C AS B B 13e jaargang 2004 05 'Begin 2005 gaan we daarover fundamen teel met elkaar in gesprek.' Tegelijkertijd sprak hij de lokale banken aan. 'Van de toegezegde reductie van 1300 fte is nog niet de helft gerealiseerd. Als u - terecht - het lokaal ondernemerschap opeist, benut het dan. Rabobank Nederland stroomlijnt met processen en procedures, u moet cre atief zijn. Ieder jaar moet er een tandje bij.' Ook vanuit de CKV werd onder streept dat er flink resultaat geboekt moet worden. 'Dan kan ook het oranje gestalte krijgen.' Koopmans concludeerde dat de Kadernota genoeg ruimte biedt voor lokale besturing. 'We gaan voor klant waarde, maar onder de randvoorwaarde van een rendabele exploitatie. We willen onze rating niet in gevaar brengen.' Met Operatie Service beoogt de raad van bestuur dat Rabobank Nederland slim mer en met minder kosten gaat werken, Fotografie Vincent Boon geschrokken van het uitkleden van het Adviescentrum Coöperatie Ontwikkeling door een halvering naar circa 10 fte. We zijn een bank met een missie, geen han delsbank, en moeten onze cultuur niet reduceren tot servicegerichtheid.' Van Schijndel antwoordde dat het aankomt op verankering van de coöperatie in de hele onderneming. 'We moeten allemaal oranje zijn.' De CKV achtte het prematuur om naar aanleiding van de evaluatie van de cen trale governance structurele wijzigingen te overwegen. Wel moet een al te zware ad hoe belasting van de kringbesturen worden voorkomen. Enkele afgevaardig den zagen graag meer onderling debat in de CKV. 'Dat is niet simpel', reageerde Koopmans. 'De CKV is geen parlement, tijdrovende discussies laten zich moeilijk inpassen. Maar u zit er zelf bij, laat u niet maar ook servicegerichtheid gaat uitstra len in houding en gedrag. Uit de vergade ring klonk zorg over de uitwerking. 'Rabobank Nederland moet blijven doen waarvoor bij de banken de kritische massa ontbreekt.' Men brak een lans voor behoud van de vertrouwensrelatie met de regiodirecties. Piet van Schijndel verzeker de dat deze niet bruusk uit de wedstrijd worden genomen. Hij gaf ook aan dat het directoraat Shared Services op zakelijke basis en marktgericht gestuurd zal wor den. Vanuit de CKV werd opgeroepen zorgvuldig om te gaan met Capabel als centrum van mobiliteit. 'Raad van bestuur pas op uw zaak', aldus een afgevaardigde met een waarschuwende vinger. 'We zijn weerhouden op te staan.' Van andere zijde uit de vergadering werd opgemerkt niet te krampachtig te doen. 'Het regelt zichzelf. Indien nodig is er heus wel debat.' Koopmans was het overigens vol mondig eens met de opmerking dat de kringen het aangewezen podium zijn voor discussie. De CKV toonde zich wat terug houdend om al begin volgend jaar te gaan werken aan een nieuwe kringinde ling. 'Dat moet volgend zijn in het proces van opschaling en niet door de fusiepro cessen heenwalsen.' Om te kunnen antici peren zag de CKV wel graag alvast richt lijnen tegemoet. In de vergadering van 15 december kan dan bekeken worden wat een goed tijdpad is. Op 8 september stond de ledenteller op 1.432.566, daar onder bevonden zich 1.337.695 natuurlijke personen en 94.871 organisaties. Dit houdt in dat er in de eerste acht maanden van 2004 maar liefst 72.481 leden zijn bijgekomen. Verder stonden er per die datum 5.720 aspirant leden in de boeken. Prijzengeld goed besteed Rabobank Land van Cuijk-Noord heeft een goede bestemming gevonden voor het prijzengeld dat zij als 'Ledenbank van het jaar' ontving. De mede werkers van de bank hebben ervoor gekozen de gewonnen 2.000 te doneren aan Stichting De Opkikker. Deze vrijwilligersorganisatie verzorgt verwendagen voor ernstig zieke kinderen en hun familie. Zodra er een aanvraag binnen is vanuit het werkgebied van Land van Cuijk-Noord wordt het prijzengeld ingezet. De Opkikker verwacht het komende jaar 1 a 2 aanvragen uit de regio te ontvangen. MKB-pensioenmarkt lucratief De goede relatie tussen Rabobank en MKB-onder- nemers vormt een uitstekend uitgangspunt voor succesvolle verkoop van het collectief pensioen. In samenwerking met Interpolis Pensioen is een select aantal aangesloten banken gestart met de verkoop van MKB-werknemerspensioen. Interpolis levert hierbij niet alleen de leads maar biedt ook ondersteuning bij advies en verkoop. Na de zomer vindt de evaluatie plaats en zal het concept eventueel verder worden aangescherpt om de formule daarna ook te introduceren bij andere aangesloten banken. Internationaal zakendoen Rabobank wil ondernemers stimuleren na te denken over internationalisering. Bedrijven die onvoldoende anticiperen, lopen het risico over vleugeld te worden door binnenlandse concurren tie of afnemers kwijt te raken aan het buitenland. Daarom namen het Team International Business Consultants en de Dutch Desk Manager UK onlangs het initiatief tot een voorlichtingsbijeen komst in Amsterdam. Die was gericht op interna tionaal zakendoen in de UK. De Netherlands British Chamber of Commerce gaf informatie over zakendoen in een Angelsaksische context. Ook werd ingegaan op de specifieke wet- en regelge ving en het principe 'know your customer'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 17