B B 13e jaargang 2004 04 Fotografie Esther Pennarts In afwachting van de andere gespreks partners zitten Reijer van Woudenbergh - voormalig directeurbestuurder van Naarden-Bussum, nu directeur coöpera tiezaken bij Noord-Gooiland - en Nel van Dijk-Koffeman - voorzitter van de raad van toezicht van Rabobank De Maaslanden - alvast wat ervaringen uit te wisselen. Al snel gaat het over hoe je na de schaalvergroting het best kunt omgaan met de grotere ledenaantallen, de betrok kenheid en de ledeninvloed. Een thema dat de gemoederen in Raboland flink bezighoudt. Van Dijk denkt dat Rabobank Westland met maar liefst 22.000 leden een flinke uitdaging te wachten staat. Van Woudenbergh trekt de vergelijking met een voetbalclub, waarvan tien procent van de leden elk weekend langs de lijn staat, nog eens tien procent af en toe op de club komt en tachtig pro cent zich eigenlijk zelden laat zien. 'Die tachtig procent heeft wel het warme gevoel erbij te horen, staat sympathiek tegenover de club en is ook pleitbezorger. Bovendien houden ook die leden de pres taties wel degelijk in het oog. Zo is het ook bij de Rabobank.' 'Er zijn goede redenen voor de banken Midden-Westland, De Maaslanden en Westland Zuid-West om te fuseren', ver telt de inmiddels aangeschoven directeur bestuurder van Midden-Westland Fred van Heyningen, tevens beoogd algemeen directeur van de nieuwe bank. 'De snelle schaalvergroting van de bedrijven en de toegenomen complexiteit van het bedie nen van de zakelijke en particuliere rela ties vraagt om meer kennis. Ook op gemeentelijk niveau is er sprake van schaalvergroting. We hebben nu één grote gemeente Westland. Als bank moet je op dezelfde schaal opereren, wil je iets in het gebied te betekenen hebben. Daarnaast is het belangrijk dat je als bank in het hele Westland hetzelfde gezicht laat zien. Tussen de drie banken was er bovendien al veel afstemming, bijvoorbeeld op het gebied van relatiemarketing en sponso ring. Ook klanten en leden vroegen zich af waarom we als banken niet gingen samenwerken.' Van Woudenbergh beaamt dat ook in het Gooi de complexiteit in de financiële dienstverlening sterk is toege nomen. 'Met veel zeer welvarende parti culieren en ondernemers is het Gooi bij uitstek een markt voor private banking. De afzonderlijke banken waren net niet groot genoeg om daarop in te spelen met een toereikende professionele dienstverle ning. Als je op een grotere schaal werkt, ben je beter in staat goed personeel aan te trekken en te behouden.' 'We hebben uitgebreid met de leden gecommuniceerd over de fusieplannen', vervolgt Van Woudenbergh. Na het ondertekenen van de intentieverklaring door de banken kregen alle leden het blad 'Visie op Fusie'. Daarin werden de achter gronden en de voordelen van een samen gaan uitgelegd. Vervolgens gingen de ban ken in januari 2004 met ledenpanels om de tafel. 'We hebben gevraagd hoe men tegen een fusie aankeek en wat er in de dienstverlening voor verbetering vatbaar was. Leden kijken toch weer met een andere bril. Ook hebben we informatie avonden georganiseerd. Die zijn vrij mas saal bezocht.' Van Dijk constateert hier een verschil met het Westland. 'Ook wij zijn helder en duidelijk met onze intentie verklaring naar buiten gekomen. Eveneens hebben we in ledenpanels gepolst of er animo was om erover te dis cussiëren. Op de avonden die we hebben georganiseerd, kwamen echter weinig mensen. Misschien omdat we drie jaar geleden al eens met fusiebesprekingen waren begonnen. Het nieuwtje was eraf.' Volgens Van Heyningen ligt een verkla ring voor de lage opkomst in het feit dat de leden in het Westland nogal eens voorlopen op de bank. 'We hebben men sen nagebeld waarom ze niet kwamen. Ze vertelden dan dat ze het al met de fusie eens waren. Wel werd ons op het hart gedrukt het serviceniveau goed in de gaten te houden. Men is toch bang dat met de opschaling de anonimiteit groter wordt en het serviceniveau terugloopt. Daarom hebben wij in het fusierapport opgenomen dat we een miljoen euro per jaar uittrekken voor het op een hoger niveau brengen van het serviceniveau.' 'Dat herken ik wel', zegt Van Wouden bergh. 'Bij ons maakten leden opmerkin gen in de trant van 'blijf dicht bij ons'. Daarom hebben wij - zonder altijdduren de garanties - gezegd dat we de kleine kantoren in Naarden, Huizen en Blaricum openhouden. Zo laten we zien dat we betrokken willen blijven.' Jan Verriet, voormalig bestuurslid van Laren- Blaricum en nu bestuurslid van Noord- Reijer van Woudenbergh Fred van Heyningen Nel van Dijk-Koffeman Jan Verriet

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 5