Agenda 16 Impressie CKV Kadernota Jaarplan ABB 2005, Operatie Service, centrale governance Na twintig jaar vergaderen in het bedrijfsrestaurant van Rabobank Nederland, verkaste de CKV op 22 september naar het nabij gelegen, nieuwe auditorium. Dat werkte goed uit op de vergaderkwaliteit, niet op de vergaderduur. Pas om halfzeven liet voorzitter Lense Koopmans zijn hamer voor de laatste maal horen. Hij keek terug op een vruchtbare bijeenkomst. De CKV kon zich vinden in de manier waarop de raad van bestuur een aantal moeilijke issues adresseerde, met de Kadernota Jaarplan ABB 2005 als pièce de résistance. m Organisatie B&B 13e jaargang 2004 05 In zijn opening vroeg Koopmans begrip voor eventuele kinderziektes in de fon kelnieuwe vergaderomgeving. Zelf onder vond hij last van een slechte verstaan baarheid vanuit de zaal. Een speciaal woord van welkom sprak hij tot de heer De Veer, voorzitter van de raad van com missarissen van Eureko/Achmea, die de CKV voortaan als '121e lid' met spreek recht bijwoont. 'Wij hebben een breed gedeeld gevoel van onbehagen', aldus een kringvoorzitter over de (concept) Kadernota Jaarplan ABB 2005+. Een ander kringbestuur - 'zie het maar als een initiatiefvoorstel' - drong aan op herijking van begrippen als dicht bij en betrokken. Weer anderen spraken van 'verkeerde signalen', 'afglijden' en 'een eenzijdige gerichtheid op rentabiliteit'. Piet Moerland stelde namens de raad van bestuur dat er op hoofdlijnen sprake was van consensus over de kaderdoelstellin gen: versterking van de verkoopkracht, de coöperatieve identiteit en de rentabiliteit. 'Maar zeer kritische geluiden waren er ook in de kringen', evalueerde hij wijzend op een vermeend gebrek aan evenwicht tussen oranje en blauw, rentabiliteit en klantwaarde, lokaal ondernemerschap en het centralisatiespook. 'Zo kreeg ik mee dat alleen de cover van de nota goed in evenwicht zou zijn.' In een helder betoog wist hij de CKV ervan te overtuigen dat de nota geen tegenstellingen ademt, maar doortrokken is van de wederzijdse verster king van coöperatie en commercie. 'We weten scherp waar we heen willen met het ledenbeleid', aldus Moerland. 'Er liggen maatgevende documenten: de bal ligt bij u!' Opgemerkt werd dat het tot standkomen van het ledenvoordeelsysteem veel weg heeft van een olifantsdracht. 'We verkeren in een opperste staat van explo ratie', was het commentaar van Moerland. Hij bestreed verder dat het dienstbetoon verschraalt door een eenzij dig rentabiliteitstreven. 'We voldoen prak tisch alleen aan het initiatiefwetsvoorstel Crone. Bovendien is winstgroei van 10'%) niet bijzonder, daar is al 75 jaar sprake van.' Hij opperde dat de doelstelling voor bancaire productiviteit zelfs omhoog kan naar 1.4. 'Ook laten best practices zien dat het vereist rendement op het eigen vermogen beter kan.' Een reactie vanuit de CKV was dat de hoogte van de winst voorop lijkt te staan, terwijl we toch een ander type bank zijn. 'Het voelt alsof we naar een andere wedstrijd zitten te kij ken.' Moerland stelde met klem dat het met blauw en oranje geen kwestie is van 'of-of' maar van 'en-en'. 'We moeten de juiste combinatie zoeken, anders prijzen we onszelf uit de markt.' 'Met Operatie Service als vertrekpunt komt een eind aan de sluipende centrali satie', verzekerde Moerland. 'Er komt meer co-making en debat aan de voor kant.' Hij was zich bewust van de smeu lende vraag onder de banken wat er voor het lokaal ondernemerschap overblijft. voor de 135e centrale kringvergadering van de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A., gehouden op 22 september 2004 in het auditorium van Rabobank Nederland te Utrecht. 1Opening 2. Aanwijzing van een secretaris 3. Benoeming van twee leden van de CKV ter ondertekening van het verslag 4. Conceptverslag van de 134e centrale kring vergadering van 26 mei 2004 5. Mededelingen - Proces ledenvoordeelsysteem - Bediening grootzakelijke markt - Herziening AGRP 6. Conceptkadernota Jaarplan ABB 2005 (ter besluitvorming) 7. Onderzoek Rabobank Nederland 2005+ ('Operatie Service RN') (ter kennisneming) 8. Centrale Ondernemingsraad aangesloten banken (COR AB) (ter advisering) 9a. Evaluatie corporate governance Rabobank Nederland (ter advisering) b. Benoemingsprocedure CCC-leden (ter besluit vorming) 10. Halfjaarcijfers 2004 Rabobank Groep (ter kennis neming) 11. Herziening Regeling Organisatie en Beheersing lokale banken (ter besluitvorming) 12. Regeling Mobiliteitsbevordering Algemeen Directeuren (ter advisering) 13. Vervulling vacatures in commissies en besturen (ter besluitvorming) 14. Rondvraag 15. Sluiting

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 16