'W ■p- Het werkgebied van Rabobank Geldermalsen B B 13e jaargang 2004 06 Fotografie Rabobank Geldermalsen en Omstreken wereld geëxporteerd, tot aan China toe.' Natuurlijk is Rabobank Geldermalsen en Omstreken trots op de titel 'fruitkennis- bank', maar er is meer bedrijvigheid in de regio. Van der Spek: 'Fruit beslaat zo'n 10% van ons balanstotaal. Het is dus niet zo dat fruit alles is wat de klok slaat.' Kip met de gouden eieren De centrale ligging en de prima woonom geving zijn sterke punten van het gebied. Hoewel de werkgelegenheid en de bedrij vigheid gebaat zijn bij het groeiend aantal ondernemingen dat vanuit het Westen in de Betuwe neerstrijkt, wordt deze ontwik keling toch ook met zorg gadegeslagen. 'Je kunt niet ongeremd toegeven aan de over loop vanuit de Randstad', vindt Haubrich. 'Dan slacht je de kip met de gouden eie ren. Als we het hier volplempen met 'kan toordozen' gaat dat ten koste van het woonklimaat. Daar moeten we bewust in sturen. Bovendien is het belangrijk dat het profiel van de beroepsbevolking en de werkgelegenheid goed op elkaar aanslui ten. In dat opzicht kampen we nog steeds met een mismatch; er is teveel laagge schoolde arbeid terwijl onze beroepsbevol king juist veel hoog opgeleiden telt.' Een goede naam Hoewel de economische groei te wensen overlaat, is het gebied financieel gezond. Rabobank Geldermalsen en Omstreken heeft een goede naam in de Betuwe. Van der Spek: 'De streek en de mensen worden gekarakteriseerd door een bepaalde dege lijkheid. Dat kleeft ook aan de bank en de medewerkers.' De bank spint goudgaren bij de hoge spaarzin van de bevolking. In het FA segment worden zeer goede resulta ten geboekt. Voordeel heeft Geldermalsen en Omstreken ook van het wegtrekken van de concurrentie naar de grote steden als Den Bosch en Nijmegen. 'Nu komen er klanten van de concurrent naar ons toe die vertellen dat hun accountmanager Private Banking in Den Bosch zit en vragen of wij ook zo iemand hebben. Natuurlijk hebben we die', lacht Van der Spek. 'De mensen hier zijn erg relatiegericht en zoeken het dichtbij huis. Men vindt bankieren onver minderd een zaak van vertrouwen. Dicht bij en vertrouwd, daarin ligt nu juist de coöperatieve kracht. Wij richtten onze focus de komende jaren dan ook met name op die klantgroep uit het hogere seg ment die zich door het gedrag van andere banken in de steek gelaten voelen.' Laagdrempelige bankwinkel Tien vestigingen heeft de bank. Vier daar van, waaronder het advieskantoor en de bankwinkel in Geldermalsen, zijn dage lijks open, de andere beperkter. 'Tien lijkt veel', merkt Van Heijst op. 'Maar de klant moet gemiddeld toch een behoorlijk aan tal kilometers overbruggen tot het dichtst bijzijnde kantoor.' Desondanks ervaren de klanten hun bank onverminderd dichtbij en Geldermalsen en Omstreken koestert dat zorgvuldig. 'De bank wordt nog vaak gerelateerd aan een gebouw in het dorp', zegt Eberth. 'Dat staat er tegenwoordig dus niet altijd meer. Maar anderzijds brengen we de bank weer dichtbij met ons eigen ledenblad 'U-Lokaal'. Ook de bankwinkel in Geldermalsen is een suc ces. Tot onze verrassing zijn het vooral de zestigplussers die daar gemakkelijk naar binnen lopen.' Van der Spek: 'Met al onze marketingkennis dachten we vooral jon geren te trekken, maar juist ouderen zijn door de laagdrempeligheid aan het inter- netbankieren geslagen. Ze kunnen daar iedere dag terecht met hun vragen. En op het moment dat iemand het onder de knie heeft, is de bank ook weer dichtbij.' De bank laat haar gezicht als deelnemer aan de lokale samenleving ook zien met senio rencursussen, sponsorschap en regiostu dies. 'Wij vinden activiteiten exclusief voor leden een te enge benadering van de coöperatie', legt Haubrich uit. 'Coöperatie is de verschijningsvorm. Het lidmaatschap moet logischerwijs spontaan voortvloeien uit onze activiteiten. Dat verhoogt ook de ledenbetrokkenheid.' 'Dorpsgezichten' Belangrijke schakels in het concept van dichtbijbankieren van Geldermalsen en Omstreken zijn de zogenaamde 'dorpsge zichten'. 'Dat zijn medewerkers die het bankgebouw in een kern letterlijk vervan gen met hun vertrouwde gezicht', verdui delijkt Van Heijst. 'Dat werkt enorm goed. Medewerkers vinden het leuk die rol te vervullen en de dorpsgemeenschap pen vinden het prettig een vast aanspreek- MB wfrv-ëfcüif w BW l .-'tr Ou 1 Balanstotaal 970 miljoen Inwoners 45.000 Aantal fte's 155 Leden 8.000 Bancaire productiviteit 1.25 Ledenratio 21,6% Baten/lasten ratio 1.42 Marktpenetratie volw. 67% Solvabiliteit 1.32 Marktpenetratie bedrijven 60% Vestigingen 10 Marktpenetratie agrarisch 71% Geldermalsen en Omstreken is een plattelandsbank. Met 12.000 inwoners is Geldermalsen de grootste kern in het werkgebied. Daarnaast zijn er nog zo'n 25 kleinere kernen. Het landschap wordt voor het grootste deel bepaald door de rivieren Waal en Linge en natuurlijk door de van oudsher in dit gebied voorkomende boom gaarden. Hoewel het areaal aan fruitbomen afneemt, is de fruitsector nog steeds nadrukkelijk aanwezig. Vooral de toeleverende, logistieke en verwerkende sectoren hebben de vleugels inmiddels wereldwijd uitgeslagen. Rabobank Geldermalsen heeft een sterke positie in de gehele fruitketen in de regio. Daarnaast scoort de bank goed in de beleggings- en verzekeringsmarkt. Deze activiteiten hebben inmiddels een zodanige omvang dat de bank hiervoor eigen specialisten in huis heeft. De landelijke Betuwe is erg aantrekkelijk voor de woonfunc tie maar kent beperkingen als het gaat om uitbreiding van woningbouw en industrievestiging. Ondanks de geringe bevolkingsdichtheid ziet de bank het openhou den van de kleine vestigingen als een stevige uitdaging. De FA-markt en het midden- en grootbedrijf bieden de bank mogelijkheden om in de toekomst verder door te groeien. De sterke positie in de regio en een goed rela tienetwerk vormen daarvoor een stevig fundament. punt te hebben.' 'Die constante communi catie hoort bij de dichtbijbank', aldus Van der Spek. 'Je laat merken dat je altijd aan spreekbaar bent en bij de hand. Niet altijd meer met dat gebouw, waaraan we honderd jaar gewend waren, nee, onze bank heeft nu letterlijk een eigen gezicht in de lokale omgeving.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 11