Naar marktleiderschap in de grotere steden Offensief gestart Dubbelinterview 16 De Rabobank is op het historische punt gekomen dat marktleider schap in de grotere steden boven aan de agenda staat. Het project 'Grotere Steden' voorziet in een langjarig offensief in deze belangrij ke groeimarkt. De pijlen richten zich in eerste instantie op de particu lier en de allochtoon, later volgen de bedrijven. 'Passiviteit is geen optie meer', aldus Van Rijckevorsel. 'Dat werkt op termijn onherroe pelijk negatief uit voor de hele organisatie'. Ondertussen is Rabobank Utrecht goed bezig. 'Op hypotheekgebied zitten we boven het landelijk gemiddelde', zegt Van der Maas. 'Maar ook op de allochtonenmarkt voelen we ons steeds meer thuis.' Klantwaarde/markt Ko van der Maas Functie directeurbestuurder Rabobank Utrecht e mail j.e.maas@utrecht.rabobank.nl Thomas van Rijckevorsel Functie j directeur Marktmanagement Rabobank Nederland (per 01-01-05 directeur Private Banking) email t.c.a.m.rijckevorsel@ rn.rabobank.nl grotere steden zijn de belangrijk- ste kernen van economische en maatschappelijke ontwikkeling', stelt Van Rijckevorsel. 'Juist daar moeten we nu ook ons marktleiderschap gaan opeisen.' Hij wijst op het rapport Visie 2005+ waarin deze problematiek scherp is ver woord. 'We zijn er niks te vroeg mee. Onze marktpositie in de steden blijft dui delijk achter.' Van der Maas wijst erop dat de markt in de grote steden nog enorm is. 'Daar hebben we nog 80% marktaandeel te winnen, in de rest van Nederland is het andersom.' Hij ziet het ingezette offensief niet als keerpunt. 'Onze stadsbanken hebben doorgaans al een behoorlijke positie, maar nu moeten we een keer goed doordrukken.' Prioriteiten stellen Het offensief wordt ontwikkeld langs drie pijlers, geschraagd door een zichtbaar heidplan (zie figuur). 'In de particulieren- markt zijn een aantal banken volop bezig', aldus Van Rijckevorsel. 'Deze ban ken zijn ervan overtuigd dat het gemid delde marktaandeel hypotheken in de ste den de komende drie jaar kan groeien van 10% naar 16%. Dat levert een additio neel balanstotaal op van 4 tot 7 mil jard, een waardecreatie van 50 tot 100 miljoen.' Wat de allochtonenmarkt betreft, lopen er na diepgaande analyses, nu een flink aantal concrete initiatieven, waaronder de ontwikkeling van specifieke spaar- en hypotheekproducten. De analy se van de stedelijke bedrijvenmarkt laat nog even op zich wachten, omdat eerst voorrang is gegeven aan de ontwikkeling de bedrijvenformules. 'Ook Rabobank Nederland moet prioriteiten stellen', merkt Van Rijckevorsel op. Niet de hand ophouden 'Het project wil de marktposities op een financieel gezonde wijze versterken', ver volgt Van Rijckevorsel. 'De betrokken banken moeten echt bereid en in staat zijn zelf de kar te trekken. We trekken geen wissel op de organisatie.' Van der Maas geeft aan dat hij z'n hand niet ophoudt. 'De stadsbanken zijn tegenwoordig heel wat mans en in staat de kosten te dragen, ook als die voor de baat uitgaan.' Wel dient het offensief onmiskenbaar het gro tere organisatiebelang. Van Rijckevorsel: 'De effecten zullen uitstralen naar alle Rabobanken. Veel mensen verlaten op enig moment de stad, denk maar aan forensen en studenten. Banken buiten de steden profiteren ervan als het dan om belangrijke Raboklanten gaat. Ook levert deze operatie kennis op waarmee andere banken hun voordeel kunnen doen. Last but not least brengt de groei in marktaan- Particulieren Allochtonen Bedrijven Rendabele groei tot marktleider schap te bereiken via focus op i hypotheken Zichtbaarheid

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 16