li Onze 'Triple P' in woord en beeld n- oj l l mm Maatschappelijk jaarverslag 2003 22 Uitgelicht Drs. Richard Piechocki UB In 2003 bedroeg de sustainability rating van het in Zürich gevestigde bureau SAM (Sustainable Asset Management) voor de Rabobank Groep 74 van het maximum: 10 procentpunten meer dan de beoordeling in 2001. Daarmee heeft de Rabobank Groep de hoogste beoor deling van alle banken in Europa en de op één na hoogste wereldwijd. Dat blijkt uit het maatschappelijk jaarverslag 2003 dat onlangs verscheen. Fotografie Esther Pennarts B B 13e jaargang 2004 04 Functie communicatieadviseur directo raat Duurzaamheid en Maatschappelijke Innovatie e mail r.w.a.piechocki@rn.rabobank.nl Ondanks de hoge sustainability rating blijft verdere verduurzaming van onze bedrijfsvoering en dienstverlening geboden. Het in 2003 ingevoerde MVO-monitoringssy- steem kan daarbij de komende jaren een uit stekend hulpmiddel zijn. De introductie hier van verloopt fasegewijs. In de eerste fase hebben 74 van de 320 lokale banken en alle Rabobank-gelabelde onderdelen en dochters hun MVO-gegevens over 2003 aangeleverd. Het is voor het eerst dat de MVO-rapportage binnen de groep op deze schaal plaatsvond. Vanaf 2004 ontvangen fasegewijs alle ruim driehonderd lokale banken jaarlijks een rap port met een cijfermatige onderbouwing van hun maatschappelijke prestaties. Omvang uitstaande groenfinancieringen (in miljoenen euro's per jaarultimo) 1600 1400 1200 1000 800 600 400 200 0 i~i Eind 2003 waren 1.535 groene projecten gefinancierd tot een totaal bedrag van 1,4 miljard. De groei vond vooral plaats bij groenlabelkassen, wind turbines en windturbine parken. 2003 op duurzame en maatschappelijk verant woorde bedrijven. De Rabobank bracht in een aantal kleine kernen met de betrokken gemeenten en partnerbedrijven de eerste vijf servicewinkels tot stand, waarmee belangrij ke functies voor deze gemeenschappen behouden konden blijven. Interpolis kwam met een nieuwe verzekering tegen arbeids ongeschiktheid van artsen na inenting tegen hepatitus-B en een nieuwe uitvaartverzeke ring voor geestelijk gehandicapten. Rabo Groen Bank heeft in 2003 opnieuw een sterke groei doorgemaakt. De groene leningen ste gen met 400 miljoen tot een totaalbedrag van 1,4 miljard. Dat vormde een bevestiging van het in 2002 ingenomen standpunt om de fiscale stimulering van groen sparen, beleg gen en ondernemen in stand te houden. Rabobank stimuleert vrijwilligerswerk In 2003 heeft de Rabobank weer een aantal op duurzaamheid gerichte financiële produc ten en diensten geïntroduceerd en bestaan de producten versterkt. Met de regering werd een contract getekend voor levering van 10 miljoen ton gecertificeerde broeikas gasemissiereducties uit duurzame energie en energie-efficiencyprojecten in ontwikkelings landen. Money Meets Ideas is een nieuw initi atief dat startende ondernemers op zoek naar risicodragend kapitaal koppelt aan potentiële investeerders. Dit is vooral gericht Binnen het totale personeelsbestand van de Rabobank Groep is circa 40% (jaarlijks intern onderzoek POPIA) van de medewerkers in de eigen tijd actief in het verenigingsleven. Leden van het executive kader van de groep hebben in 2003 gemiddeld 1,9 onbetaalde functies per persoon uitgeoefend. Aan de maatschappelijke activiteiten besteedt het topkader gemiddeld tien uur per maand. Bovendien wendt een aantal van deze mana gers zijn vijfjaarlijkse sabbatsverlof van drie maanden gedeeltelijk aan ten dienste van de samenleving. Daarnaast stimuleert de Rabobank ook het werknemersvrijwilligers werk: dit is goed voor de medewerkerloyali teit en het imago van de bank - en uiteindelijk dus ook voor de business. In totaal is in 2003 door de Rabobank Groep ruim 5.267 dagen aan werknemersvrijwilligerswerk uitgevoerd. Hogere waardering voor lidmaatsch De dialoog met de eigen leden is belangrijk. Het ledenaantal van de Rabobank is in 2003 opgelopen tot 1,35 miljoen, ruim boven de doelstelling van 1,2 miljoen leden. In totaal is 15,9% van de volwassen klanten lid van de Rabobank. Ruim 100.000 leden (gemiddeld 300 per bank) hebben in 2003 deelgenomen aan allerlei vormen van overleg waarin zij invloed en/of zeggenschap konden uitoefe nen (klankbordgroepen, jongerenraden, panels, ALV). Niet alleen het aantal leden groeit, ook de tevredenheid over het lidmaat schap is toegenomen. Eind 2003 gaven leden hiervoor het rapportcijfer 7,0, tegenover een 6,8 twee jaar eerder. De versterking van de band met de klanten in de vorm van het lid maatschap is ook commercieel belangrijk voor de bank. De gemiddelde dienstafname van particuliere leden ligt met 3,6 beduidend hoger dan die van niet-leden (2,3). Bij zakelij ke relaties was dit cijfer eind 2003 4,0 ten opzichte van 1,9 bij niet-leden. Het maatschappelijk jaarverslag 2003 is te raadplegen op internet via www.rabobankgroep. nl/mjverslag. Desgewenst is een samenvatting in druk op te vragen bij het directoraat Communicatie 030 -2162040 of via e-mail: rabocomm@rn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 22