coöperatie' Een prachtige apotheose Coöperatieve vergoeding Theo Vinken Column B&B 14e jaargang 2005 02 Het is niet zo dat een geldelijke vergoeding per definitie niet bij een coöperatie hoort. Coöperatief bankieren is per slot van reke ning geen liefdewerk, oud papier. Maar het is, denk ik, geen verstandige keuze en je moet jezelf als bank eerst eens afvra gen (of nog beter: toetsen) of ledenraads leden daarop zitten te wachten. Alleen al gekeken naar de vergoeding zelf kun je de vraag stellen wat de zin is van een geldelijke vergoeding. Meer dan de helft van het te ontvangen bedrag moeten de leden immers afdragen aan de belasting. Van de bedragen waar je het dan over hebt, zal geen lid van de ledenraad warm of koud worden. Overigens heeft binnen onze ledenraad tot nu toe niemand gevraagd of zij een vergoe ding ontvangen. Natuurlijk is het belangrijk om aan leden van de raad te laten merken dat hun inspanningen gewaardeerd wor den. Een betere keuze is dan volgens mij om de ledenraad een keer per jaar uit te nodigen voor een gezellige, geheel verzorg de, educatieve dag of avond. Dit past beter bij de coöperatieve gedachtegang dan een financiële vergoeding. Deze vorm versterkt bovendien de relatie tussen de leden onder ling en de relatie van de ledenraad met de bank. En daar is het allemaal in de eerste plaats om begonnen. Functie bij de Rabobank Algemeen directeur Rabobank Veldhoven email t.vinken(aveldhoven. rabobank.nl Op 7 april zijn de regiokantoren gesloten. Daarmee is een einde gekomen aan een gedecentraliseerde ondersteuningsorganisa tie die minstens 25 jaar een onmiskenbare en zeker ook een onmisbare rol heeft gespeeld in de krachtige ontwikkeling van de banken, zowel afzonderlijk als collectief. De regio-organisatie werd destijds inge richt om de banken dichtbij van advies en begeleiding te voorzien. Het was de tijd dat gezamenlijk beleid werd geïntroduceerd en de banken in hoog tempo veranderden van sterk op transactieverwerking gerichte ser vicekantoren naar commerciële organisaties die een breed pakket aan financiële produc ten en diensten actief aan klanten presen teerden. De bestuurders en de directeuren (vaak nog begonnen als kassier) kregen te maken met complexe vraagstukken als: hoe richten wij de groter wordende organisatie in, hoe maken wij beleid, hoe zorgen wij voor een planmatige uitvoering, hoe geven wij lei ding en motiveren wij onze medewerkers. Door de toenmalige hoofddirectie werden zwaargewichten ingezet die deze rol vaak met de nodige hiërarchische dramaturgie invulden. Coryfeeën als Bierings, Bakker, Oosterwaal, Joosten, Merk en Van den Broek vervulden een dominante spilfunctie tussen de banken en Rabobank Nederland. Onder hun leiding werden grote projecten gere aliseerd zoals Management by Objectives, Integraal Commercieel Opleidingsproject, Solvabiliteit '88, Efficiency Drive Aangesloten Banken. Aanvankelijk gaven de regiodirec teuren ook leiding aan specialisten op het terrein van Marketing, Organisatie, Personeel, Bouw, Bedrijfseconomie. Later kre gen zij een meer coördinerende rol op deze terreinen. De positie van de regiokantoren is altijd een bijzondere geweest. Enerzijds hadden zij regulerende en toezichthoudende taken. Anderzijds werden zij ook geacht de belan gen van de aangesloten banken richting de centrale eenheden te behartigen. Ofschoon deze combinatie van rollen in het algemeen geloofwaardig kon worden ingevuld, leidde dit toch ook regelmatig tot discussie en bij stellingen. De afgelopen jaren werd steeds duidelijker dat de ondersteuningsorganisatie aan een fundamentele herziening toe was. Met recht kan men zeggen dat de regio organisatie in zijn opzet is geslaagd. Het proces van begeleiding naar krachtige zelf standige en tevens 'aangesloten'banken is in belangrijke mate gerealiseerd. Het tot stand brengen van de nieuwe kaart van Nederland vormt een prachtige apotheose. Ook in het kader van Operatie Service is door de banken bevestigd dat er behoefte blijft bestaan aan vertrouwde en deskundige sparringpartners voor de inrichting van de besturing en beleidsuitvoering van de aan gesloten banken. In de afgelopen jaren is ook de kracht van het collectief van banken benadrukt en is het aanspreken op perfor mance als vanzelfsprekend door de banken geaccepteerd. Voor de verdere versterking van de aange sloten banken staan inmiddels drie regiodi recteuren 'nieuwe stijl' klaar om een sturende en helpende hand te bieden, zowel aan de banken als aan de betrokken eenheden van Rabobank Nederland. Opererend vanuit het nieuwe directoraat Coöperatie Bestuur AB weten zij zich omgeven door de voor een goede taakuitoefening noodzakelijke exper tise. Een nieuwe fase, een nieuw geluid. Organisatie Drs. Bert Mertens functie Directeur Coöperatie Bestuur AB e mail h.h.j.mertens@rn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 11