Rabobank m.vj Berichten Klaar voor de starters! B&B 13e jaargang 2004 05 Ben van Tol leden bij dit onderwerp een goede zaak. 'Als je in de Mondriaantoren zit, weet je niet wat er in de wijken speelt, wat voor soort mensen er wonen, welke behoeften ze hebben. Je moet echt vanuit de markt gaan kijken. Door de expertise van de klanten die dagelijks gebruik maken van de bank, sluit de geografi sche spreiding van de vestigingen nu veel beter aan bij hun behoefte.' Na raadpleging van de achterban ging de ledenraad met de uitkomsten terug naar de bank. Het bleek dat de klanten een ander kan torennetwerk voor ogen stond dan de bank zelf. Dacht Amsterdam met negentien vesti gingen uit de voeten te kunnen, op advies van de leden worden het er maar liefst zeven entwintig. 'Dan zie je dus dat de leden daad werkelijk een waardevol stempel kunnen drukken op het beleid van de bank', glundert Van der Vliet. 'De leden hebben kunnen zien dat de Rabobank niet over hen heen, maar met hen regeert', beaamt Van Tol. Bij de bank is men verheugd over de inbreng van de leden. Vollbehr: 'In de grote steden hebben we nog een aanzienlijk marktaandeel te win nen. Gebleken is dat veel Amsterdammers de Rabobank dichterbij willen. We plaatsen daar om meer fysieke punten over de stad.' Overigens gebeurt dit niet automatisch op de - op het eerste gezicht - meest rendabele plaatsen, maar bijvoorbeeld op het Mercatorplein en in Bos en Lommer. Niet de gemakkelijkste locaties. Inmiddels merkt Rabobank Amsterdam dat het hebben van een modern bankkantoor op juist die plaat sen geen windeieren legt. 'Als buurtbewoners zien dat een bancaire dienstverlener hen de moeite waard vindt, betaalt zich dat terug', legt Vollbehr uit. 'Betrokken nabijheid werkt.' Rabobank Amsterdam wil de wisselwerking tussen de leden en de bank graag verder uit bouwen. 'We zitten nu op de goede weg', aldus Vollbehr. 'Maar af en toe accordeert het het bancaire blauw nog niet genoeg met de oranje betrokkenheid. Evenwicht tussen die twee is niet een proces dat je even binnen een maand doorvoert en waarvan dan alle partijen - medewerkers en leden - zijn door trokken.' Op dit ogenblik is de bank samen met de leden druk bezig om ook na invoering van het directiemodel de ledeninvloed zeker te stellen. Een belangrijk onderdeel hiervan is een convenant waarin de verhouding tussen ledenraad, raad van commissarissen en bank wordt vastgelegd. Van der Vliet: 'De angst voor ledeninvloed is onterecht. Wij zijn er niet op uit om op de bancaire stoel te gaan zitten. Ik wil de kennis en kunde die ik in huis heb ter beschikking stellen aan de bank. Daarom ben ik ook lid geworden. Juist omdat deze bank die mogelijkheid biedt en er serieus werk van maakt.' Het belang van startende ondernemers voor de Rabobank is de afgelopen jaren wat op de achtergrond geraakt. Het marktaandeel onder starters daalde in driejaar tijd van 37% naar 31%. In dezelfde tijd steeg ABN AMRO van 23% naar 30%. Marktleiderschap onder starters is noodzakelijk om het ruime marktleiderschap van de Rabobank in het MKB vast te kunnen houden. Starters zijn immers de ondernemers van de toekomst. De uitdaging is om in de huidige tijd van 'sturen op rentemarge' het karakter van de Rabobank te bewaren. Dat vereist lange termijn den ken: ondanks de waan van de dag de betrok ken bank blijven die vanaf het begin met de ondernemer wil meedenken. De durf om de nek uit te steken hoort bij het ondernemer schap van de Rabobank. Dat betekent starters binnenhalen door te investeren in bedrijven van de toekomst. Deze belangrijke doelgroep verdient een apart hoofdstuk in het lokale financieringsbeleid. Alleen zo is er sprake van voldoende focus op behoud van marktaandeel in het MKB en ons imago als betrokken bank. Daarbij kan de Opstartlening, een variant op de Stimuleringslening, goede diensten bewijzen. Dit is een lening tussen 25.000 en 100.000 speciaal voor starters, onder borgstelling van het Garantiefonds. Om bewerking van de startersmarkt een impuls te geven, is een totaalconcept 'Klaar voor de Starters!' ontwikkeld. Onderdeel hiervan is een mediacampagne vanaf het vierde kwartaal. De Rabobank presenteert zich als de bank die als geen ander de starters begrijpt. Om dat te ondersteunen wordt een aantal 'verleidelijke' zaken voor starters in stelling gebracht. Daarbij gaan internet, het Rabobank StartersPakket en de Opstartlening, een vorm van coöperatief financieren, een belangrijk rol spelen. Nadere informatie volgt. Investeren in starters, is investeren in de onder nemers van morgen! lil IfT V: T 'Economie capital en risicobeheer bij banken' Onder deze titel verscheen een actueel boek van René Doff (Control Rabobank) waarin hij begrippen als Bazel II en RAROC in een helder kader plaats. Te koop via www.nibusvv.nl. Prijs €39,95.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 19