Weer dichtbij met de Rabo-ambassadeur v: ll Reportage Contact herstellen Vorig najaar introduceerde Rabobank Betuwe de Rabo-ambassadeur. Medewerkers zetten zich actief in om de bank te (re-)presenteren in elk van de tien kernen van het werkgebied. 'Het is een soort compensatie voor de terugtrekkende beweging die we de afgelopen jaren uit de kleine kernen hebben gemaakt', aldus algemeen directeur Peter Konijnenburg. 'Met deze ambassadeurs vergroten we de service en pogen we het coöperatieve gevoel bij onze klanten terug te brengen.' Rabo-ambassadeurs winnen Jochem- wisselbeker Klantwaarde/markt B&B 14e jaargang 2005 02 olgens Konijnenburg is de afgelopen jaren teveel aandacht uitgegaan naar ver hoging van de efficiency. Dat veel banken dientengevolge hun vestigingen in kleine ker nen hebben gesloten, pakt vol gens hem verkeerd uit. 'Misschien moet je nooit meer Peter stenen stapelen waar je bent Konijnenburg weggegaan, maar zou je moeten probe ren het contact met de gemeenschap op een andere manier te herstellen. Bijvoorbeeld door het inzetten van Rabo-ambassadeurs.' Hoewel Rabobank Betuwe zelf geen kantoren heeft geslo ten, zijn de openingstijden vorig jaar wel fors ingeperkt. 'Onze klanten stellen deze nieuwe vorm van aandacht daarom zeer op prijs', aldus Konijnenburg. Ogen en oren De Rabo-ambassadeurs van Rabobank Betuwe zijn coöperatief aanspreekpunt voor de inwoners in de kleine kernen. In die hoedanigheid zijn ze aanwezig bij allerhande formele en informele bijeen komsten, functioneren ze als de ogen en de oren van de bank en houden ze alle relevante informatie en gebeurtenissen bij. 'Uiteraard is dit ook commercieel interes sant', zegt Paul Janmaat, directeur van Rabobank Betuwe, onder meer verant woordelijk voor het vestigingennet. 'De ambassadeurs krijgen zo heel veel signalen vanuit de gemeenschap: vragen, opmer kingen, tips en dergelijke. Als het commer cieel interessant is, nemen zij die signalen in behandeling of leiden zij deze door naar de betreffende medewerkers binnen de bank.' 'Buiten-gevoel' Voor de werving van de ambassadeurs heeft Rabobank Betuwe een apart functie profiel opgesteld. Alle medewerkers kon den solliciteren. Aanvankelijk stonden die wat terughoudend tegenover het idee. 'Men vond het toch een beetje eng', licht Konijnenburg toe. 'Het is namelijk geen vrijblijvende taak. De ambassadeurs heb ben een extra arbeidsovereenkomst. Eens per halfjaar worden ze specifiek op hun taak beoordeeld.' Hij juicht het toe dat ook binnendienstmedewerkers de ambas sadeursrol op zich nemen. 'Daarmee breng je het 'huiten-gevoel' nadrukkelijker bin nen de bank.' In principe wonen de ambassadeurs in de kern of hebben ze er een speciale binding mee. Door middel van advertenties en mailingen zijn ze in caeU. De tien Rabo-ambassadeurs van Rabobank Betuwe wonnen eind maart de tweede ronde van de Jochem de Bruin-prijs. 'Klanten blijken dit initiatief bijzonder te waarderen', aldus de jury die bestaat uit medewerkers van lokale banken en Rabobank Nederland onder voor zitterschap van Piet van Schijndel. 'De bank heeft met haar ambassadeurs een zeer dichtbij project in huis. Daarbij krijgt het begrip service een aparte, structurele en per soonlijke invulling. Zeker in een tijd waarin klanten een verschraling van dienstverlening van banken ervaren, is dit van zeer grote waarde.' De Jochem de Bruin-prijs wordt uitgereikt aan de medewerker van een lokale Rabobank of Rabobank Nederland die op een bijzondere, eigen of opvallende manier invulling weet te geven aan de merkwaarden. Daartoe wordt dit jaar tien keer de Jochem de Bruin-wisselbeker uitgereikt. Aan het eind van het jaar zal uit de tien genomineerden de uiteindelijke winnaar worden gekozen. (Info: www.jochemdebruin.nl.) Paul Janmaat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 14