10 vragen aan Monika Milz m n Wl B3 lm El Wie is Monika Milz (47)? WA Hoe ziet uw loopbaan eruit? Bent u de spreekwoordelijke duizendpoot? Heeft u iets met de coöperatieve Rabobank? Operatie Service: wat zegt u dat? 10 vragen aan 13 Waaraan stoort u zich in uw werk? Hoe waardeert u onze positie in de zakelijke markt? Wat zijn uw ambities met het directoraat MKB? *J Hoe belangrijk is het grote stedenbeleid Een van de weinige 'doorgebroken' vrouwen. Eenzaam? B&B 14e jaargang 2005 03 Fotografie Esther Pennarts 'Een ondernemend mens. Verveling ken ik niet. M'n uitdaging is juist niet te veel leuke ideeën tegelijk op mijn bordje te laden. Ik verdiep me graag in andermans wereld en denkbeelden en probeer mijn steentje bij te dragen aan goede initiatieven. In mijn vrije tijd ben ik graag buiten. Ik hou van de Alpen én van het Nederlandse landschap.' 7 'Ik ben 25 jaar geleden begonnen in het bankvak en heb mezelf twee vakgebieden eigen gemaakt: bankieren in de bedrijvenmarkt én per soneelszaken. In 2000 ben ik bij de Rabobank begonnen als hoofd Management Development. Na twee jaar werd ik directeur Grootbedrijf en sinds januari jl. ben ik eindverantwoordelijk voor het Directoraat MKB. Het is boeiend om nu weer aan de kant te zitten waar het geld wordt verdiend. Omdat we bijdragen aan de directe baten, geeft dit werk sneller voldoening dan op stafafdelingen zoals Human Resources. Toch is ook dat type werk bijzonder belangrijk. Een dienstverlenende organisatie onderscheidt zich immers met mensen. De erkenning in de organisatie voor HR-werk is nogal eens matig.' 'Nee, dat ben ik niet. Ik vind het een uitdaging om strategische vraag stukken te benoemen en te vertalen naar concreet beleid. In de praktijk combineer ik dat met een taakgerichte no-nonsense benadering van de mensen met wie ik werk. Die wil ik plezier en ambitie bieden door duidelijk te zijn over de visie van de Rabobank en de gewenste resulta ten. Bij ons staat de mens centraal: de klanten én de mensen die ze bij ons ontmoeten, de Rabobankmedewerkers. Als we goed gemotiveerde en opgewekte medewerkers hebben, zijn onze klanten ook tevreden. Dat vraagt veel van ons: de mens centraal mag geen loze belofte zijn.' 7 'Jazeker! Voor mij is zeggenschap daarbij hét ultieme woord. De kwaliteit van mijn werk wordt beoordeeld door de aangesloten banken. Deze relatieve afhankelijkheid ervaar ik als een belangrijk goed; het zorgt voor een goede balans in de organisatie. Coöperatie gaat vooral over zeggenschap op lokaal niveau. In ons bedrijf wordt het ondernemerschap nog daadwerkelijk aan de basis ingevuld. Dat spreekt mij erg aan, al zie ik grote verschillen. We hebben prima ondernemers in ons midden en van mij mochten dat er veel meer zijn!' 7 'Operatie Service was het startpunt van mijn nieuwe opdracht. Als grote organisatie ondernemen we allerhande initiatieven en af en toe moet de bezem flink door de kast om achterhaalde zaken achter Organisatie functie Hoofd directoraat MKB e mail m.r.milz@rn.rabobank.nl 7 ons te laten. Met 150 werkgebieden en grotere banken worden van Rabobank Nederland andere dingen gevraagd. Het is natuurlijk verve lend dat het ook onzekerheden met zich brengt voor iedereen. Maar het is goed ons weer eens af te vragen of we nog de goede dingen doen en of het nog beter kan.' 'Volgens mij zijn we onvoldoende bezig met 'time to market'. Werken vanuit de optiek datje op tijd aflevert wat je klant verwacht. In ons geval de aangesloten bank. Regelmatig gebeurt het dat dingen niet worden afgerond. Ik heb liever één of twee plannen die daadwerkelijk uitgevoerd worden dan 15 plannen die niet of half afgewerkt zijn.' 7 'Wij hebben een hele sterke positie in het MKB: met 39% marktaandeel zijn we marktleider. Maar we zijn niet onaantastbaar. De uitdaging is die sterke positie te verdedigen en waar mogelijk uit te bouwen. De bedrijvendienstverlening vormt de belangrijkste component in de resultaten van de Rabobankorganisatie en daar moeten we trots én zuinig op zijn. Ik ben erg blij met de toenemende aandacht binnen de Rabobank voor de dienstverlening aan bedrijven. Dat is hard nodig.' 7 'Wat klanttevredenheid betreft moet de Rabobank de benchmark in de bedrijvenmarkt zijn. Dat we bij de kleinere bedrijven de Postbank moeten laten voorgaan, is bijzonder teleurstellend. In beginsel bieden wij meer service. Door de terecht hogere verwachtingen van onze klanten, zijn ze ook sneller ontevreden. Ons speerpunt moet zijn het vertalen van het grote aantal contacten met ondernemers naar hun privé belangen. De klant vraagt terecht een goed geregisseerde dienst verlening van de afdelingen Bedrijven en Private Banking.' 'Heel belangrijk. In de 30 - 40 grote steden hebben we een achterstand in marktaandeel en marktpenetratie. We moeten knokken om daar aan de bak te komen, eens te meer omdat 50% van de bedrijven zich inmiddels bevindt in de werkgebieden van deze steden. Dat vereist maatwerk en een intensieve samenwerking.' 'Nee niet eenzaam, maar tegelijkertijd pleit ik wel voor meer vrouwen in hogere functies. Dat biedt ons als grote dienstverlenende organi satie meerwaarde, nog afgezien van het feit dat het jammer is om veel hoogwaardig talent onbenut te laten. Ons MT bestaat uit twee mannen en twee vrouwen: een goed voorbeeld!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 13