Performance Management m Uitgelicht Walter Gerritsen van der Hoop 1§|: Resultaatgerichter werken met Elke lokale bank voert dit najaar Performance Management in. De medewerker gaat taakafspraken maken over 2005 met zijn/haar lei dinggevende. De lokale introductie heeft een projectmatig karakter: de communicatie moet gepland worden, de presentatie in afdelin gen en teams, de voorbereiding in MT's, enz. De MT-leden van de lokale banken worden daarover ingelicht in workshops begin okto ber: de Performance Management Classes. Begin september zijn de directeurbestuurders in bijeenkomsten gebrieft. K3I 1 10%l M lewerkei functie Programmamanager invoeren Performance Management binnen Directoraat Personeel e mail j.w.gerritsen@rn.rabobank.nl In de CAO 2004 werd de invoering van Performance Management vast gelegd: een nieuw beoordelings- en beloningssysteem voor alle Rabobank medewerkers die onder de CAO vallen. Door Performance Management maken medewerker en leidinggevende dui delijke taakafspraken. Het streven naar resultaatgerichter werken - doelstelling van projecten als Resultaatgericht Sturen, FAST, en CRM - wordt zo naar de indivi duele medewerker vertaald. Vanuit het Directoraat Personeel zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar gesteld, waar onder een prestatiedocument. Relatie doelstellingen en inkomen Doelstellingen Collectief 1-3 resultaat doelstellingen Individueel 3-6 resultaat- doelstelligen 3-6 competentie doelstellingen Fotografie Esther Pennarts B B 13e jaargang 2004 05 1ÉSÉ HH e essentie van Performance Manage ment is dat medewerker en leidingge vende aan het begin van het kalenderjaar afspraken maken over wat de medewerker gaat presteren. De afspraken gaan over resul taten en competenties. Bij resultaten is te denken aan gerealiseerde verkopen, behaalde provisies, groei van de portefeuille, enz. Bij competenties gaat het om het gedrag dat ver toond wordt: klantfocus, verkoopgerichtheid, probleemanalyse, enz. Dus niet allen het wat telt mee, ook het höe. In het beoordelingsge sprek aan het einde van het jaar wordt nage gaan in hoeverre de afspraken zijn gereali seerd. Daarvan hangt de beloning af. Niet harder, wel meer gefocust eidinggevenden en medewerker zijn dus verplicht afspraken vooraf te maken. Die afspraken zijn enerzijds gebaseerd op het functieprofiel van de medewerker en ander zijds op het jaarplan van de bank en de afde ling. Het effect is dat medewerkers meer dui delijkheid hebben over wat van hen wordt verwacht. Èn vooral dat ze gaan werken aan de activiteiten die in het kader van het jaar plan prioriteit hebben. Dit effect bleek ook uit de twee jaar durende proef bij 30 banken en eenheden van Rabobank Nederland. Terwijl sommigen wellicht menen dat de winst van Performance Management is dat medewer kers harder gaan werken, was het effect voor al dat ze meer gefocust gingen werken. Geen vaste periodieken meer De beoordeling beïnvloedt het inkomen op twee manieren. In de eerste plaats bepaalt de beoordeling de doorgroei in de schaal. De 1/3 Inkomen variabel inkomen Variabele beloning 2/3 1/2 1/2 Beoordelen vast inkomen Functiegroepen: 1-5 minimaal 0% 0% norm 5% 8% maximaal 8% 12% Jaarlijkse doorgroei Functiegroepen: 1-5 9-11 beoordeling slecht 0% 0% 0% redelijk 1,5% 1,5% 1,5% goed 3% 3% 3% zeer goed 4,5% 4,5% 4,5% uitmuntend 6% 6% 6%

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 22