Berichten hebben gemerkt dat wij hen serieus nemen, geldt dat andersom ook. En dat zien we ook terug in onze zakelijke contacten. Daar komt bij dat de drempel om naar de bank toe te gaan voor veel mensen een stuk lager is geworden.' Jos Nielen, agrariër uit Katwijk (NB) en Bart Venbrux, ondernemer uit Wilbertoord, bezochten ieder de bijeenkomst in hun dorp. Beiden hebben er een positief gevoel aan overgehouden. Dat komt vooral ook door de goede terugkoppeling van de avond. Venbrux: 'Die communicatie achteraf is heel erg belangrijk. Daarmee laat de bank zien dat er ook daadwerkelijk actie op onze vragen en opmerkingen ondernomen is.' 'Dan weetje datje serieus wordt genomen,' vult Nielen hem aan. 'Dan denk je bij jezelf: het is een nuttige avond geweest.' Zowel Nielen als Venbrux vinden het ook een goed ding dat de bank naar de leden toe is gekomen. Nielen: 'Katwijk heeft vijfhonderd inwoners, een eigen bankkantoor is hier nog nooit geweest. Op den duur hadden we echt het gevoel dat we een beetje vergeten waren. Nu blijkt dat niet het geval te zijn en daar zijn we hier best blij mee.' Venbrux is het met hem eens. 'Dat je nog meetelt als gemeenschap, dat gevoel is belangrijk. Ook de iets meer dan duizend inwoners van Wilbertoord moeten voor bank zaken al geruime tijd naar een grotere plaats. Het is begrijpelijk dat kantoren uit kleine ker nen verdwijnen, maar daarmee wordt de afstand tussen de bank en haar klanten wel groter. Nu komt de bank weer een beetje dichter bij het dorp te staan.' De discussie tijdens de bezoeken is door de twee leden als 'open en eerlijk' ervaren. Nielen: 'ledereen kreeg alle ruimte voor zijn of haar verhaal. Nuttig is vooral datje ook eens de verhalen van je dorpsgenoten hoort. Er waren echt momenten van herkenning, van ja, dat ervaar ik op dezelfde manier. Volgens mij is dat voor de bank ook belangrijk. Meestal komen signalen op verschillende afdelingen binnen en heeft niemand zicht op het grote geheel. Tijdens de bijeenkomst wer den ze als het ware gebundeld.' Op de vraag van de bank wat er beter zou kunnen, kwa men twee belangrijke suggesties naar voren: begrijpelijk communiceren en pro-actief inspelen op de behoeften van klanten, 'ledereen wil graag een bank die klant-min- ded is', aldus Venbrux. 'Zelf krijg ik bijna door lopend interessante aanbiedingen van finan ciële dienstverleners. De Rabobank zit daar echter nooit bij, dat vind ik vreemd. Zij ken nen immers mijn situatie het beste en zouden dus moeten weten wanneer een nieuw pro duct geknipt voor mij is. Tijdens de bijeen komst is ons verzekerd dat dit in toekomst anders zal worden en daar heb ik alle vertrou wen in.' Het 'Rondje langs de dorpen' is zowel de bank als de leden zo goed bevallen dat besloten is ermee door te gaan. Jansen: 'Inmiddels zijn we gestart met de tweede serie bezoeken en het gaat heel goed. We hebben het concept een beetje veranderd. Werden er in de eerste reeks vooral open vragen gesteld, nu richten we ons vooral op de toekomst met stellingen als:'hoe moet de Rabobank op bepaalde ont wikkelingen inspelen'. Nielen en Venbrux vin den het voortzetten van de ingezette koers positief. 'Door allerlei oorzaken was de laatste jaren de afstand tussen de leden en de bank te groot geworden', oordeelt Nielen, 'maar door het ontplooien van dit soort initiatieven, waarbij de leden centraal staan, is de bank goed op weg het vertrouwen terug te winnen.' Ledental groeit gestaag verder Op woensdag 21 juli 2004 stonden er 1.425.956 leden geregistreerd, onder hen 1.330.030 natuurlijke personen en 95.926 organisaties. Het aantal aspirant-leden bedroeg op diezelfde datum 7.368. Ten opzichte van de referentieda tum is het totale ledenaantal nu met 939.312 gestegen. 50% museumkorting op Europas verdwijnt De 50% korting op museumbezoek voor houders van Europas, TopKidpas, SWOPpas en Jongerenpas verdwijnt per 1 januari 2005. Per die datum stopt de samenwerking van de Rabobank met de Stichting Museumkaart. De Stichting heeft er met de komst van de nieuwe Museumkaart voor gekozen alleen nog haar eigen kaart te gebruiken als entreebewijs voor de regelmatige museumbezoeker. Voor belang stellenden is er een aantrekkelijk overgangsaan bod; houders van de betreffende passen kunnen vanaf 1 oktober 2004 een Museumkaart aan schaffen voor de helft van de prijs. Dat betekent dat zij in 2005 voor slechts €12,50 (jongeren t/m 24 jaar €6,25) een jaar lang onbeperkt de ruim 400 aangesloten musea kunnen bezoeken. De gereduceerde kaart is -zolang de voorraad strekt- te bestellen via internet of via de folders bij ban ken en musea. Rabobank Development Program van start De Rabobank gaat de micro finance-activiteiten in ontwikkelingslanden als onderdeel van een nieuw 'Development Program' substantieel uit breiden. Het programma, dat in 2004/2005 van start gaat, zal zich richten op de ontwikkeling van kleinere kredietcoöperaties en financiële instellingen in zo'n vijftien ontwikkelingslanden. Het Development Program krijgt een startkapi taal van 25 miljoen mee (in equity en garantie fondsen) en zal vorm krijgen via onder meer: - Participaties in kredietcoöperaties in ontwikke lingslanden. - De uitzending van professionele adviseurs. - De inschakeling van de Rabobank Foundation. Met een brede campagne wil de Rabobank dit najaar haar maatschappelijk verantwoorde activiteiten in het buitenland zichtbaarder maken. Bart Venbrux

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 17