18 *lVt\ /tvr Leden aan het woord Rabobank Didam doet veel voor haar leden. De bank ontplooit ongewone initiatieven als een reis naar China voor ondernemers om de 'horizon te verbreden'. Ook financiert de bank met drie fondsen projecten voor lokale onder nemers die anders niet mogelijk zouden zijn. 'Zulke dingen verwacht je niet echt van een bank', vindt ondernemer llco den Ouden. 'Dat kan alleen als je 100% bij je leden betrokken bent.' Die betrokkenheid blijkt ook uit vier werkgroepen die Rabobank Didam faciliteert. Studente Yvette Huidman en llco den Ouden vertellen hoe de werkgroepen 'Jongeren' en 'Ha-ldé' (Handel Industrie Detailhandel) functi- Leden Fotografie Esther Pennarts B B 14e jaargang 2005 02 levend houden llco den Ouden nze werkgroepen opereren zelfstandig. Ze moeten zelf het idee levend houden. Dat doet de Rabobank niet voor ze', onder streept Arjan Kruisselbrink, onderdirecteur/ manager Bedrijven van Rabobank Didam. 'Voor de organisatie van activiteiten is er financiële en secretariële ondersteuning, maar daar blijft het in principe bij.' Insteek voor zowel de bank als de werkgroepen is dat de leden samen iets willen neerzetten en dat ze er samen van kun nen leren. De werkgroepen zijn dus geen pro motiemiddel of verlengstuk van de bank om in de markt te blijven. Daarom hebben enkele werkgroepen ook hun eigen logo. 'Dat bij de leden een hogere dienstenafname is te consta teren, is wel een mooi neveneffect voor de bank', aldus Kruisselbrink. Vorig jaar is de werkgroep 'Young Didam' opgericht, omdat Rabobank Didam het belangrijk vindt ook jongeren bij de bank te betrekken. Yvette Huidman, studente rech ten, is het aanspreekpunt van deze werk groep en een enthousiast lid. 'Ik vind het een ontzettende leuke en leerzame uitdaging.' Ze vertelt dat de werkgroep nog in de startfase zit. 'We zijn aan het aftasten en druk bezig met het opstellen van statuten. Ook hebben we overleg over welke activiteiten we organi seren en proberen we de communicatie en promotie op poten te zetten.' Kruisselbrink zegt het volste vertrouwen te hebben dat ook deze werkgroep gaat slagen. De andere werkgroepen, Ha-ldé, Particulieren en Agrarisch zijn al langer aan de gang en beantwoorden prima aan de doelstelling. Ali B en Hind Young Didam organiseert activiteiten voor jongeren in de leeftijd van 18 tot 30 jaar. 'We hebben al bijeenkomsten gehouden over thema's als 'beleggen' en 'solliciteren pre senteren', aldus Huidman. Criterium is dat de onderwerpen interessant zijn voor de doel groep. De activiteiten hebben echter niet alleen betrekking op bankzaken. 'Bij de opening van het nieuwe pand van Rabobank Didam hebben we een geweldig concert neergezet met arties ten als Ali-B en Hind. En de volgende activiteit staat alweer op stapel: 'Hypotheken'. De werk groep vergadert maandelijks op de bank en wordt begeleid door medewerkers. Young Didam telt momenteel negen leden. 'De uitda ging waar de werkgroep voor staat, is de doel groep te prikkelen en daardoor te groeien', ver telt Huidman. 'We zijn dan ook druk bezig met het bereiken van de jongeren. Hiervoor gaan we zelf de boer op om de werkgroep te promoten. Daarnaast is het vooral ook een kwestie van mond-tot-mondreclame.' llco den Ouden is directeur van Do-lt, een auto matiseringsbedrijf in Didam, en sinds 2 jaar voorzitter van de werkgroep Ha-ldé. Hij vertelt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 18