B&B 13e jaargang 2004 05 Fotografie Esther Pennarts sen, draaien volwaardig mee in het regio team en - belangrijk - we bekostigen ze zelf.' Milz merkt op dat Scholten met deze aanpak eigenlijk een directeur avant-la-let- tre is. 'We hebben samen een weg gezocht die tegemoet komt aan zijn aspiraties als zelfstandige lokale ondernemer. De mede werkers van Almere nemen deel aan het werkoverleg van het regioteam en beschik ken daardoor over dezelfde expertise en netwerkcontacten. Het is een weg die past in het overall plaatje van de uitstekende grootzakelijke dienstverlening die we over heel Nederland nastreven.' maakt dat een knullige indruk. We kun nen de grootzakelijke markt alleen goed bedienen door het formeren van teams met de benodigde deskundigheid. De compositie hangt af van de aard en omvang van de financiële huishouding van de klant. Bank en team moeten goed op elkaar zijn aangesloten en het team moet pro-actief in de markt kunnen staan. Zelfs als er niet direct iets te ver dienen valt.' Volgens hem is het wezenlijk dat er hoe dan ook - lokaal, regionaal of centraal - een duidelijke regievoering is. 'Er moet een regievoerend accountmana ger zijn, iemand met skills en inzicht die zegt: en zo gaan we het doen. Dan kan zo'n team efficiënt en doeltreffend aan de slag met plannen om de relatie gericht te ontwikkelen.' Kracht de ruimte geven 'Sterk punt van de Rabobank is dat de ondernemer nog met de ondernemer aan tafel zit', zegt Scholten. 'Als een klant weet dat wij ook een bedrijf hebben met 200 medewerkers, vergelijkbaar met z'n eigen bedrijf, praat dat altijd makkelijker. Is een klant te groot en kom je hem niet tegen in je netwerken, moet je het hoger op zoeken. Dat verwacht zo'n klant ook. Milz vult aan: 'Natuurlijk is het belang rijk dat de directeur zelf een gezicht heeft in de markt. Anderzijds is het belangrijk dat de directeur begrijpt wat de complex grootzakelijke klant vraagt. In het seg ment met een omzet van 50-250 mil joen blijven we duidelijk achter. Daar werken bedrijven meer en meer met een Knullig 'Als we de regioteams inschakelen als een veredelde kredietadviseur of alleen als we het niet snappen, dan doen we het niet goed', meent Scholten. 'Naar de klant toe Zelf geen boek 'In het verleden zijn de regioteams vooral transactiegericht ingezet', constateert Milz. 'Dat heeft goed gewerkt. Maar om een sprong voorwaarts te maken zullen die teams relatiegericht moeten worden. Gelukkig wordt de meerwaarde van de regioteams in de convenantgebieden in toenemende mate onderkend. Ze krijgen meer ruimte om naar eigen inzicht te han delen, alsof het hun klant is, die in hun boek loopt.' Ze laat er geen enkel misver stand over bestaan dat de regioteams er zijn voor de aangesloten banken. 'Het zijn hun teams die ze zelf bekostigen. Doel is de uiteindelijke transactie lokaal in de hoeken te laten neerslaan. De grootzakelij ke teams hebben zelf geen boek.' CFO (chief financial officer). Die zit anders in de wedstrijd dan de ondernemer en bespeelt de markt uitgekiend. Anderzijds moet ook de Rabobank risico's spreiden door samen met concurrenten in de markt te opereren. Dat behoeft specifie ke bovenlokale expertise en toegang tot bovenlokale netwerken. Die leemtes moe ten we vullen met afspraken over wie de juiste gesprekspartner is. De kracht van de Rabobank Groep moet op tijd de ruimte krijgen.' Evenknie aan tafel Volgens beiden is het essentieel dat de Rabobank voor de grootzakelijke onder nemer een gesprekspartner op strategisch niveau moet kunnen zijn. I Iet gaat om een diepgaande verstandhouding met de ondernemer, gericht op de continuïteit van diens bedrijf. 'De grootzakelijk onderne mer is dikwijls 'lonely at the top' en zoekt een evenknie aan tafel', aldus Milz. 'Die rol moeten we zeker zo goed gaan spelen als de concurrentie.' Een zware opleidings inspanning van alle bij de grootzakelijke marktbewerking betrokken professionals is onder de naam 'Grootbedrijf Actueel' al aan de gang. 'Een must voor accountma nagers van de lokale banken, mits ze vol doende gekwalificeerd zijn', benadrukt Scholten. Elkaar aan de bal laten komen 'Doordat wij acquireren in nauw overleg met het regioteam en waar nodig de daarin aanwezige know-how mobiliseren, krijgt een bedrijf vertrouwen in onze deskundig heid', vervolgt Scholten. Hij onderstreept dat de grootzakelijke marktbewerking een kwestie is van investeren in de lange ter mijn. Wat volgens hem absoluut niet moet, is de klant lastig vallen met de organisatie van onze dienstverlening achter de scher men. Milz: 'Onze kracht ligt in de bedie ning dichtbij de klant. Goed bankierschap vereist dat je tijdig kunt en wilt onderken nen wat je rol is en wie je als spits moet inzetten. Per saldo gaat het erom dat we als Rabobank Groep doelpunten maken, dat doet niemand alleen in de grootzakelij ke markt. Waar het op aankomt is dat we op tijd eikaars competentie en kracht inschakelen, elkaar aan de bal laten komen als dat in het belang is van de klant en uit eindelijk dus ook van onszelf.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 15