De Raboloopbaan van Jac Verhaegen B B 13e jaargang 2004 04 Fotografie Esther Pennarts, ANP/Tjapko de Heus mij niet voor vragen.' Anderzijds ziet hij zichzelf ook niet als een stille kracht. 'Er zijn er die zullen zeggen dat ik overduide lijk aanwezig kan zijn!' Hij weet als geen ander dat het niet altijd van een leien dakje ging. Het zit ook niet in hem om de discussie uit de weg te gaan. 'Alleen op die manier kom je tot de beste keuze.' Ook aan de timing mankeer de het wel eens. Hij wijst op de invoering van elektronisch bankieren. McKinsey ontraadde zijn plannen om ermee te beginnen. 'Vervolgens heb ik een jaar moeten praten om de geesten alsnog te rijpen.' Zelf heeft hij dat spanningsveld tussen de coöperatieve Rabobank en de baanbrekende introductie van technologie nooit ervaren. 'Technologie is niet de vij and, maar de bondgenoot van coöperatief bankieren. We verschaffen ons daarmee maximaal de gelegenheid om de persoon lijke relatie met de klant en het lid inhoud te blijven geven.' Verhaegen heeft de tekenen des tijd ver staan. Komend uit de tijd van potlood en papier zag hij dat de technologie de wereld zou openen. En kleiner zou maken. Volgens hem zal het contact met de komende generaties bijna uitsluitend verlopen via de virtuele bank. Hij praat nu snel en enthousiast. 'Door het koppe len van informatie en databases kunnen we de verkoopomgeving maximaal onder steunen en inspelen op de persoonlijke behoefte van de klant. Ik hoop het nog mee te maken dat ik inlog en het systeem alles over mij op een rijtje heeft. Dat geeft ongekende advieskracht.' Met de intro ductie van CRM kan deze toekomstmu ziek waarheid worden. 'Een immense investering in termen van systeemontwik keling. Van een andere orde dan de geld automaat en het telebankieren. Het vergt meer dan het dubbele van wat de hele virtuele bank heeft gekost.' De noodzaak staat voor hem niet ter discussie. 'We moeten af van al dat oude zeer in onze verkoopsystemen', klinkt het gedeci deerd. 'Het is niet meer bij te benen, het onderhoud loopt spaak.' Dat de CKV hier even een probleem had, begrijpt hij wel gezien de complexiteit en de kosten. Hij toont zich zeer ingenomen met het uitste kende functioneren van de adviescommis sie ad hoe uit de CKV. 'Petje af. Ik heb het werken met deze commissie als bui tengewoon positief en plezierig ervaren.' Hij benadrukt dat het voor het eerst in het bestaan van de CKV was dat zo'n soort commissie is ingesteld. Een aanpak die voor hem - afhankelijk van het onder werp - voor herhaling vatbaar is. 'Voor dit soort onderwerpen zou ik dat altijd adviseren. Het is voor alle partijen een hele goeie route.' Het telt zwaar voor hem dat Rabobank Nederland de aangesloten banken zoveel mogelijk comfort biedt in de besluitvorming. Dat de aangesloten banken in de samen werkingsrelatie met Rabobank Nederland dominant zijn, lijdt voor deze coöperator van de oude stempel geen enkele twijfel. 'Sommigen bij Rabobank Nederland benaderen de aangesloten bank - soms onbewust - vanuit de houding 'ik kom jou wel even vertellen wat goed voor jou is'. Dat is de verkeerde cultuur. Dan sta je dichtbij het denken in termen van een hoofdkantoor met bijkantoren. Dat past absoluut niet bij ons en onze structuur.' Hij beseft dat het onuitvoerbaar is, maar hij zou willen dat mensen van Rabobank Nederland verplicht bij lokale banken inburgeren. 'Iedereen zou de lokale bank moeten leren respecteren.' Hij vertelt hoe hij zelf de eerste jaren van zijn loopbaan de meeste tijd bij de lokale banken over de vloer kwam. 'Dat heeft mijn houding gevormd. Ik denk er met plezier aan terug.' Een taak die Verhaegen kort voor z'n afscheid volbracht, was het voorzitter schap van de stuurgroep 'Rabobank Nederland 2005+', de doorlichting door Booz, Allen and Hamilton. 'Geen prettige boodschap. Maar wat moet, moet. Het blijkt om de zoveel jaar nodig en zinvol om de bedrijfsprocessen te toetsen op doelmatigheid en efficiency. Daarbij kwam nu dat Rabobank Nederland moest reageren op de opschalingbeweging 'Visie 2005+' bij de lokale banken.' Hij heeft er niet van opgekeken dat het moeilijk grijp bare cultuurprobleem stevig op de agenda is gezet. Met klem stelt hij dat elke oplossing daarvan moet beginnen bij de raad van bestuur. 'Die moet uitstralen hoe je met elkaar dient om te gaan. Vervolgens moet dat overgaan op de directeuren en via hen op de werkvloer. Het is een kwestie van mentaliteit en bewustzijn. Daar zijn geen cursussen voor. Maar als het niet begint bij de leiding, komt het nooit!' Cultuur gaat dus echt top down volgens Jac Verhaegen. We zullen z'n voorbeeld missen. 1968- 1973 Diverse administratieve functies binnen Rabobank Nederland: - Assistent Inspecteur Accountantsdienst (district Roermond) - Medewerker implementatie - Medewerker Interne en Administratieve Organisatie Aangesloten Banken 1973 - 1975 Hoofd Administratieve Organisatie Aangesloten Banken 1975 - 1979 Hoofd Directoraat Organisatie en Efficiency 1979- 1984 Hoofd Directoraat Particulieren 1984 -1989 Hoofd Directoraat Systeemontwikkeling 1989 - 1993 Directeur Logistiek, tevens Directeur Bedrijfsvoering Centraal Bankbedrijf 1993- 1998 Directeur Betalingsverkeer 1998 - 2001 Lid Directie Rabobank Nederland Aangesloten Banken (RNAB) 2001 - 2004 Lid raad van bestuur

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 13