ii 'Samenhangend werkgebied' B B 14e jaargang 2005 03 Fotografie Esther Pennarts, e.a. Door zijn participatie in de klankbordgroep van het 'Rijngedeelte' is Anton Houtsma, voor malig burgemeester van Wijk bij Duurstede, anders gaan denken over het beleid van de bank. 'In de klankbordgroep hebben we gesproken over het aantal geldhandelingen bij de bank dat de afgelopen jaren aanzien lijk is gedaald. Nu begrijp ik dus veel beter waarom schaalvergroting noodzakelijk is.' Desondanks pleit Houtsma voor het hand haven van alle geldhandelingen op de bank, óók op kleine vestigingen. 'Winst kan en mag bij de Rabobank niet het enige oogmerk zijn.' Houtsma spreekt wel zijn waardering uit over de zorgvuldige werkwijze van betrokkenen tijdens het hele traject. 'Daar kan de politiek bij complexe processen als bijvoorbeeld een gemeentelijke herindeling nog wat van leren.' beeld al onze kantoren open blijven. Ook hebben de medewerkers, met uitzondering van het management en de directie, een functiegarantie tot een jaar na de split sing.' Een andere grote hobbel was het administratieve proces met het unieke feit dat ruim 6.500 klanten van het 'Heuvel- rugdeel' moesten worden omgezet naar Rabobank Utrechtse Heuvelrug. 'Uitein delijk heeft de 1CT Groep van Rabobank Nederland ons gegarandeerd dat dit tra ject goed zou verlopen', aldus Hordijk. Twee klankbordgroepen In november 2004 zijn de leden over de mogelijke splitsing geïnformeerd tijdens een speciale ledeninformatie-bijeenkomst. Daarnaast werden twee klankbordgroe pen geformeerd: een 'Rijn-groep' en een 'Heuvelrug-groep'. Een aantal van hun suggesties en ideeën zijn meegenomen in de fusievoorstellen die tijdens de algeme ne ledenvergaderingen van de betrokken banken in februari en maart in stemming zijn gebracht. Hordijk: 'De feitelijke split sing is natuurlijk tijdens de algemene ledenvergaderingen stevig ter discussie gesteld, maar de leden waren met name geïnteresseerd in de concrete gevolgen. 'Blijft het kantoor in mijn woonplaats open en houd ik mijn eigen adviseur?' Mens volgt werk Volgens het principe 'mens volgt werk' is de adviseur in de meeste gevallen met de klant meegegaan. Hordijk: 'We hebben geredeneerd vanuit de klant en dus de medewerkers daarin geen vrije keuze gelaten. Sommige medewerkers moesten daar wel even aan wennen. Maar er is er nu eenmaal maar één waarvoor we het allemaal doen en dat is de klant.' In een beperkt aantal gevallen, waarbij de advi seur bij de andere bank is gaan werken, zijn de klanten mee gegaan. Dit betreft ongeveer dertig klanten. Neem de tijd Volgens Jan Griffioen, die na de splitsing lid van de raad van commissarissen van Rabobank Utrechtse Heuvelrug wordt, is een dergelijk proces alleen goed te vol brengen door zorgvuldig te werk te gaan en transparant te zijn. 'Alleen dan kun je alles wat je besluit op een verantwoorde manier presenteren en uitleggen.' Voorts adviseert hij om voor een dergelijk pro ces altijd de tijd te nemen. 'Geef klanten én medewerkers de gelegenheid aan het idee te wennen. Ik hoop dat onze toe- 'Opschaling zal voor de betrokken banken wel nut tig zijn, maar als klant zien we de voordelen nog niet direct. Dat zal de tijd ons leren,' zegt Joke van Dijkhuizen, van ProGenta BV in Eist. Zij is als lid betrok ken geweest bij het Stimuleringsfonds van Rabobank Rijn en Heuvelrug en staat inmiddels op de voor- drachtslijst van de ledenraad van Rabobank Utrechtse Heuvelrug. 'Hierdoor voel ik mij betrokken en kan ik mijn stem laten horen', aldus van Dijkhuizen. 'Ik ga in ieder geval inbrengen dat deze nieuwe bank een gro tere betrokkenheid bij jonge ondernemers moet tonen. Vorig jaar heeft onze zoon ons bedrijf overgenomen en de begeleiding vanuit de bank is daarbij zeer summier geweest. De jonge ondernemers zijn de goede klanten van de toekomst en dus moet de Rabobank daar nu veel aandacht aan besteden.' komstvisie inzake de opschaling een juiste is geweest en dat we over een jaar of drie ook van medewerkers te horen krijgen dat het inderdaad goed is geweest.' Rob van der Leij: Een van de doelstellingen van een fusie is volgens Rob van der Leij, directeurbestuurder van Rabobank Kromme Rijnstreek, te komen tot een logisch samenhangend werk gebied. Dat daarbij sprake kan zijn van twee ongelijke partijen doet er volgens hem niet toe, mits je met respect met elkaar omgaat en werkt volgens de spelregels. 'We dragen steeds uit dat we geen kleine bank overnemen, maar dat we samen bouwen aan een nieuwe, volwaardige fusiebank. Daarbij blijft het partnershipmodel als bestuurs model gehandhaafd met bestuurders en commissarissen van beide banken.' Verdere opschaling in de toekomst ziet Van der Leij niet zitten: 'Wat mij betreft zijn en blijven we de coöperatieve bank: herkenbaar en dichtbij de klant met een volledig financieel dienstenpakket.' Joke van Dijkhuizen-Alblas:

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 15