Rondetafelgesprek B&B 13ejaargang 2004 05 wederzijdse inspiratie merk je weinig.' Dat vindt Schenke best teleurstellend, want naar zijn mening is daar in de kringen, meer dan in de CKV, de ruimte voor. 'Maar in de kringen zie je toch niet de juiste attitude. Het vereist ook nogal wat.' Koomen wijst op de gang van zaken met betrekking tot het ledenvoordeelsysteem. Volgens hem een ideaal thema om het ini- Gaastra wijst op de informatieachter stand van de kringen. 'We hebben de han den vol aan het volgen van de deskundig heid van Rabobank Nederland. De cen trale know-how is groot, zeker in cijfer matig opzicht. Als bestuurder weten we het een en ander, maar niet op het niveau van materiedeskundigen.' Ook Schenke kent niet dat de kringvoorzitters een gevoel van machteloosheid hebben. In de praktijk ervaart Koomen dat zeker niet zo. 'Is die kennisachterstand nou zo bezwaarlijk? Kan het anders? Onder werpen moeten zo worden aangekaart dat we de kennisvoorsprong niet als hin derlijk ervaren.' De vijf gesprekspartners zijn het roerend eens dat een vruchtbaar tiatiefrecht voor in stelling te brengen. 'Heemskerk roept iets op de algemene ver gadering, dan duikt het weer onder. Ondertussen wachten we braaf af. Dat bevredigt mij niet.' Van Daelen ziet in deze een rol weggelegd voor de Coördinatie Commissie van de CKV (CCC). Als lid van de CCC is Koomen dat niet met hem eens. 'De CCC is louter een agendacommissie. Het initia tiefrecht moet vorm krijgen in het debat. Als CKV zijn we echt veel te passief, we moeten er korter opzitten'. Schenke con stateert dat het debat wel plaatsvindt in diverse door de raad van bestuur ingestel de commissies. Zelf is hij lid van de Beleidsadviescommissie Coöperatie Aangelegenheden. 'Ik deel wat daar aan de orde komt wel in mijn kringbestuur, maar dat is fragmentarisch en dan verwatert het snel.' Naar zijn mening zou bij veel onder werpen een terugkoppeling uit de diverse commissies naar de CKV op z'n plaats zijn. 'Misschien moeten die commissies worden opgehangen aan de CKV.' Koomen denkt dat de CKV er wel voor moet waken op de stoel van de raad van bestuur te gaan zitten. vindt het heel moeilijk om vanuit de kring goed tegenspel te bieden aan Rabobank Nederland. 'Alleen al door de professionaliteit en wat er aan gerichte informatie beschikbaar is. Daarbij is geen opzet in het spel, maar die kennisvoor sprong speelt ons parten.' Hij trekt een vergelijking met het werk van de spoed- commissie uit de CKV. 'Het gaat daarbij vaak om grote getallen en belangrijke strategische overwegingen. Meepraten is geen wassen neus, je maakt wel kritische opmerkingen, maar ik zie zo'n commissie nog niet iets afwijzen.' 'Punt is dat het goed moet worden neer gelegd in de kringen', aldus Van Daelen. We kunnen alleen achteraf beoordelen of we juist zijn geïnformeerd. Daarom is vertrouwen zo belangrijk.' Schonewille voert aan dat kringen zich nogal eens afvragen hoe een bepaalde nota tot stand is gekomen. Wie er wel en niet bij betrok ken waren en hoe er getoetst is. Reden voor Gaastra om te pleiten voor een structureel inzicht in de jaarlijkse beleids agenda. 'Daarbij moet Rabobank Nederland transparant maken welk tra ject een nota volgt.' Een en ander bete- overleg over beleidsvoorstellen gebaseerd is op goede intenties, integriteit en ver trouwen. Gaastra heeft soms het idee dat onder werpen in zijn kring helder worden besproken, maar dat het kringbestuur er niet in slaagt dat ook in de CKV over te brengen. Hij wijt dat mede aan de ver gaderorde van de CKV. Van Daelen rea geert: 'Wat we in de kringen toepassen, doen we in de CKV niet. Dat vind ik een grote makke. Je hoort een paar woordvoerders, terwijl eigenlijk iedereen een inbreng zou kunnen hebben. Het is niet alleen luisteren, maar er ook iets mee doen. In de wandelgangen zingt er nu vaak nog van alles rond.' Het is vol gens Gaastra niet echt praktisch in de CKV veel mensen spreektijd te geven. 'Je toont je een zwak bestuurder als je niet protesteert wanneer de voorzitter de meningen niet goed samenvat.' Hij ver volgt dat de Friezen ook wel eens huis waarts keren met een goed gevoel over het besprokene in de CKV. 'Maar dan pakt de verslaglegging anders uit. Die communicatiestoornissen zijn iets om alert op te blijven.' Jan Schonewille Ruurd Gaastra

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 6