen de projecten regelmatig de publiciteit. Dan wel op initiatief van de indieners en niet van de bank. 'Als bank willen we niet telkens met alles in de krant staan', aldus Toonen. Nu Baarle-Nassau samengaat met buurbanken Rijsbergen, Rucphen en Zundert zal de vol gende kaartenronde pas na de fusie dit najaar van start gaan. De fusiepartners staan voor de volle honderd procent achter 'Wereldidee', maar op dit moment kost het te veel tijd en mankracht om de organisatie ter hand te nemen. Wel zijn er al een tiental aanmeldin gen binnen. 'Mensen wachten niet eens meer tot de ideeënkaart in de bus valt, maar sturen spontaan hun ideeën al in.' Bij het seniormanagement bleek een breed draagvlak voor een tussenliggende strategie: Rabobank als een in Nederland gewortelde mondiale food en agribank. Uitwerking van deze variant betekent het verder uitbouwen van het marktleiderschap in Nederland op welgekozen terreinen. Ook de ontwikkeling van dochterondernemingen speelt een sleu telrol om de groeiambities van de groep te realiseren. Buiten kijf staat de voortdurende versterking als wereldwijde food- en agribank. Daarbij moet de Rabobank zich nog meer onderscheiden als coöperatieve en duurzame organisatie. Uitgangspunt bij deze strategie voor de komend vijfjaar is 'groei op eigen kracht'. Wel is het mogelijk dat groepsonder- delen samengaan met andere partijen, waarbij gedeeltelijke beursgang niet valt uit te sluiten. Ook blijft de bank hoe dan ook een coöperatie. Tevens blijft de triple A-rating belangrijk van uit markt- en imagobelangen. Het strategiedocument wordt in de kringver gaderingen van augustus/september behan deld waarna het op de agenda van de centrale kringvergadering van 28 september staat.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 19