r - m mtÊ m Hl l."' ir Berichten B B 13e jaargang 2004 06 Literatuur: J. van Hamel et al, 'De president-commissaris; regisseur van het toezicht', 2003./ 'Corporate Governance in Nederland, een praktische handleiding'. De Brauw Blackstone Westbroek, 2004. 'Boardroom dynamics', GITP, 1997. Zes geijkte aandachtsgebieden voor toezicht Economische waardevermeerdering M. (resultaten en balans). Co Risicobeheersing. Gedurfd ondernemerschap. Maatschappelijke verantwoordelijkheid. Continuïteit van de organisatie door kwaliteit en continuïteit van bestuur en topmanagment. Rabo-specifieke zaken, zoals het ledenbeleid. Deze punten dient de president-commiss. die door het bestuur worden aangereikt. zelf op de agenda te zetten, los van Nederland een dergelijke verklaring voor de gehele groep ondertekenen. De lokale raad van commissarissen moet een herkenbaar orgaan zijn, bemand door verschillende disciplines - jurist, accoun tant, ondernemer en representanten van het leden- en klantenbestand - om de coö peratie stevig te funderen. Bij het werk van de commissaris bij de Rabobank hoort ook het toezien op het door het bestuur ontwikkelde en uitgevoerde ledenbeleid. Waar in het partnershipmodel de ledenin vloed is verankerd in de gekozen bestuur ders, is dat in het directiemodel een taak van een benoemd en niet een gekozen orgaan: de directie. De commissarissen moeten toezicht houden en adviseren inza ke specifieke verenigingsaspecten. Daarnaast is de president-commissaris voorzitter van de algemene vergadering. Een ander bijzonder aspect van lokaal toezicht is dat de lokale bank behoort bij een groter geheel, waarvan de onderdelen Stijlen van toezicht houden zich financieel solidair hebben verklaard. Dat stelt bijzondere eisen aan het gedrag van de lokale organisatie (met name het 'samenspel' met elkaar en met Rabobank Nederland). De lokale commissarissen moeten ook toezien op de naleving van algemene goedkeuringsregelingen, algeme ne regels, en dergelijke. 1 Tijdens de plenaire afsluiting van de conferenties werd onder meer doorgepraat over de 'in control' vraag. Toen de voorzitters werd gevraagd of zij het gevoel hadden dat hun bank 'in control' is, stak niet veel meer dan eenderde de hand op. De disciplineerder De bij de les houder Dit is de wat formele en analytische doorvrager naar het 'hoe'. Goed voorbereid let hij op de kwaliteit van rapportage en van besluitvor mingsprocedures en vraagt hij naar de onder bouwing en naar bewijzen van het draagvlak van voorgenomen beleidsplannen. Deze is ook op de externe omgeving gericht, maar is daarbij vooral zakelijk en pragmatisch. Hij vraagt 'en wat gaan jullie eraan doen' en let scherp op rendementsontwikkelingen en op het realiteitsgehalte van de plannen. De uitdager De bruggenbouwer Deze is extern georiënteerd en vraagt naar het waarom* gaat uit van een eigen visie op de markt en prikkelt de bestuurder de meetlat hoger te leggen met betrekking tot het onder nemerschap. Deze is vooral gericht op de relationele- en interactieprocessen, zowel binnen de raad van commissarissen als binnen het bestuur. Hij let op klimaat, cultuur en op ontwikkelingsproces sen. Hij streeft naar consensus. Ledental nadert de 1,5 miljoen Medio november 2004 hadden de Rabobanken bij elkaar 1.447.008 leden, 1.352.467 natuurlijke personen en 94.541 organisaties. Ook stonden er 6.800 aspirant-leden geregistreerd. D 'Adviezen en tips bij het werven van bestuurders en commissarissen' In een onlangs onder deze titel verschenen bro chure wordt onder meer ingegaan op het voor bereiden van het werving- en selectietraject, het aanscherpen van de modelprofielen en de wijze waarop kandidaten kunnen worden gezocht. Ook worden tips gegeven voor het voeren van selectiegesprekken en is een uitgebreide lijst met voorbeeldvragen opgenomen die tijdens de gesprekken kan worden gehanteerd. De brochure kan worden gedownload via Governet (op de DBT-site) of worden opgevraagd bij het Adviescentrum Coöperatie Ontwikkeling via fm.rn.lnfodeskCooperatie@rn.rabobank.nl. 'Het is tijd voor jouw stem' Er is een handleiding verschenen voor leden van jongerenraden. In tegenstelling tot het Handboek Jongerenraden, bestemd voor lokale banken, is deze handleiding specifiek geschre ven voor de jongerenraadsleden zelf. De handleiding geeft de leden praktische tips om hun jongerenraad (door) te ontwikkelen. Alle bezoekers van RaboYoungExperience, die op 22 november jl. plaatsvond, hebben een exemplaar van deze handleiding ontvan gen. Deze is ook te bestellen in de Raboshop, artikelnummer 13224. Het in 2002 verschenen Handboek Jongerenraden is overigens via Governet (op de DBT-site) te raadplegen. Amsterdam zet in op meer kleur Rabobank Amsterdam e.o. start binnenkort met het commissarissenmodel en de segmentering van de ledenraad. In samenwerking met onder meer Atana, een landelijk bestuurdersprogram ma dat functioneert als partner voor bedrijven en instellingen die aansluiting zoeken bij de veranderde samenstelling van de Nederlandse bevolking, zet Rabobank Amsterdam in op meer kleur onder de leden en in de ledenraad. In haar vijfjarig bestaan heeft Atana inmiddels 220 allochtone bestuurders gematched met diverse bedrijven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 9