Berichten Yvette Huidman 'Als de markt faalt' B&B 14ejaargang 2005 02 dat het idee om deze werkgroep op te rich ten is ontstaan vanwege het feit dat je als ondernemer de andere ondernemers uit het dorp amper kent. 'Waarom moet ik, als ik iets wil laten repareren, een monteur in het tele foonboek opzoeken, terwijl die hier vlakbij op het bedrijventerrein zit?' Het doel van de werkgroep is om ondernemers dichterbij elkaar te brengen, de relaties te verbeteren en de lijnen korter te maken. 'Er is genoeg gelegenheid om ondernemers uit de regio te ontmoeten bij grootschalige gebeurtenissen', aldus Kruisselbrink, 'maar de behoefte is er juist om elkaar in klein verband lokaal te tref fen.' De werkgroep van Den Ouden heeft bewust gekozen voor kleinschalige activiteiten. Hierdoor bestaat voor de leden de mogelijk heid elkaar goed te leren kennen. Om de maand komen de ondernemers bij elkaar in het 'Businesscafé'. Dan praten ze informeel bij onder het genot van een drankje. De andere maand staat een bedrijfsbezoek op het programma. 'Mensen hebben hele mooie bedrijven, maar vertellen er doorgaans wei nig over. En dat is hartstikke zonde', vindt Den Ouden, 'als je als ondernemer jezelf niet promoot, mis je kansen.' Om hier op in te spe len staat een workshop rond dit thema op de planning. Ook stelt de werkgroep Ha-ldé zich ten doel jaarlijks een grote bijeenkomst te houden. 'Dan gaat het om iets ludieks', licht Den Ouden toe, 'maar wel altijd met een lerend element.' Afgelopen jaar was het thema 'Beveilig uw winst'. Daarbij ging het om zowel de verbale als de fysieke agressie waarmee ondernemers te maken kunnen krij gen. Dit jaar krijgt dit een vervolg door work shops voor het personeel van de onderne mers te organiseren. Jaarlijks komen de leden van de vier werk groepen een avond bij elkaar om van gedach ten te wisselen. Ook hieraan is een thema ver bonden. Voor de bank is het een mooie gele genheid om eens met de leden te klankbor den en erachter te komen hoe ze over bepaal de onderwerpen denken. Omgekeerd kunnen de werkgroepen, naast de reguliere mogelijk heden, deze avond ook gebruiken om bepaal de punten bij de bank aanhangig te maken. 'Los van het sociale element, zijn deze avon den heel nuttig gebleken', besluit Kruisselbrink. 'Er wordt daar veel informatie aan elkaar doorgespeeld.' Op 23 maart werd aan het eind van de CKV een nieuw boek over de coöperatie gepresenteerd. 'Als de markt faalt: inleiding tot coöperatie' is geschreven door Gert van Dijk, directeur van de NCR, hoogle raar economie en oud-lid van de raad van beheer van Rabobank Nederland. In het boek wordt de coöperatie omschreven als een ondernemingsvorm waarin het belang van de leden centraal staat. Coöperaties zijn zinvol als ze hun leden in staat stellen iets te realiseren wat ze in hun eentje niet zouden kunnen realiseren: als 'de markt' faalt. 'Eigen doelen' van mensen of bedrijven worden afgezet tegen de 'onzichtbare hand' van de markt. De vaststelling is vervolgens dat samenwer king, onder bepaalde voorwaarden, wel degelijk meerwaarde kan hebben. Vanuit de geschiedenis - de emancipatoire beweging van de negentiende en twintigste eeuw - wordt de ontwikkeling van coöperaties op originele wijze besproken. Nieuwe historische feiten worden blootgelegd, waardoor de uitdagingen waarvoor coöperaties in de 21e eeuw staan, in een helder licht komen te staan. Nieuw is ook de analyse van de coöperatie als een tweelagenonderneming. Daarbij wordt uitvoerig stilgestaan bij de complexe relatie tussen die beide lagen en inzicht gegeven in de concrete voordelen die men bij zo'n 'tweelagige' structuur zou kun nen hebben. Het boek bevat tevens een overzicht van de economisch wetenschappelijke literatuur. Wat hebben de neoklassieke economie, de public- choicetheorie en de agencytheorie te melden over een en ander? Deze inleiding in de coöperatie is een zeer wel kome aanvulling op reeds bestaande, vaak wat verouderde handboeken. Bijkomend voordeel ten opzichte van veel van deze literatuur is dat de coöperatie vanuit een multidisciplinaire invalshoek (economisch, sociologisch en historisch) wordt beschreven. Het boek is bovendien in een zeer toegankelijke, prettig leesbare stijl geschreven. De publicatie behandelt het fenomeen coöperatie in vele facetten en gaat veel verder dan alleen coöperatieve banken. Bestuurders en toezicht houders van lokale banken, alsmede het hoger management van Rabobank Nederland, kunnen daar hun voordeel mee doen. Gert van Dijk en Leo Klep, A/s de markt faalt: inleiding tot coöperatie (Den Haag: Sdu Uitgevers, 2005), 221 pagina's, prijs 29,50, ISBN: 90 5261 344 3.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 19