Invoelingsvermogen Teveel de lieve bank ff B B 14e jaargang 2005 01 Fotografie Esther Pennarts 'Het enig bestaansrecht van Rabobank Nederland is het zijn van een centrale voor de aange sloten banken. Dat is niet een centrale om de baas te spelen, maar om gewoon de gemeenschappelijke functies uit te oefenen, die goed en efficiënt te organiseren tegen de laagste kosten. Die opdracht vraagt een mentaliteit van dienstbaarheid en service. In het verleden heeft Rabobank Nederland pro- z'n opvolger wel uit Rabokring dient te komen. 'Het zou een zwaktebod zijn - laat me dat heel duidelijk gezegd hebben - wanneer mijn opvolger van buiten komt.' Met de komst van chief financial officer Bruggink is de raad van bestuur op sterk te. Het geeft de voorzitter slechts schijn baar wat armslag. Een zware portefeuille met bijna alle centrale staven liegt er niet om. Commercieel onderhoudt hij de con tacten met grote bedrijven als Philips en Heineken. Anderzijds hecht hij zeer aan het eens per week bezoeken van een aan gesloten bank. 'En ik zwaai natuurlijk met het stokje', zegt hij plastisch. 'Als 'der Sprecher' vertolk ik wat in de raad van bestuur leeft, maar niet bij uitstek, zoals je wel eens bij andere bedrijven ziet.' Het valt op dat hij in de CKV niet snel tot interveniëren is geneigd als een collega bestuurslid op tegenstand stuit. 'Dan zit ik wel eens op het puntje van m'n stoel. Maar ik acht m'n collega's mans genoeg om hun eigen boontjes te doppen.' Hij memoreert zelf ook al eens bakzeil te heb ben gehaald. 'En als dat gebeurt, moeten we ook niet achteraf de mooie schijn wil len maken dat het toch goed liep', zegt hij met klem. In de laatste CKV maakte de raad van bestuur op een aantal punten letterlijk een draai. 'Daar hebben we inderdaad gewoon openlijk gezegd dat we het beleid aanpassen op grond van wat de aangeslo ten banken hebben ingebracht. Dat is, denk ik, de laatste vijf jaar niet zoveel voorgekomen. Ik zeg niet dat de raad van bestuur altijd maar moet toegeven, maar jecten in het leven geroepen waarbij de aange sloten banken onvoldoende betrokken waren. Achteraf stel je vast dat een groot deel van de aangesloten banken er ook niet om vroeg. We moeten afrekenen met die air van 'we zullen wel eens precies voor jullie bepalen wat er moet gebeuren'. Er moet weer invoelingsver mogen komen. Er moet beter worden geluis terd naar de aangesloten banken. Wat ze willen en met name ook de fasering van wat ze willen.' het gaat in deze organisatie om het berei ken van consensus. Daarbij moet er ruim te en tijd zijn om de mening van de aange sloten banken goed mee te bakken in de beleidsvorming. Het tempo waarin Rabo bank Nederland met zaken komt, is tot op heden vooral bepaald door het afronden van het ene project en het direct opstarten van het volgende, omdat de mensen er toch voor zitten. Dan zie je dus directeur bestuurders van aangesloten banken hier hijgend rondrennen van de ene vergade ring naar de andere om de voorgestelde veranderingen te absorberen. Het tempo de komende jaren moet veel meer, en eigenlijk uitsluitend, worden bepaald door wat de aangesloten banken aankunnen.' Hoofd gebroken Heemskerk is ervan overtuigd dat Rabo bank Nederland met Operatie Service de keer ten goede gaat maken. Hij vermijdt de term cultuuromslag. 'Gemiddeld zijn onze werknemers uit het goede hout gesneden. Het is vooral een mentaliteits kwestie.' Hoe dan ook heeft hij zich hier over het hoofd gebroken. Binnen de raad van bestuur is erover gebrainstormd, met de ondernemingsraad van Rabobank Nederland en met de CAAR. 'Maar 'magie formulas' heb ik niet. We kunnen aan het eind van het jaar niet de thermometer daar en daar insteken om te bewijzen dat de mentaliteit is veranderd. Rabobank Nederland moet gewoon weer een klant en servicegerichte houding gaan uitstralen. Daar moeten medewerkers plezier in scheppen. Via het proces moet dat terug in de genen.' Z'n hoop is ook gevestigd op performance management. 'Dat biedt goede impulsen, ook in de klantgericht heid bij de lokale banken.' Daarbij zou hij graag zien dat medewerkers ook hun management gaan beoordelen. De raad van bestuur geeft wat dat betreft al het voorbeeld. 'Ik daag het management uit ons daarin te volgen!' Hij voorziet dat zo'n bottom-up beoordeling op termijn gemeengoed wordt. Hand van de knip Overschakelend naar de toestand van 's lands economie, laat Heemskerk een gematigd optimistisch geluid horen. De ontwikkeling van de werkgelegenheid, export, investeringen en huizenmarkt laat zich in zijn analyse goed aanzien. Einde jaar ziet hij de AEX wel rond de 370 pun ten staan. Hij pleit voor herstel van het consumentenvertrouwen en zou ook graag zien dat we met z'n allen wat ontspaar den. Daarbij neemt hij de overheid op de korrel. De hand moet van de knip. 'De Rabobank pleit al een aantal jaren voor een anticyclisch investeringsbeleid. De overheid kan niet alleen maar bezuinigen, hoe edel we dat als bankiers uiteraard ook vinden.' Hij hamert erop dat overheidsin vesteringen uit oogpunt van duurzame ontwikkelingen ook zeer dringend zijn gewenst. 'We moeten veel meer en sterker investeren in het versneld ontwikkelen van niet-fossiele brandstof in Nederland, zoals waterenergie, zonne-energie, maar met name ook windenergie.' Nederland onderontwikkeld Bevlogen vervolgt hij z'n betoog: 'Het is niet slim om in 150 jaar op te maken wat gedurende miljarden jaren op deze aarde aan fossiele brandstof is gevormd. Daarenboven leidt dat snelle potverteren SPWBW-:, 'Performance management is een hele goede zaak, omdat wij toch een beetje teveel de lieve bank zijn. We leggen de klant piekfijn uit hoe het zit met een hypotheek, wat voor vormen er zijn en vervolgens gaat die klant bij een tussenpersoon z'n hypotheek boeken. Wij zijn er voor de klanten, maar de klanten zijn er ook voor de coöperatie. Die moeten hun zaken doen met de Rabobank. Dus onze mensen moe ten ook scoren, gewoon verkopen. Als de klant niet koopt, doen we het verkeerd en de klant ook.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 5