Toezicht nieuwe stijl bij de Rabobanken Conferenties Toezicht houden Fotografie Esther Pennarts B B 13e jaargang 2004 06 prof.dr. Lense Koopmans Eind oktober, begin november confereerden de voorzitters van raden van commissarissen. In workshops wisselden zij van gedachten over belangrijke thema's als de raad van commissarissen en ledeninvloed, de eigen deskundig heid en samenstelling en de samenstelling van de directie in het directiemo del. Op twee van de vier conferenties hield prof.dr. Lense Koopmans, voorzitter van de raad van commissarissen van Rabobank Nederland, een interessante inleiding over toezicht nieuwe stijl die voor alle betrokkenen bij het lokaal bestuur van belang mag worden geacht. In deze Bank Bestuurder een enigs zins verkorte weergave. Voor de uitgebreide versie en nadere bevindingen naar aanleiding van de conferenties, zie Governet. Toezicht houden is een delicate aange legenheid. De raad van commissaris sen mag niet op de stoel van het bestuur gaan zitten, maar ook niet op een te grote afstand toekijken. Cruciaal is dat de raad blindelings moet kunnen vertrouwen op de informatieverschaffing door het bestuur. Het alternatief zou zijn dat de raad zich zelfstandig gaat bezighouden met informatievergaring en over het hoofd van het bestuur heen contact heeft met de medewerkers. Een onaantrekkelijk vooruitzicht en dodelijk voor het bestuur. Het bestuur moet de raad uit eigen bewe ging van informatie voorzien, zowel over de zaken die verkeerd lopen als over de zaken die goed gaan. Als er op dit punt wat fout loopt, is er al gauw sprake van een vertrouwensbreuk. Als informatie niet tijdig, onvolledig of onjuist is, is er maar één remedie en dat is exit bestuur. Een harde conclusie, maar het is niet anders. De president-commissaris heeft continu de regie over het hele proces van toezicht houden. Hij moet eisen stellen aan het bestuur hoe hij wil dat het toezicht daad werkelijk wordt ingericht en uitgeoefend. Het zijn van president-commissaris is een serieus vak en recente ontwikkelingen hebben dat nog eens fors aangescherpt. Zijn belangrijkste taak is misschien wel het zogenoemde opschakelen. Wanneer en hoe moet er worden opgeschakeld van monitorend toezicht, via verhoogde waakzaamheid naar ingrijpen? Wanneer moet afstandelijk en vertrouwensvol toe zicht worden verruild voor een actief en kritisch erbovenop zitten? De raad van commissarissen heeft twee basale rollen: governance (de toezichtsrol) en guidance (de begeleidingsrol). In de rolvervulling door de commissaris zijn vier verschillende stijlen te herkennen die idealiter in het college zijn vertegenwoor digd (zie figuur). Zij hebben te maken met attitude, gerichtheid en temperament. De president-commissaris moet zoeken naar een succesvol evenwicht en eventueel zelf die stijl hanteren die ontbreekt. Hij moet dus flexibel zijn en tegendraads en bewust steeds tegenkrachten proberen op te roepen om het debat scherp te houden. Tegen de heersende stijl van het bestuur in en tegen vigerende opvattingen. Risicobeheersing is een onderwerp dat tegenwoordig zeer in de belangstelling staat. Geëist wordt dat het bestuur 'in control' is en daarom jaarlijks een - ondertekend - 'statement' afgeeft. Dat statement is gebaseerd op een inventari satie en analyse van de risico's die zich in de verschillende bedrijfsonderdelen kun nen voordoen en sluit het optreden van onverwachte grote risico's binnen de bank uit. Gebaseerd op de 'in control statements' van de banken en de andere bedrijfsonderdelen kan uiteindelijk ook de raad van bestuur van Rabobank Drie basisvragen De raad van commissarissen van een aangesloten bank dient met het bestuur in elk geval een Indringende en effectieve discussie te starten aan de hand van de volgende drie - voor de hand liggende - vragen: Hoe doet de bank het in vergelijking met andere lokale banken? Waar is de plaats van de bank in het scatterdiagram van de prestaties van alle aangesloten banken. Hoe ziet de driemaandelijkse riskfoto van Audit Rabobank Groep (ARG) eruit? Wat is de inhoud van het jaarlijkse rapport van ARG inzake de Operational Audit en welke consequenties verbindt het bestuur daaraan?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 8