Ethiek en verantwoord ondernemen Gastcolumn Prof. dr. Henk van Luijk Berichten Maatschappij functie Emeritus hoogleraar bedrijfsethiek email h.vanluijk@worldonline.nl Ledental groeit met ruim 15.000 leden B&B 14e jaargang 2005 02 Het ledental is ten opzichte van 2 maanden gele den met ruim 15.000 leden gegroeid. Eind maart stond de ledenteller op 1.472.894 leden. Om pre cies te zijn: 1.378.604 natuurlijke personen en 94.290 organisaties. Daarnaast stonden op dat moment 6.288 aspirant leden geregistreerd. Rabobank marktleider MKB en agrarische sector Midden jaren tachting ontstaat in onze con treien uitdrukkelijk aandacht voor de ethiek van het ondernemen, 'bedrijfsethiek'. Aanvankelijk vooral aan universiteiten en hogescholen. Centraal staat daarbij de casusmethode. Afzonderlijke, vaak specta culaire voorvallen uit het bedrijfsleven wor den methodisch aan een ethische analyse onderworpen. Wat is hier precies aan de handWie zijn de stakeholders, welke indivi duen en groepen mogen erop rekenen dat ook met hun rechten en belangen rekening wordt gehouden? Welke morele beginselen dienen in acht genomen te worden? Welke beslissing nemen wij voor onze rekening, moreel gezien? En hoe voelen we ons daar bij? Gaandeweg wordt de aanpak ook geïntro duceerd in bedrijfstrainingen en studieda gen. Waar het aanslaat, leidt dat tot een ver sterking van de morele alertheid en de more le competentie van leiding en medewerkers van de onderneming. Als je erop let, blijken morele zaken zich vaker voor te doen dan je dacht. Tegelijk blijkt het mogelijk om daar niet spastisch op te reageren, wantje kunt leren om er verstandig en volwassen mee om te gaan. Een aantal jaren later raakt de term 'maat schappelijk verantwoord ondernemen' (MVO) in zwang, ondernemen als meer waarde scheppen op zowel economisch en sociaal als milieu-gebied. People, Planet, Profit heet dat. Het besef breekt door dat je voor Tripte A Tripte P nodig hebt. 'Bedrijfsethiek' is een begrip dat vaak wat moeilijk in het gehoor ligt, maar de brede term 'MVO'stuit nauwelijks op enige weer stand. Voor een deel komt dat omdat, met de verbreding, de diepgang minder wordt. Met MVO kun je zoveel kanten uit dat je zel den vastloopt, en met name minder vaak oploopt tegen veeleisende morele beginse len. Hoe gaat de Rabobank hiermee om? Als een van de weinige grote ondernemingen in Nederland heeft de bank een actieve ethi sche commissie die situaties uit het veld bespreekt en een moreel standpunt formu leert. Wanneer verleen je wel krediet, wan neer niet? Wat doe je met de allochtone klant die liever niet door een vrouwelijke medewerker te woord wordt gestaan? Accepteer je de provisie die in het vooruit zicht wordt gesteld wanneer je een klant doorverwijst naar een specifiek letselschade bureau? Zorgvuldige discussie kan dan lei den tot een verantwoorde positie die ook in andere soortgelijke gevallen moreel houvast biedt. Tegelijk blijkt dat deze exercities verder reiken dan enkel het domein van de bedrijfsethiek. Ze raken ook het gebied van het maatschappelijk verantwoord onderne men. Want naast een weloverwogen oordeel in incidentele gevallen roepen ze ook de vraag op naar algemenere beleidsuitgangs punten en hun verankering in de organisatie. Hier ligt voor de bank een kans en een opga ve. De kans om de diepgang van de morele discussie op een gestructureerde manier aan de hele organisatie ten goede te laten komen. En de opgave om daar vormen voor te vinden die aan maatschappelijk verant woord ondernemen een uitgesproken more le dimensie toevoegen. Vooruitgang door samenvoeging dus. De Rabobank heeft de positie in het MKB vergroot en verstevigd. Het marktaandeel steeg vorig jaar met 0.7% tot 39.2%. Daarmee is de Rabobank de absolute marktleider in dit segment. De Rabobank kan dit verder uitbreiden doordat er nog kansen liggen in het stedelijke gebied. Ook in de agrari sche markt gaat het grosso modo goed. Hier heeft de Rabobank vorig jaar de primaire marktpositie van 84% weten te handhaven. Dit ondanks de grote concurrentie. De positie in de glastuinbouw en melkveehouderij is respectievelijk versterkt en gestabiliseerd. Daarentegen staat de marktpositie van de akkerbouw onder druk. Bij de kleine bedrij ven is sprake van een verslechtering. De positie bij middelgrote en grote bedrijven is stabiel gebleven. Maatschappelijk jaarverslag Op 21 april aanstaande wordt het maatschappelijk jaarverslag 2004 van de Rabobank Groep integraal op internet geplaatst. Ook verschijnt een gedrukte uitgave die de inhoud van het internetverslag op hoofdlijnen beschrijft. Bij het opstellen van het maatschappelijk jaarverslag zijn waar mogelijk en opportuun de richtlijnen van het Global Reporting Initiative (GRI) gevolgd om op deze manier bij te dragen aan de door de buitenwereld gevraagde transparantie en vergelijkbaarheid. In het internet verslag kan op trefwoord gezocht worden. Vanaf 21 april staan op www.rabobankgroep.nl/ mvoindepraktijk ook ruim 100 voorbeelden van activiteiten op het gebied van MVO. Bij de meeste zijn lokale Rabobanken betrokken. In de gedrukte publicatie zijn ook vijf specifieke dilemma's opge nomen waarmee de Rabobank Groep in de praktijk geconfronteerd wordt. Hiermee wordt inzicht gegeven in onze oordeelsvorming en ons reactie vermogen. Zorgplicht of privacy Nederlandse of multiculturele bank Resultaat of reputatie Volgen of vooroplopen bij verduurzaming land bouw Mobiliteit of milieu

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 7