Jan de oude' reuzensprong Column Jos Hurks Stevige vertrouwensbasis Klantwaarde markt B&B 13e jaargang 2004 04 Het valt niet mee om iets zinnigs te zeggen over de huidige positie van de centrale governance in rela tie tot die van enkele jaren geleden. Het is duidelijk dat de topstructuur van Rabobank Nederland is aangepast naar aanleiding van opmerkingen in de CKV ruim twee jaar geleden. Of de problemen voor 100% samenhingen met de oude structuur is even wei geen uitgemaakte zaak. Ik zie de crisis van toen als een gebrek aan eensgezindheid over de koers en een gebrek aan vertrouwen in de top van Rabobank Nederland om die koers uit te kunnen zetten. Aan het eind van de twintigste eeuw wor stelde de Rabobank met het coöperatieve imago. Nu blijkt er in de Rabobank grote overeenstem ming te zijn gegroeid over de positie van de coöpe ratie, de betekenis van de leden (nu 1.500.000), de omvang van de comfortabele bank voor de toe komst en de mogelijkheden voor een nieuwe besturing van de aangesloten banken. In de centra le organen van Rabobank Nederland zijn veel nieu we gezichten gekomen. Er is weer een stevige ver trouwensbasis en er is sprake van een eenduidige koers. De nieuwe spankracht stelt de bank in staat om de grote vraagstukken van de toekomst van een antwoord te voorzien. De centrale kring heeft 2,5 jaar geleden een coördinatiecommissie inge steld en ook heeft zij destijds meer bevoegdheden gekregen. Dat was toen nodig om de crisis te kun nen bezweren. Vandaag zou niemand verzonnen hebben om op deze punten de structuur aan te passen. Functie in het dagelijks leven algemeen directeur LTO Nederland Functie bij de Rabobank voorzitter bestuur Rabobank Ede-Veenendaal e mail d.duijzer@planet.nl Fotografie Cees van Esch De Rabobank. ...internationaal?! Tsja, daar aan is wel getwijfeld door MKB-bedrijven en klanten in Nederland. We kunnen natuurlijk prima uitleggen dat dit niet klopt met de realiteit, maar toch: dat beeld is hardnekkig... althans: was hardnekkig. De jongste cijfers inzake de merkpositie van de Rabobank wijzen uit dat we een reuzensprong vooruit hebben gemaakt. Nederlandse bedrijven vinden in meerder heid dat we 'internationaal'zijn. Stopte de teller vorig jaar nog op 38, dit jaar scoren we 52%! En dat terwijl benchmark ABN Amro in dezelfde periode zakte van 65 naar 59. Belangrijk? Jazeker, want als Rabobank willen we internationaal actieve bedrijven behouden en verwerven. Hoe kan dat, die reuzensprong? Waarom denkt Nederland ineens zo anders? Natuurlijk omdat de Rabobank inmiddels heel wat te bieden heeft. Internationale producten die de vergelijking met de concurrentie uitstekend kunnen doorstaan én regionaal opgestelde International Business Consultants die de internationaal actieve klanten direct en professioneel ondersteunen én Rabobank Dutch Desks in 8 belangrijke landen waar we - samen met een topbank - onze klanten van dienst zijn. Al deze opties missen hun uitwer king niet: meer en meer raakt de markt ervan overtuigd dat de Rabobank prima in staat is - niet zelden beter dan de concurrent - om ook internationaal te performen. Maar Nederland denkt ook anders omdat we eind vorig jaar een groot internationaal getint offensief hebben ingezet op meerdere fronten. Publicitair met speciale print- en radiocampagnes - 'onze zakelijke dienstver lening gaat verder dan Lobith'- parallel aan de internationaal eveneens overtuigende TV-commercial met Jochem. Intern hebben we de focus gezet op de lokale relatiebeheer ders, hen in speciale bijeenkomsten uitgelegd wat het belang is van een internationaal actieve klant met een gemiddeld 5x hogere opbrengst. En dat deze klantgroep dus een pro-actieve benadering verdient. De onder linge resultaten daarvan zijn gemeten in de onlangs afgeronde bankencompetitie. Het aantal nieuwe klanten en extra afgenomen producten overtroffen de doelstellingen met bijna een factor 2! En de prijswinnende banken hebben het geweten: de Dutch Desk Parijs en omstreken werd met een bezoek vereerd. Al met al een geslaagde totaalactie, nodig voor de verdere uitbouw van ons zelfvertrou wen en doorgroei in de markt. Nu staat ons kompas op het vasthouden van het bereikte niveau van ons internationaal merkimago. Met ruim 700 relatiebeheerders die dit jaar de opleiding 'Internationale Dienstverlening Totaal' volgen moet dat zeker gaan lukken! Tot slot nog ander belangrijk nieuws. Vele duizenden van onze klanten zijn privé ook internationaal actief. Ze bezitten of verwerven onroerend goed in zonlanden als Frankrijk en Spanje. Voor de financie ring van deze vakantiehuizen hebben we nieuwe mogelijkheden ontwikkeld. De Rabo Hypotheek Bank treedt daarbij op als ver strekker en de Dutch Desks begeleiden de klant in dit proces. Daarmee bieden we onze betere klanten - FA en DGA's - een vertrouw de, extra service en houden we de concurren tie buiten de deur. We'll keep in touch. functie hoofd Internationale Dienstverlening email J.A.M.Hurks@rn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 11