Rabobank
Rijn en Heuvelrug
deelt zich op
'V
Markt en klant leidend
14
Reportage
Rabobank Rijn en Heuvelrug zorgt voor een vrij uniek gebeuren: de bank splitst zich. Het 'Rijndeel' fuseert met
Rabobank Kromme Rijn, het 'Heuvelrugdeel' gaat naar Rabobank Utrechtse Heuvelrug. Zo komen er twee stevige,
gelijkwaardige Rabobanken tot stand. Directeur Cees Hordijk en bestuursvoorzitter Jan Griffioen van Rabobank
Rijn en Heuvelrug wisten de zin van de splitsing aan alle partijen duidelijk te maken. Hordijk: 'Met de borst vooruit
en trots op onze eigen bank gingen we het gesprek aan met onze buurbanken. Uitgangspunt was: hoe kunnen we
onze klanten voor de toekomst de beste dienstverlening garanderen. Dat zet het bankbedrijf in het juiste perspec
tief. Wij zijn er voor onze klanten en niet andersom.'
'Bewonderenswaardig'
Klantwaarde/markt
B&B 14e jaargang 2005 03
anuit een heldere toekomstvisie
op coöperatief bankieren en niet
uit armoede hebben we gesprekken
over mogelijke fusies met collega-ban
ken in de regio gevoerd', aldus Jan
Griffioen. 'Op basis van rentabiliteit
konden we nog jaren zelfstandig ver
der. Niettemin zagen we in 2002 al dat
fusie een gewenste optie was. De klant
vraagt een steeds hoogwaardiger
dienstverlening en dat vereist schaal
grootte.' Kort daarna kwam 'Visie
Rabobank 2005+' met onder andere het
advies om bij fusie ook opnieuw naar
de homogeniteit van werkgebieden te
kijken.
Samenhangende werkgebieden
'Uit onafhankelijk onderzoek kwam vast
te staan dat het werkgebied van
Rabobank Rijn en Heuvelrug in feite uit
twee regio's bestaat', aldus Hordijk. 'Het
Heuvelrugdeel is een groen gebied met
veel particuliere klanten uit het topseg-
Jaap Lagendijk:
Het feit dat Rabobank Rijn en Heuvelrug de moed heeft gehad zich
als het ware op te heffen, is volgens Jaap Lagendijk, directievoorzitter
van Rabobank Utrechtse Heuvelrug, zeer bewonderenswaardig. 'In het
belang van de klant die steeds meer expertise vraagt, heeft die bank
zakelijke argumenten zwaarder laten wegen dan emoties.' Het proces
heeft Lagendijk als uitdagend, maar soms ook als lastig ervaren. 'Wij
zaten eind vorig jaar al in het fusietraject van de Rabobanken Zeist en
De Bilt toen ook deze splitsing ter sprake kwam. Zo was het besluit
al genomen om over te gaan op het directiemodel. Het 'Heuvelrug
gedeelte' kon zich hierin vinden.' Inmiddels staan ook leden uit dit
gebied op de voordrachtslijst van de ledenraad. Lagendijk: 'Uiteraard
hebben ook onze nieuwe leden de volle ruimte om hun ideeën en
wensen in te brengen.'
ment en veel zakelijke dienstverlening.
Het lijkt sterk op het werkgebied van
Rabobank Utrechtse Heuvelrug. Het
Rijndeel heeft veel ondernemingen in de
agrarische sector en dat past prima in het
werkgebied van Rabobank Kromme Rijn.
Door de splitsing worden dus twee
homogene werkgebieden gevormd.' Het
hele proces, door alle partijen als bijzon
der zorgvuldig en prettig ervaren, is bege
leid door Gerrit Meulenbrugge, adjunct
regiodirecteur Rabobank Nederland. 'Ik
zal een splitsing niet snel adviseren, maal
ais een werkgebied dusdanig onlogisch is,
kom je daar wel op uit', zegt hij. 'Uitdruk
kelijke voorwaarde is dan wel dat extra
veel aandacht uitgaat naar klanten én
medewerkers.'
Grootste hobbels
In mei 2004 werden de plannen over
splitsing eerst aan de medewerkers gepre
senteerd. Griffioen: 'Geen makkelijke
boodschap, want ze vormden een hecht
team. Daar was één van de grootste hob
bels.' Ze waren wel voorbereid op fusie,
maar niet op splitsing. Hordijk: 'Uitein
delijk hebben we toch ook bij hen de po
sitieve effecten van de herinrichting kun
nen benadrukken. Zo kunnen bijvoor-