Naar een visie op communicatie Gastcolumn B&B 14e jaargang 2005 01 Besturen/managen functie Bestuursvoorzitter Rabobank Teijlingen email n.koomen@naktuinbouw.nl Onze landelijke communicatiecampagne is ijzersterk. 'Het is tijd voor de Rabobank'. Daar kun je niet omheen. En Jochem de Bruijn, daar smelt je toch voor? Onlangs kreeg ik van een collega een prachtig boek over de Heerlijkheid Hemmen, een verscho len Betuweplaatsje ten zuiden van Wageningen. De colofon vermeldt het coö peratieffonds van de Rabobank Betuwe, mèt Rabobank-beeldmerk, uitgevoerd op de wijze waartoe Bert Heemskerk in oktober 2003 met 'Merk in uitvoering'opriep. Maar helaas blijven onze communicatie uitingen, naar mijn bescheiden oordeel, over het algemeen nogal rommelig. Niet alleen de lokale banken kunnen beter, ook onder delen van Rabobank Nederland, zelfs mijn eigen kringbestuur. ledereen heeft blijkbaar nog 'oud briefpapier'. En pogingen om het beter te doen, schieten dikwijls door: het sponsorschap van twee lokale banken van een landelijke vakbeurs op tuinbouwgebied met alleen het Rabobank-logo. Of een perso neelsadvertentie met de naam van de lokale bank in miniletters. Centrale telefonie die voor de lokale bank opneemt met alleen 'Rabobank'. Het ongemerkt ingesleten jar gon van 'retail' waar we onszelf (de lokale bank) bedoelen en een fusiebank die zich na de fusie realiseert dat de naam aan de tele foon niet overkomt. Anderzijds is de moge lijkheid - in Visie 2005+ gecreëerd - om de namen van kernen in het werkgebied van de C-bank te (her-)introduceren is, vooral in de uitwerking ervan, communicatief vakwerk. Als gekozen bestuurder heb je een eigen thuisbasis. In mijn geval is dat Naktuinbouw, een zelfstandig bestuursorgaan voorde kwaliteit van teeltmateriaal, een stichting met 200 medewerkers. Een 'C-ZBO' zoge zegd. Uit eigen ervaring weet ik hoe belang rijk communicatie is en hoe dit subtiele pro ces van zenden en ontvangen, koersen en bijsturen, zich terugbetaalt. Naktuinbouw heeft al een aantal jaren een eigen quarterly. De lokale banken staan op een keerpunt. Onze C-banken van straks kunnen commu nicatie 'er niet meer even bij doen'. Ook zij zullen elk een uitgekiende strategie moeten hebben die de bank, de klanten, de leden, maar ook de ledenraad en de afdelingen omvat. Een U-lokaal kan hier uitstekende diensten bewijzen. Volgens mij is het de hoogste tijd voor een integrale visie op communicatie. Toen mijn zorgen over onze performance op communi catiegebied doorklonken, gingen de strate gen van het directoraat Communicatie direct met mij in gesprek. In de CKV van 15 december deed Piet van Schijndel de toezeg ging dat zo'n visie op communicatie er ook gaat komen. Als het om kwaliteit gaat, legt de Rabobank de lat altijd zo hoog mogelijk. Dat bleek ook weer tijdens het debat in de CKV over telefo nie. Centraal of lokaal is een eigen keus, maar over de noodzaak van professionele kwaliteit in de telefonie bestond geen enkele twijfel. Zo zie ik onze organisatie ook reage ren op de visie op communicatie. Ik ben benieuwd. Medio januari stonden bij de aangesloten Rabobanken 1.457.310 leden geregistreerd, waar van 1.362.956 natuurlijke personen en 94.354 orga nisaties. Het aantal aspirant-leden bedroeg op dat moment 6.756 leden. Dit betekent een groei van 97.281 geregistreerde leden ten opzichte van een jaar geleden. Rabo Startproof Sinds 1 november biedt de Rabobank startende ondernemers met Rabo Startproof de mogelijkheid om online een ondernemersplan op te stellen. Via de actiesite 'Een bedrijf starten' kunnen de starters informatie krijgen over benchmarkgegevens van Rabobank Cijfers Trends en van de Kamer van Koophandel. Uit de cijfers blijkt dat de aankomende ondernemers Startproof op prijs stellen. Samen met de overheid wil het bedrijfsleven bodemsanering stimuleren. Daartoe heeft Rabobank Nederland samen met Bovag, Netex, Metaalunie, FME-CWM, MKB-Nederland en VNO- NCW de Stichting Bodemcentrum gevormd. Doel is het totale probleem van bodemverontreiniging en bodemsanering aan te pakken. Het centrum kan risico's en onzekerheden wegnemen en kosten- en kwaliteitsvoordelen bieden. De verwachting is dat in de periode tot 2030 12.000 -15.000 bedrijfster reinen gesaneerd zullen worden. Een eigenzinnige reus De Rabobank is marktleider op het gebied van virtueel bankieren, heeft veruit de meeste geldau tomaten in Nederland en verzorgt eenderde van het Nederlandse betalingsverkeer. De geschiedenis van dit alles begon in 1964, toen de eerste com puter binnenkwam bij de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank. Eind 2004 publiceerde de afde ling Bedrijfshistorie het boek Een eigenzinnige reus: veertig jaar automatisering bij de Rabobank, een unieke inside story met veel bijzondere afbeel dingen. De uitgave is te koop is via de RaboShop (artikelnummer: 13223). Ook eerdere publicaties van Bedrijfshistorie (De andere bank: de Rabobank en het coöperatief bankieren (artikelnummer 12894) en The bank with a difference: the Rabobank and cooperative banking (artikelnummer: 13068) zijn via de RaboShop verkrijgbaar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 7