De meest duurzame bank Rabo, let op je zaak! 6 Interview B&B 14e jaargang 2005 01 tot een broeikaseffect met al z'n onvoor spelbare en oncontroleerbare klimatologi sche veranderingen. Het is dan schrijnend te moeten constateren dat Nederland een onderontwikkeld land is wat gebruik en productie van niet-fossiele brandstof betreft.' Hij heeft een paar veelzeggende cijfers paraat. Nederland maakt slechts voor 1% gebruik van windenergie, terwijl dat in het vergelijkbare Denemarken al bijna 20% is. In Noorwegen - 'waar mijn kleindochtertje woont' - bestaat 99% van de huishoudconsumptie uit waterenergie. 'De Noren hebben veel olie en gas, maar hun energie komt van onuitputbare bron nen die geen C02 uitstoot met zich mee brengen. Fossiele brandstoffen zijn eindig. Binnen de kortste keren zitten we zonder! Een welvarend land als Nederland kan en mag dit niet op z'n beloop laten!' Mondiaal nummer 1 'Uit een doos met allerlei mooie dingen, tovert een ieder wel iets waarvan hij zegt: dat vind ik nu heel mooi.' Heemskerk stapt over op z'n stokpaardje bij uitstek: de verdere internationalisering van de Rabobank. 'Toen ik hier twee jaar geleden aantrad, vond ik het buitenlandbeleid in die Rabodoos direct heel mooi.' Als de internationaal bankier, die hij is gebleven, slaat z'n hart nu duidelijk sneller. 'De positionering als food&agri specialist met daarbij de lijn van country banking is waarlijk een unieke strategie. En geheel eigen aan de Rabobank als coöperatieve bank. We moeten de Rabobank in een groot aantal landen in de wereld verder 'Mondiaal moeten we de meest duurza me bank willen zijn onder de financiële instellingen. We zijn nummer 2 en als we ons onvoldoende inspannen, staan we dit jaar maar zo nummer 6, want het luistert heel nauw. Dat gaat ook steeds zwaarder meewegen voor onze Triple-A. Die kun nen we vasthouden als we niet alleen de mooiste Nederlandse bank en de mooiste mondiale food&agribank zijn, maar ook nog eens de mooiste duur zame bank ter wereld. Dus de bank die niet bezig is met korte termijn winstbejag en korte termijn eigen belang, maar de bank die let op wat op de langere termijn goed is voor de klanten, de organisatie en onze aardkloot.' 'Het is bijzonder verontrustend dat de Postbank in onafhankelijk onderzoek onder particuliere klanten hoger scoort dan de Rabobank. En dan gaat het, nota bene, over klantwaarde! Dat is een bedreiging waarvan ik zeg: Rabo, let op je zaak! De retailmarkten, de MKB-markten zijn van ons. En dat moet zo blij ven! In de hele organisatie moet, naast de aan dacht voor de bovenkanten van de markt, weer veel meer aandacht komen voor die bulk van uitbouwen als de boerenbank, de bank voor de farmers en midden- en kleinbe drijven, en als dé mondiale food&agri bank. Er zijn niet of nauwelijks grote food&agribanken, maar als er één wereldwijd is dan is dat de Rabobank. Een heel eigen manier om mondiaal num mer 1 te zijn. Daar kunnen we heel trots op zijn.' Internationale CKV Hij neemt de redelijk imposante interna tionale expansie van de laatste jaren in ogenschouw. Verdere groei - 'er staan pot jes op het vuur' - zal zich snel aandienen. Z'n verwachting is dat de buitenlandse dochters op lange termijn gezamenlijk groter zullen worden dan de Rabobank in Nederland. Dat zal gaan wringen in onze structuur. 'Die dochters hebben zich door gaans niet op dezelfde coöperatieve basis ontwikkeld. Dat past dus niet.' De oplos sing die hem voor ogen staat, is helder. 'Na overname moeten we deze banken zien te integreren in de Raboformule, er echte coöperaties van maken. Met betrok ken leden. Dat zie ik als een grote uitda ging. Dat de CKV misschien een internati onaal karakter krijgt. Dan komt er echt een unieke groep tot stand. Een Rabo- wereldcoöperatie, dat zou mooi zijn. In de geest van Raiffeisen.' Hoe mooi deze dagdroom ook is, de realiteit verliest hij niet uit het oog. 'Prioriteit is het dooront wikkelen van de Rabobank tot een all- finanz topconcern dat ook de bovenkan ten van de markten bedient.' Zakelijk tot succes brengen Wel in lijn met die dagdromerij spant Heemskerk zich sinds zijn komst persoon- 'gewone' klanten. Dat is de boodschap door alle lagen van de bank, zeker bij Rabobank Nederland. Opnieuw in contact komen met de kleine middenstanders, de bakkers, infobu- reaus, makelaars, maar ook de huisvrouwen. Die moeten we koesteren en als ze kritiek heb ben, luisteren naar die kritiek. Zelf ga ik dat zeker doen. Lunchen met die doorsnee. Aan de weet komen wat hen bezighoudt, wat ze vin den van de Rabobank. Uitvinden hoe we daar op in kunnen spelen.' lijk in voor een heldere constructie als het Rabobank Development Program. 'De vraag is waar de Rabobank zich bij uit stek op zou kunnen focussen om een duurzame en maatschappelijk bewogen bank te zijn. Als er iets is waaraan we een zending moeten ontlenen, is het wel dat we vroeger de onderkant van de Nederlandse samenleving zakelijk tot suc ces gebracht hebben. De boeren en de kleine lieden. Met het Rabobank Development Program gaan we in het buitenland accelereren als de bank die bij uitstek de ontwikkeling van het coöpera tieve bankieren begeleidt, entameert en daarin ook investeert. Het is onze opdracht ervoor te zorgen dat we die ont wikkeling, waaruit in Nederland een prachtige Triple-A bank is ontstaan, ook elders in de wereld op gang brengen.' De hele wereld bekeren, red je niet Z'n ogen lichten op als hij wijst op de 25 miljoen dollar die in eerste instantie is vrijgemaakt om belang te nemen in zich ontwikkelende coöperatieve banken. 'De hele wereld bekeren, dat red je niet. Dus hebben we focus aangebracht door vijf tien landen te 'earmarken'. Daar willen we met coöperatieve banken het pad gaan dat de Rabobank hier ten lande heeft afgelegd. Volgens het oude, beproefde Raboconcept. Dus wat we erin steken, moet ook terugkomen. En wat terugkomt, ploegen we terug in die lokale organisa tie, in de lokale gemeenschap. Steeds weer. Misschien vormen die opkomende banken over 20 of 30 jaar ook nog eens prachtige onderdelen van de Rabobank Groep. Dat zou pas echt schitterend zijn!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 6