10 vragen aan René Frijters w\ Wat kenmerkt uw loopbaan en ambitie? M Wr m El V I Ei Ei WA Wie is René Frijters (45)? Wat is Alex en wat maakt het zo bijzonder? Ll Rabobank en Alex: waar zit de synergie? Heeft u iets met de coöperatieve Rabobank 10 vragen aan Wat zijn uw ambities met Alex? Een nieuwe revolutie? Durft de particulier nog te beleggen? Heeft beleggen via internet de toekomst? Waaraan ergert u zich? B&B 14e jaargang 2005 02 Fotografie Esther Pennarts 'Openhartige en enthousiaste ondernemer uit het internettijdperk, die houdt van sporten, koken en van klanten. Gelukkig getrouwd en apetrots op 14 jarige dochter Marloes. Een van de weinige Nederlanders die kan zeggen dat hij geniet van een prachtig eiland (in de Reeuwijkse Plassen) waar heerlijk watersport kan worden bedreven, veel kan worden getuinierd en uitgerust kan worden midden in de natuur.' 7 'Op 13 jarige leeftijd werkte ik naast school bij een groenteboer. Daar kreeg ik de basis mee voor wat ik (Alex) nu doe(t), namelijk het leveren van topkwaliteit en het vertroetelen van klanten. Na mijn informatica opleiding, heb ik gewerkt voor de Koninklijke Marine, voor een soft warehouse en daarna als interim- en projectmanager vanuit een eigen bedrijf, waarvan met name de laatste jaren binnen de financiële sector. Eind 1997 samen met Peter Verhaar gestart met het opzetten van Alex.' 7 'Alex Beleggersbank, opgericht in 1999, heeft inmiddels ruim 80.000 klanten en is marktleider op het gebied van online beleggen. Alex is bijzonder omdat het daadwerkelijk innovatie tot stand brengt in de effectenwereld en de klant hierbij echt centraal stelt. Was Alex oorspronkelijk een geavanceerd handelsplatform met als missie de particuliere belegger over dezelfde faciliteiten te laten beschikken als professionele handelaren, inmiddels is Alex de grootste aanbrenger van particuliere orders op zowel de effecten- als de derivatenbeurs van Euronext. Alex was dan ook de eerste online broker die het mogelijk maakte 24 uur per dag tegen zeer voordelige tarieven te beleggen op verschillende beurzen in de wereld.' 'De Rabobank heeft Alex in maart 2003 overgenomen om marktlei derschap in Nederland te realiseren op het gebied van belegggen en de leidende rol van de Rabobank in internetbankieren te onderstrepen. Daarnaast is Alex, gezien de door de Rabobank betaalde overname prijs, een uitstekende investering die een goede bijdrage levert aan de resultaatdoelstelling van de groep. De Rabobank is een ideale moeder. Door Alex op 'arms length' aan te sturen is Alex in staat de eigen identiteit te behouden en de succesformule verder uit te werken. Daarnaast biedt de Rabobank met haarTriple A het vertrouwen dat een jonge onderne ming nodig heeft om ook meer vermogende klanten aan te trekken.' 'De coöperatieve structuur en zienswijze van de Rabobank is een hele bijzondere ervaring als je als outsider de Rabobank binnentreedt. Dat Organisatie functie I Directeur Alex Beleggersbank e mail rene.frijters@alex.nl er meer is dan alleen geld verdienen is niets nieuws, maar de wijze waarop de Rabobank daar invulling aan geeft, maakt de bank wel zeer bijzonder. Het gaat zelfs zover dat ik me afvraag of er wel onaardige collega's bestaan binnen de Rabobank Groep; iets waar je je ook zorgen over zou kunnen maken.' 7 'Streven is dé autoriteit te worden op het gebied van online beleggen. Naast marktleider op het gebied van zelfstandig beleggen via internet (middels onze producten Alex Advanced en Alex Pro) wil Alex ook marktleider zijn op het gebied van opleidingen voor beleggers (mid dels onze Alex Academy) én op het gebied van digitaal advies. Begin april hebben we Alex Assist geïntroduceerd, waarmee we weer een revolutie beoogen in de effectenwereld voor particuliere beleggers.' 7 'Een digitaal adviesproduct als Alex Assist bestaat nergens ter wereld! De portefeuille van de belegger wordt dagelijks objectief en digitaal geanalyseerd en op basis daarvan krijgt de belegger individueel advies. Hij kan nu met advies gespreid beleggen in individuele aandelen en dit alles al voor een vermogen vanaf 25.000 euro. Echt een revolutie!' 7 'Natuurlijk durft de particulier nog te beleggen, maar dan wel met meer ervaring dan sommigen dat wellicht eind jaren 90 deden. Dé reden voor Alex om in de afgelopen jaren veel aandacht te besteden aan de zorgplicht en de klant daadwerkelijk te helpen inzicht te krijgen in zowel risico als rendement. Met de Alex Academy zijn zo al meer dan 3.000 beleggers geholpen bij het opdoen van kennis en het vergroten van hun zelfvertrouwen. We merken trouwens al wel dat de markt begint aan te trekken. De eerste maanden van 2005 zagen er hoopvol uit.' 7 'Er zijn, denk ik, verschillende groepen klanten te onderscheiden. Klanten die persoonlijk advies over beleggen willen zullen er altijd zijn. Gelukkig voor Alex is er ook een groeiende groep die zelf via inter net willen beleggen. Daarnaast zie ik ook een grote toekomst voor mobiel beleggen. Bij Alex kunnen klanten al hun transacties via hun zogenaamde PDA (personal digital assistent) uitvoeren.' 'Aan slechte service van bedrijven. Soms krijg je als klant het gevoel dat je lastig bent als je een vraagt stelt. Bij Alex zijn we juist blij met vragen en klachten omdat we onze producten op basis daarvan weer kunnen verbeteren en uitbreiden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 13