CKV omarmt Coöperatief Dividend Impressie Behandeling ledenvoordeelsysteem opgeschort De agenda van de CKV op 23 maart leek op voorhand niet een bijzonder tijd rovende behandeling te vergen. Stevige punten als de bediening van de grootzakelijke markt, de servicekwaliteit voor particuliere klanten en de har monisatie van de arbeidsvoorwaarden van algemeen directeuren waren in de kleine kringen overwegend goed ontvangen. Toch duurden de beraadslagin gen ruim vijf uur. Behandeling van het ledenvoordeelsysteem en het Coöperatief Dividend bleef daarbij beperkt tot een eerste termijn. 0 Organisatie Fotografie Vincent Boon B B 13e jaargang 2004 05 Met name de jaarstukken 2004 - weer luid en duidelijk toegelicht door Bert Heemskerk - vroegen meer tijd dan gedacht. Deels kwam dat door de neer waartse bijstelling van de L-rente die som mige banken 'toch nog koud op het dak was gevallen', terwijl ook enige tijd werd gesproken over de uitgifte van ledencerti ficaten. Deels was voorzitter Koopmans zelf debet aan de uitloop. Met een toelich ting op het hoofdstuk Corporate Gover- nance uit het jaarverslag, maakte hij de tongen behoorlijk los. De discussie spitste zich toe op de vraag in hoeverre de Rabobank als coöperatieve onderneming, zowel lokaal als centraal, de Code Tabaks- blat dient te volgen als het gaat om het openbaar maken van salarissen van indivi duele bestuurders en commissarissen. De meningen in de CKV liepen nogal uiteen. Om de standpunten nader te bepalen, komt in de komende kringen een toelich tende notitie over deze materie. 'Helder en duidelijk!' Er kwam nu veel waardering uit de CKV voor de goed onderbouwde voorstellen voor herinrichting van de bediening van de grootzakelijke markt. Inrichtingsvariant 2, met regioteams - acht a tien in getal - die zowel geleid als betaald worden door Rabobank Nederland, krijgt een landelijke uitrol. Groen licht kwam er ook voor nader onderzoek naar de mogelijkheid van variant 3, het servicebank-concept. Drie banken en hun buurbanken hebben aangegeven daarvoor in de markt te zijn. Vanuit de CKV werd benadrukt dat afbouw van de regioteams gelijke tred moet houden met opschaling van de ban ken. Andere belangrijke punten die aan de orde kwamen, waren behoud van branche kennis, bemensing van de teams en de soms lange doorlooptijd. Ook de noodzaak om in de beleving van de klant dichtbij en betrokken te blijven, kwam naar voren. Volgens Hans ten Cate kunnen de commer ciële adviesraden daarin een belangrijke rol spelen. Intelligente pakketten In de CKV was ook alom tevredenheid over de 'reparatiewetgeving' inzake de door efficiencyslagen als ACE aangetaste service kwaliteit voor particuliere klanten. Gewezen werd op de eveneens toenemende klachten vanuit de bedrijvenmarkt, met name van verenigingen en het MKB. 'Daar moeten we toe naar intelligente, voor de klant begrijpelijke pakketten', aldus Piet van Schijndel. Op de vraag hoe we zover hebben kunnen doorschieten, gaf hij onder meer te kennen dat medewerkers te weinig ruimte was gelaten om maximaal service te verlenen. Om de servicebeleving bij de klant verder recht te trekken, zullen nadere voorstellen volgen. Naar aanleiding van het idee uit de CKV om bij Rabobank Neder land een soort 'PAST coöperatie' te starten, zei Van Schijndel dat in dat opzicht met Operatie Service al belangrijke voorwaar den zijn geschapen. 'Gun ons even de tijd.' Koren op Moerlands molen Nadat in de CAD van 11 maart de laatste plooien waren gladgestreken, ging de CKV nu zonder omhaal akkoord met de harmo nisatie van de arbeidsvoorwaarden van Agenda voor de 137e centrale kringvergadering van de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A., gehouden op 23 maart 2005 in het auditorium van Rabobank Nederland te Utrecht. 1. Opening 2. Aanwijzing van een secretaris 3. Benoeming van twee leden van de CKV ter onderteke ning van het verslag 4. Conceptverslag van de 136e centrale kringvergade ring van 15 december 2004 5. Mededelingen 6. Bediening grootzakelijke markt (ter advisering) 7. Ledenvoordeelsysteem/coöperatief dividend (ter advisering) 8. Servicekwaliteit voor particuliere klanten (ter discussie) 9. Arbeidsvoorwaarden directeuren aangesloten banken a. Harmonisatie arbeidsvoorwaarden algemeen direc teuren (ter advisering) b. Goedkeuringscommissie Arbeidsvoorwaarden AD (ter besluitvorming) 10 Voorstel vergoedingen 2005 (ter advisering) 11. Jaarstukken 2004 (presentatie) 12. Herschikking kringindeling (ter besluitvorming) 13. Juridische fusies (ter advisering): a. Rabo Securities - Rabobank Nederland b. Rabofacet - Rabobank Nederland 14. Vervulling vacatures in commissies, besturen en bestuurdersdelegatie GOR AB (ter besluitvorming) 15. Statutenwijziging Rabobank Foundation (ter besluitvorming) 16. Rondvraag 17. Sluiting

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 20