weer bij de tijd' Em em ie Column Een fase verder Mark Joenje B&B 13e jaargang 2004 05 Fotografie Esther Pennarts Klantwaarde markt Als voorzitter van de werkgeversdelegatie in de CAAR heb ik al een poosje ervaring met de medezeggenschap op overkoepelend niveau binnen de Rabobankorgansatie. In mijn bele ving gaat er een zeer positieve werking vanuit. Het vraagt veel van de betrokkenen, maar het overleg functioneert goed. Gelukkig is het de bedoeling dat de werkwijze van de werkne mersdelegatie in de CAAR ook in de GOR AB zal worden gevolgd. Zo blijft de prima com municatie van beneden naar boven en omge keerd gewaarborgd. Aan de werkgeverskant is een goede oplos sing gevonden door een lid van de raad van bestuur in de combinatie met 2 lokale direc teuren het overleg met de GOR AB te laten voeren. Dat is een job die ik mijn collega bankdirecteuren van harte kan aanbevelen. Mijn ervaring leert dat het zeker niet gemak kelijk, maar wel altijd zeer leerzaam is. De komst van de GOR AB luidt na ruim 20 jaar het einde van de CAAR in. Dat overlegorgaan is al die jaren een prima Rabo-oplossing gebleken. Hoewel gerespecteerd, heeft het nooit het brede draagvlak gekregen waarnaar werd gestreefd. Door de GOR AB krijgen de medewerkers van de lokale banken nu daad werkelijk invloed aan de voorkant van het organisatiebeleid. We zijn een fase verder. Als Rabobankorganisatie en dus ook in de mede zeggenschap. functie voorzitter werkgeversdelegatie CAAR e-mail c.p.hoogendoorn@ hoorn-medemblik.rabobank.nl MMI.waar staat dat voor? Me Myself& I, zei ik wel eens voordat Money Meets ideas in 2003 onderdeel werd van de Rabobank Groep. Als Stichting waren we te klein om het verschil te maken. De focus op het matchen van duurzame bedrijven maakte de spoeling dun. Aan het echte werk - het matchen van startende ondernemers en jonge bedrijven op zoek naar risicokapitaal en investeerders die willen participeren in niet-beursgenoteerde ondernemingen - kwamen we niet toe. Dat moest anders en dat kon anders. Stichting MMI wilde ondernemers helpen succesvol te worden en de basis was goed: er was een duidelijke marktbehoefte, de instrumen ten aanwezig en we onderscheidden ons duidelijk van andere marktpartijen in onze aanpak. Wat ontbrak was het juiste netwerk waarin vraag en aanbod in voldoende mate aanwezig zijn. Nu staat MMI voor: 'Money Meets Ideas, de informal investment service van de Rabobank'. Wie heeft een beter netwerk dan de grootste ondernemersbank van Nederland? Ook het coöperatieve gedach tegoed van de Rabobank rechtvaardigt de samenwerking. De Rabobank is een men- senbank en ondernemen en investeren is mensenwerk. Commercieel succes is direct verbonden met de kwaliteiten van de onder nemer. Daar letten we op. Zakelijk en profes sioneel zonder het menselijke aspect uit het ook te verliezen. Met name met dat laatste onderscheidt onze aanpak zich. Onderlinge betrokkenheid is een belangrijke factor. Ondernemers en investeerders leren elkaar kennen tijdens investors-meetings, bedrijfs bezoeken en plenaire of individuele presen taties. Zo koppelt MMI met een persoonlijke en zorgvuldige benadering startende onder nemers en bedrijven in de groei, die bancair niet of slechts gedeeltelijk te financieren zijn, aan informal investors die risicokapitaal verschaffen. directeur Money Meets Ideas, matchmaker email m.joenje@rn.rabobank.nl www.moneymeetsideas.nl Dat deze aanpak werkt en informal invest ment als product op zijn plek is binnen de Rabobank Groep blijkt uit de resultaten van het afgelopen halfjaar. Meer dan 200 bedrij ven stuurden een propositie in. We voerden met 70 ondernemers gesprekken en daarvan hebben we er 25 geselecteerd. Zes bedrijven hebben inmiddels met succes een investeer der gevonden binnen het netwerk van MMI. Tot nu toe hebben 130 investeerders zich met een zoekprofiel ingeschreven. Natuurlijk zijn we nog maar net aan de slag, maar dit topje van de ijsberg doet de grootte van de massa die schuilgaat ver moeden. Er zijn goede perspectieven voor een 'venture capital' product dat aansluit bij de bancaire financieringsmogelijkheden en de activiteiten van bijvoorbeeld Rabo Participaties. Doordat ondernemers in alle fasen van bedrijfsvoering voor financiering bij de Rabobank terecht kunnen, wordt de strategische marktpositie van de Rabobank als bank voor het MKB versterkt. Starters en snelle groeiers kunnen nu binnen de Groep uitgroeien tot succesvolle bedrijven. En als die succesvolle DG A's zich dan vervolgens als investeerder weer inschrijven bij MMI, is de cirkel weer rond! Zegt het voort: em em ie!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 11