1 Een koploper in de betrokken samenleving! Gastcolumn Prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs Berichten B B Fotografie Dirk Hol Maatschappij functie Bijzonder hoogleraar 'Vrijwilligerswerk, Civil Society en Ondernemingen' aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam. --mail lmeys@fac.fbk.eur.nl Tegenwoordig is alleen winst maken onvol doende voor brede maatschappelijke erken ning en waardering. Een actief beleid op het gebied van ondernemingsethiek, verant woord en betrokken ondernemen is noodza kelijk. Maar dat is niets nieuws voor iedereen die bij de Rabobank betrokken is.Tenslotte is de Rabobank één van de koplopers van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). MBO is de concrete, actieve, meestal lokale invulling van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. MBO kan gekop peld zijn aan het primaire proces maar dat is niet noodzakelijk. Ook voor MBO geldt dat er rendement moet zijn. Het 'interne' rendement voor MBO kent drie componenten: marketing PR, Human Resources Management en Strategisch Management. Het'externe' rendement gaat om de impact voor de samenleving; wordt de samenleving er beter van? Bij veel Rabobanken, waar het functioneren afhanke lijk is van de vitaliteit van de lokale samenle ving, valt het externe rendement redelijk samen met de interne strategische winst. Overigens, het is gek maar vaak is de bewijs last voor bijvoorbeeld werknemersvrijwilli gerswerk zwaarder dan voor sponsoring van de lokale voetbalvereniging! Wie vraagt dan naar de impact voor de samenleving? Helaas bestaat MBO nog uit te weinig samen hangende activiteiten om echt impact te hebben. Om de volgende stap te zetten wil ik MBO plaatsen in het bredere perspectief van de betrokken samenleving. In de betrokken samenleving werken burgers, bedrijven, scholen, universiteiten, vrijwilligersorganisa ties, overheden etc. samen op geconcentreer de programma's; impact-agenda's. De eerste stap hiervoor is dat een dergelijke impact agenda gezamenlijk wordt opgesteld. Daarbij kan iedere betrokken partij het voortouw nemen. De tweede stap is het creëren van gemeenschapsgevoel en het vrijmaken van 'vrijwillige' bijdragen (we gaan en kunnen het samen doen). Dat kan door campagnes zoals 'De maatschappij dat ben jij' maar ook door MBO en maatschappelijke stages op middelbare scholen. De derde stap is het ver beteren van de managementcapaciteit van maatschappelijke organisaties om deze vrij gekomen energie ook goed in te zetten! Misschien klinkt dit vaag, maar de Rabobank heeft een goed voorbeeld gegeven met de 'adoptie' van het vrijwilligerswerk. Allereerst is de Rabobank stevig betrokken bij een agenda voor de toekomst van vrijwilligers werk. Vervolgens heeft de Rabobank verant woordelijkheid genomen voor het verbete ren van vrijwilligersorganisaties met onder andere (lokale) cursussen, ondersteuning en financiering. Het Nationale Compliment is weer meer gericht op het creëren van gemeenschapsgevoel. Veel lokale Rabobanken spelen een wezenlij ke rol in het losmaken en verbeteren van lokale betrokkenheid. Niet alleen door hun eigen MBO activiteiten, maar ook door hun leden erin te betrekken. De volgende stap is het initiëren van de discussie over de geza menlijke lokale impact-agenda. Volgens mij is dat een rol waar een coöperatieve bank, door haar geschiedenis, door haar ervaringen en met haar leden, een perfecte kandidaat voor is! Lokale Rabobankbestuurders, grijp je kans en neem je verantwoordelijkheid! Ledental overschrijdt 1.4 miljoen Het totaalaantal leden van de gezamenlijke Rabobanken heeft opnieuw een mijlpaal gepas seerd; op 29 maart 2004 stonden er voor het eerst meer dan 1.4 miljoen leden geregistreerd, namelijk 1.400.386. Halverwege mei was dat aan tal alweer opgelopen tot 1.415.641.Ten opzichte van de referentiedatum 6 mei 2000 is dat een toename met 928.997 leden. e ervaringe ief De diagnosefase van de pilot FAST Bedrijven is inmiddels afgerond en de uitkomsten van de 'mini-businesscases' zijn veelbelovend. Alhoewel het natuurlijk nog om een grove indicatie gaat voorzien de pilotbanken veel verbeterpotentieel. De formules kleinzakelijk en zakelijk, de basis voor FAST Bedrijven, worden door de deelne mende banken grotendeels onderschreven. Een belangrijke mijlpaal na afronding van de pilot is de start van de migratiegolf in september. Het FAST-team Rabobank Nederland zal de banken hierbij begeleiden. O Interpolis Bedrijven Index Op 1 juli 2004 start Interpolis Schade Bedrijven met de Interpolis Bedrijven Index, een nieuwe vorm van samenwerking met al haar tussenper sonen (inclusief de Rabobank). Bij deze nieuwe samenwerkingsvorm krijgt iedere tussenpersoon de aandacht die bij hem past. Om dit maatwerk te realiseren kent de Index drie bedieningsvor- men:goud, zilver en brons. Welke bedienings- vorm een tussenpersoon krijgt, hangt af van het rendement, de omzet en de groei van zijn Bedrijven Compact Polis - portefeuille. www.ondernemersbeurs.nl koppelt kopers en verkopers bedrijven De ondernemersbeurs is een initiatief van de Kamer van Koophandel (KvK) en matcht kopers en verkopers van bedrijven in de breedste zin van het woord. De website biedt een actueel overzicht van kopende en verkopende kandida ten. De Rabobank kan de ondernemersbeurs voor twee doeleinden gebruiken; zij kan optre den als intermediair tussen twee partijen en bemiddelen van contact tot contract en haar bestaande klanten adviseren gebruik te maken van de beurs.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 7