Kantoor als basis Het werkgebied van Rabobank Zaanstreek B&B 14ejaargang 2005 03 Fotografie Rabobank Zaanstreek dus een duidelijk verhaal maar als bank- bestuurder moet je iets doen met die emo ties. Dat is vooral gedaan door veel te praten met medewerkers en leden. Over het hoe en waarom, en vooral over de gevolgen. Naast de uitgebreide voorlich ting zijn ook invloedrijke, sleutelfiguren uit de lokale gemeenschap ingeschakeld om via hen de boodschap te brengen.' De weerstand is nog steeds niet weggeno men, maar dat was ook niet te verwach ten. 'Technisch en juridisch hebben we in verleden af en toe aardig gecompliceerde fusies gekend', vertelt Uijl. 'Maar uitein delijk ging het toch wel goed. Overal met unanieme besluitvorming. De fusie met Rabobank Westzaan is in grote lijnen ver gelijkbaar met twee jaar geleden toen we fuseerden met Rabobank Oostzaan. Dat ging en gaat nu gewoon prima.' Het eige ne van het door de vele fusies diverse werkgebied wordt in stand gehouden door bewust in elke kern een kantoor te houden. 'We hechten aan de voormalige werkgebieden met een eigen kantoor', verklaart Uijl. 'De binding met de leden daar moet optimaal blijven en daarvoor is het kantoor de ideale basis.' Coöperatie geborgd Met de fusie ligt ook de overstap naar het directiemodel in het verschiet. Twijfel over die keuze is er niet geweest. 'Bij het directiemodel is er een betere binding met de leden via de ledenraad die twee a drie keer per jaar bijeenkomt', aldus De Witte. 'Klankbordgroepen zijn ook te vrijblij vend gebleken.' Het enthousiasme voor het nieuwe model bleek ook te leven onder leden. 'Kandidaten vinden is geen probleem', aldus Uijl. 'De uitdaging was het zoeken van een goede afspiegeling binnen de gemeente.' De Witte geeft aan dat de aandacht voor de coöperatie bin nen de vijfkoppige raad van commissaris sen goed is geborgd. 'Er zijn vijf aan dachtsgebieden benoemd waarvan er twee tot de coöperatie horen: werkgebied en netwerk, HRM, particuliere markt en OR, bedrijfsleven met name internatio naal, bestuurlijk en financieel juridisch.' Geen slaaf van de regels 'Het driehoofdig directiemodel past uit stekend bij onze bank', brengt commer cieel directeur Tom van Roon naar voren. 'Het is een efficiënte wijze van werken en toezichthouden.' Gevraagd naar de verge lijking met het partnershipmodel, zegt hij: 'Elke organisatie voldoet, als je het maar goed invult.' Dat brengt vanzelf het onderwerp 'In Control' ter sprake. Uijl daarover: 'Het zijn de mensen die het moeten doen. In ieder geval moeten we zorgen dat we geen slaaf worden van onze regels. Tegelijkertijd zijn we ook vanuit de coöperatieve gedachte en de aard van ons werk verplicht om extra zorgvuldig met onze klanten om te gaan. Natuurlijk moeten we zelf onze zaken goed voor elkaar hebben. Ik heb het gevoel dat we gaan werken met het model dat ons al past.' Ambitie en opleiding Gevraagd naar het doel van alle bewe ging, komt na enig aarzelen de ambitie van de bank naar voren. 'Het financiële hart van de regio zijn.' De aarzeling komt voort uit wantrouwen jegens mooie woorden, niet uit onenigheid over het doel. De mannen vertalen die ambitie lie ver direct in concrete acties. Van Roon: 'Actief zijn in de regio, je laten zien in de markt, daar begint het mee. Vijf jaar gele den zijn we daarmee bewust begonnen. Rabobank Zaanstreek is daar nu hele maal op ingesteld. We hebben eerst het binnenwerk goed georganiseerd. Daarbij is gekeken naar opleidingsniveau, com merciële instelling en klantgerichtheid. Daarnaast zijn wij begonnen met het aan bieden van stageplekken voor HBO-stu- denten. Elk jaar brengen er bij de bank zo'n 30 stagiaires hun stageperiode van een half jaar door. Die stagiaires zorgen voor vers bloed, goede PR en eigentijdse ideeën. Inmiddels heeft bijna 50% van de medewerkers bij CA een HBO-niveau. 'Geheel ten onrechte bekijken collega banken ons wel eens wat meewarig omdat we niet meegedaan hebben met FAST', aldus Uijl. 'Maar de cijfers tonen gelukkig aan dat de commercie al ruim schoots tussen onze oren zit.' Resultaten dus 'Bij fusies waren onze partners zeer geïn teresseerd in wat wij als stadsbank aan de coöperatie doen', merkt De Witte op. 'De crux is dat wij onder een commerciële vlag al jaren voor onze klanten doen wat Balanstotaal 1.311.236 Inwoners werkgebied 165.000 Aantal fte's 172 Leden 4.064 Bancaire productiviteit 1.47 Ledenratio 11.2% Baten/lasten ratio 1.62 Marktpenetratie volw. 30.8% Solvabiliteit 1.04 Marktpenetratie HID 22.4% Ziekteverzuim 3% Aantal vestigingen 7 Aantal contactpunten 12 De Zaanstreek is het oudste industriegebied van Europa en misschien wel van de wereld. Nu nog werkt 22% (6% boven het landelijk gemiddelde) van de beroepsbe volking in de industrie. 200 jaar geleden sierden meer dan 1.000 molens het gebied, die naast hout ook cacao, mosterd, verf en papier verwerkten. In het midden van de 19e eeuw verruilden de Zaankanters langzamerhand hun windmolens voor stoommachines. Aan de Zaan ontstonden grote multinationals, zoals Verkade, Ahold, Bruynzeel, Forbo, Honig en Duyvis. De initiatiefrijke en innovatieve Zaanstreek werd uiteindelijk slachtoffer van de wet van de remmende voorsprong en raakte zijn prominente status kwijt. Veel (voedings)industrie, zoals Ahold, is echter gebleven en de Zaanstreek is nog steeds de grootste cacaoverwerker van Europa. De industriële activiteit heeft veel toeleveranciers en trans portbedrijven aangetrokken. De laatste decennia is er een kentering te zien. Er wordt veel geïnvesteerd in ken niseconomie en hoogwaardige ontwikkelingen. andere banken onder coöperatie scharen.' Uijl vult hem aan. 'Om het resultaat van die inspanning te meten hanteren wij een binnen de Rabobank Groep afwijkend instrument, namelijk 'gewoon' onze finan ciële ratio's. Hiermee krijgen we een vrij nauwkeurig beeld van onze performance over een reeks van jaren. Daarop sturen we en dat is dan ook de focus voor het managementteam. Qua balanstotaal staan we op nummer zeventien en qua rentabi liteit onder de G en H banken op num mer zeven. Als je financiële waarden niet goed zijn, kun je ook geen klantwaarde leveren.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 11