10 vragen aan Karei Schellens 'I ff! 13 itf Wie is Karei Schellens (56)? W Hoe ziet je loopbaan er uit I Wat heb je met de coöperatie die Rabobank heet? WïlDLL doet het prima. Is er een toverwoord? 1I§»:1 Wat is de ambitie van DLL? 10 vragen aan.. Waar loopt DLL tegen grenzen aan? Wat hebben de lokale banken bij uitstek met DLL? Hoe zit het met de synergie? DLL schuwt overnames niet. Wat is de strategie? J Welke ergernissen heb je in je werk? B&B 13e jaargang 2004 06 Fotografie Esther Pennarts Organisatie 5 Intens genietend van een fantastisch gezin met echtgenote Anneke en drie kinderen waarvan er twee in het buitenland wonen. Ik hoop in 2005 grootvader te worden van een tweeling, iets waar ik erg naar uitkijk. Een wat Bourgondische inslag. Leuke discussies met een goed glas wijn in gezelschap van mijn gezin zijn iedere keer weer een hoogtepunt. Gestart bij Nationale Nederlanden als manager consumentenkrediet. Toen de overstap naar de Rabobank. Ik was nieuwsgierig wat er achter de coöperatieve gedachte stak en ervan overtuigd dat er ruimte was voor goede managers. Na drie jaar POAB (Personeel en Opleiding Aangesloten Banken) in 1984 begonnen bij De Lage Landen als man ager leasing. In 1989 toegetreden tot de groepsdirectie met de taak het Europese netwerk te ontwikkelen. Van 1999 tot 2002 leidde ik de acquisitie en implementatie van onze Amerikaanse vestiging in Wayne. In 2002 kwam de benoeming tot directievoorzitter. Ooit begon De Lage Landen met 30 medewerkers en een portefeuille van NLG 150 miljoen, nu zijn dat er bijna 3000 en een portefeuille van 14 miljard. Ik heb mij geen seconde verveeld. De coöperatieve gedachte heeft ertoe bijgedragen dat de Rabobank staat waar ze nu staat. De Triple-A is iets om trots op te zijn. Het zegt iets over de financiële gegoedheid, over hoe de bank wordt geleid en wat richtinggevend is in het dagelijks handelen. Het brengt een andere vorm van zakelijkheid met zich mee. Niet alleen het kille winstcijfer telt, maar ook andere factoren zoals lokale gebondenheid en het belang van de leden. Ik vind niet dat coöperatie een gebrek aan slagvaardig heid met zich meebrengt. Het snelle besluitvormingsproces rondom onze recente, grote acquisities spreekt boekdelen. Er is niet één toverwoord. Als ik toch zou moeten kiezen is dat 'Ondernemerschap', direct gevolgd door 'Commitment'. Marktkansen benutten en tegelijkertijd vasthouden aan je strategie leidt tot consis tentie en voorspelbaarheid. Commitment naar onze medewerkers door duidelijk te zijn over wat je van hen verwacht. Samen vormt dit ken nelijk een sterke combinatie. 'Best in Class' zijn. Niet de grootste, wel de best presterende dochter van de Rabobank zijn. Door financieel goede prestaties en een hoge tevredenheid van klanten en medewerkers. De Lage Landen wil een goede werkgever zijn, waar het plezierig is om te werken. functie i directievoorzitter De Lage Landen e mail i c.a.c.m.schellens@delagelanden.com De geografische groei brengt ons steeds meer in gebieden waar wetge ving en infrastructuur minder ontwikkeld zijn. Dat brengt naast grotere financiële risico's ook reputatierisico's met zich mee. Extra zorgvuldige voorbereiding en samenwerking met lokale partners zijn onontbeerlijk. We groeien nu al een aantal jaren met 15% per jaar en daar moeten de individuele capaciteiten van onze medewerkers nauwkeuriger op zijn afgestemd. De juiste medewerkers opleiden dan wel in huis halen, de organisatie goed inrichten, zorgen voor de juiste ervaringsmix en opvolgingsplanning, allemaal zaken die de juiste aandacht vereisen. Als productspecialist voor leasing en trade finance kunnen we echt wat voor de lokale banken betekenen. Snelheid, efficiency en gemak zijn de kernwoorden. Inmiddels wordt 80% van de leaseproductie automatisch afgehandeld. Op distributieniveau hebben we kennis van point-of-sale en on-line sales tools en dragen we bij aan het behoud van marktaandeel in het groeiende niet-bancaire financieringskanaal. Ook kunnen banken gebruik maken van onze specifieke expertise op het gebied van remarketing. Overigens, trade finance is niet alleen een product, het is ook een perspectiefrijk instrument voor risicobeheersing. 7> De Rabobank is onze beste klant. Dat besef begint wederzijds door te dringen getuige de steeds levendigere dialoog, ook internationaal. We kunnen elkaar helpen in een land te beginnen, nieuwe producten te ontwikkelen, door eikaars klanten te bedienen, klantinformatie ter beschikking te stellen of gewoon door van elkaar te leren. Kern van ons acquisitiebeleid is dat iedere acquisitie - ook op termijn - waarde moet toevoegen: een nieuwe geografische markt, een nieuwe sector, een nieuwe capability of de basis versterken voor organische groei. Meer van hetzelfde kopen, is niet aan de orde. We zijn alert op acquisitiekansen, maar tegelijkertijd heel kritisch. Ik zou niet graag wil len dat ons trackrecord van succesvolle acquisities werd doorbroken. Geen ergernissen die me echt uit m'n humeur brengen. In Nederland bestaat wel de neiging om een 120% oplossing te willen, terwijl 80% volstaat en de snelheid van handelen doet toenemen. Ook zou ik wil len dat mensen wat meer in alternatieven denken, wat meer uit het vertrouwde denkkader stappen. Bij mij gaat wel 'de deur op slot' als ik merk dat mensen politiek gedrag vertonen en niet integer zijn. Dat krijgt niet eens de kans een ergernis te worden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 13