Rabobank Rijn en Heuvelrug deelt zich op 'V Markt en klant leidend 14 Reportage Rabobank Rijn en Heuvelrug zorgt voor een vrij uniek gebeuren: de bank splitst zich. Het 'Rijndeel' fuseert met Rabobank Kromme Rijn, het 'Heuvelrugdeel' gaat naar Rabobank Utrechtse Heuvelrug. Zo komen er twee stevige, gelijkwaardige Rabobanken tot stand. Directeur Cees Hordijk en bestuursvoorzitter Jan Griffioen van Rabobank Rijn en Heuvelrug wisten de zin van de splitsing aan alle partijen duidelijk te maken. Hordijk: 'Met de borst vooruit en trots op onze eigen bank gingen we het gesprek aan met onze buurbanken. Uitgangspunt was: hoe kunnen we onze klanten voor de toekomst de beste dienstverlening garanderen. Dat zet het bankbedrijf in het juiste perspec tief. Wij zijn er voor onze klanten en niet andersom.' 'Bewonderenswaardig' Klantwaarde/markt B&B 14e jaargang 2005 03 anuit een heldere toekomstvisie op coöperatief bankieren en niet uit armoede hebben we gesprekken over mogelijke fusies met collega-ban ken in de regio gevoerd', aldus Jan Griffioen. 'Op basis van rentabiliteit konden we nog jaren zelfstandig ver der. Niettemin zagen we in 2002 al dat fusie een gewenste optie was. De klant vraagt een steeds hoogwaardiger dienstverlening en dat vereist schaal grootte.' Kort daarna kwam 'Visie Rabobank 2005+' met onder andere het advies om bij fusie ook opnieuw naar de homogeniteit van werkgebieden te kijken. Samenhangende werkgebieden 'Uit onafhankelijk onderzoek kwam vast te staan dat het werkgebied van Rabobank Rijn en Heuvelrug in feite uit twee regio's bestaat', aldus Hordijk. 'Het Heuvelrugdeel is een groen gebied met veel particuliere klanten uit het topseg- Jaap Lagendijk: Het feit dat Rabobank Rijn en Heuvelrug de moed heeft gehad zich als het ware op te heffen, is volgens Jaap Lagendijk, directievoorzitter van Rabobank Utrechtse Heuvelrug, zeer bewonderenswaardig. 'In het belang van de klant die steeds meer expertise vraagt, heeft die bank zakelijke argumenten zwaarder laten wegen dan emoties.' Het proces heeft Lagendijk als uitdagend, maar soms ook als lastig ervaren. 'Wij zaten eind vorig jaar al in het fusietraject van de Rabobanken Zeist en De Bilt toen ook deze splitsing ter sprake kwam. Zo was het besluit al genomen om over te gaan op het directiemodel. Het 'Heuvelrug gedeelte' kon zich hierin vinden.' Inmiddels staan ook leden uit dit gebied op de voordrachtslijst van de ledenraad. Lagendijk: 'Uiteraard hebben ook onze nieuwe leden de volle ruimte om hun ideeën en wensen in te brengen.' ment en veel zakelijke dienstverlening. Het lijkt sterk op het werkgebied van Rabobank Utrechtse Heuvelrug. Het Rijndeel heeft veel ondernemingen in de agrarische sector en dat past prima in het werkgebied van Rabobank Kromme Rijn. Door de splitsing worden dus twee homogene werkgebieden gevormd.' Het hele proces, door alle partijen als bijzon der zorgvuldig en prettig ervaren, is bege leid door Gerrit Meulenbrugge, adjunct regiodirecteur Rabobank Nederland. 'Ik zal een splitsing niet snel adviseren, maal ais een werkgebied dusdanig onlogisch is, kom je daar wel op uit', zegt hij. 'Uitdruk kelijke voorwaarde is dan wel dat extra veel aandacht uitgaat naar klanten én medewerkers.' Grootste hobbels In mei 2004 werden de plannen over splitsing eerst aan de medewerkers gepre senteerd. Griffioen: 'Geen makkelijke boodschap, want ze vormden een hecht team. Daar was één van de grootste hob bels.' Ze waren wel voorbereid op fusie, maar niet op splitsing. Hordijk: 'Uitein delijk hebben we toch ook bij hen de po sitieve effecten van de herinrichting kun nen benadrukken. Zo kunnen bijvoor-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 14