i Begroting en Jaarplan ABB 2005 breed gedragen Agenda 22 Impressie 136^ centrale kringvergadering De centrale kringvergadering van 15 december 2004 had een pittige agenda. Toch sloot voorzitter Lense Koopmans mooi op tijd. De behandeling van de visie op telefonie en het centraal beheer van woningfinancieringen kostte relatief veel tijd. Maar de discussie over de grootzakelijk markt bleek een heet hangijzer. Organisatie Fotografie Vincent Boon B&B 13e jaargang 2004 05 Voor zover er in de CKV vragen leef den over de rol van de regiodirecteu ren 'nieuwe stijl', werden die al bij de mededelingen door Piet Moerland beant woord. Hij verzekerde dat de regiodirec teuren - die gaan functioneren als verte genwoordiging van de raad van bestuur - de vertrouwensrelatie met de lokale ban ken zullen blijven koesteren. De CKV rea geerde instemmend op de aankondiging bij monde van Bert Heemskerk om een zorgvuldige discussie te beginnen over de harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden van algemeen directeuren. Hans ten Cate kreeg bijval voor zijn voornemen om hel derheid en groeipotentie te scheppen door de vastgoedactiviteiten binnen de Groep te bundelen. De wens van Rabobank Nederland om een eigentijds, flexibel gebouwencomplex in Utrecht te realiseren door nieuwbouw en renovatie, oogstte enkele kritische kanttekeningen uit de CKV, onder meer over de kosten van deze operatie en de positie van het tweede hoofdkantoor in Eindhoven. 'Wat kriegelig' De behandeling van Begroting en Jaarplan ABB 2005 bevestigde het brede draagvlak onder de banken voor de daarin opgeno men ambitieuze doelstellingen. Moerland wees er in een korte discussie met de CKV op dat ook de niet kinderachtige doelstel lingen over 2003 ruwweg waren gehaald. Wel wees hij met grote klem op de uitzon dering van de achterblijvende personeels reductie. Vanuit de CKV werd nogmaals gewezen op de vermeende spanning tussen de keuze voor verhoging van de streef- nornt voor de bancaire productiviteit naar 1.40 en het uitdragen van de coöperatieve identiteit. Volgens Moerland wijst de praktijk uit dat hiervan geen sprake hoeft te zijn. De perceptie van een verschralende dienstverlening, die opnieuw vanuit de CKV doorklonk, moet door gezamenlijke inspanningen van de aangesloten banken en Rabobank Nederland zo snel mogelijk worden rechtgezet. Grote consensus was er in de CKV over het belang van een door tastende aanpak van de startersmarkt. Een afgevaardigde merkte nog op wel wat krie gelig te worden van de olifantsdracht van het ledenvoordeelsysteem. 'Niet de bietenbrug op' De CKV kon zich goed vinden in de inrich ting van de specialistische beleggingsdienst verlening. De meeste banken willen deze zelfstandig of in de vorm van een bovenlo kale samenwerking uitvoeren. Enkele afge vaardigden vroegen meer inzicht in de te verwachten voordelen van de verschillende oplossingen. Toekomstige evaluatie en onderzoek kunnen hierop aldus Piet van Schijndel een beter licht werpen. Dat er spanning kan zitten op lokaal-centraal bewegingen bleek bij de gedachtewisseling over de visie op telefonie. Lopende het cen tralisatieproces bleek het merendeel van de banken de ntassa-standaardtelefonie in eigen hand te willen houden. Hierdoor komt aan de diensten van de regionale klant contact centra (RKCC) een ander prijskaartje te hangen. De CKV kon leven met het voorstel van Piet van Schijndel om de onderdekking van de RKCC tot 1 janu ari 2007 - wanneer een kostendekkend tarief gaat gelden - uit de algemene midde len aan te vullen. De CKV was het ronduit met Van Schijndel eens dat de centrale organisatie van het beheer van woningfi nancieringen (CBW) een 'spijkerharde case' is. Hij verzekerde de CKV wel dat de ban- Agenda voor de 136e centrale kringvergadering van de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A., gehouden op 15 december 2004 in het auditorium van Rabobank Nederland te Utrecht. 1. Opening 2. Aanwijzing van een secretaris 3. Benoeming van twee leden van de CKV ter onderteke ning van het verslag 4. Conceptverslag van de 135e centrale kringvergade ring van 22 september 2004 5. Mededelingen 6. Begroting en Jaarplan ABB 2005 (ter besluitvorming) 7. Inrichting effectendienstverlening (ter discussie) 8. Herziening Algemene Goedkeuringsregeling Particulieren (ter advisering) 9. Bediening grootzakelijke markt (ter discussie) 10. Lokaal - centraal bewegingen a. Visie op telefonie (Regionale Klant Contact Centra) b. Centraal Beheer Woningfinancieringen (ter kennisneming) 11. Vestigingenbeleid aangesloten banken (ter advisering) 12. Uitgangspunten herziening kringindeling (ter advise ring) 13. Regelingen a.Herziening Regeling toetsing en goed keuring bij benoeming directeurbestuurder en leden statutaire directie b. Herziening Regeling toetsing col legeleden aangesloten banken c. Regeling incidenten Rabobank d. Herziening Regeling informatiebeveili ging lokale banken (ter besluitvorming) 14. Samenstelling commissies en benoemingen (ter besluitvorming) 15. Rondvraag 16. Sluiting

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 22