1 1 Jochem Redactioneel Ab Kui 'Met Visie 2005+ werken we aan slagvaardige banken met zo'n 150 medewerkers waar de mensen elkaar nog kennen. Met homogene en overzienbare werkgebie den, fysieke aanwezigheid in alle kernen - als ankerpunt in het vestigingenbeleid - en een oriëntatie op de mens en de ondernemer. En bovenal: met directe en krachtige ledeninvloed.' Piet van Schijndel, lid raad van bestuur, denkt dat onze comfortabele maat niet strijdig is met de menselijke.'Aanwezig blijven in de haar vaten van de maatschappij', dat is zijn boodschap. Klantwaarde! Dat staat voorop bij Rabobank Altena-Biesbosch. Met acht kantoren is deze ervaren fusiebank bewust heel dichtbij de klanten in haar veertien kernen gebleven. Met dorpsle denraden en een centrale dorpsledenraad is de coöperatieve verankering steviger dan ooit. Nu de weg naar de C-bank met het direc tiemodel openligt, begeven veel bestu ren, raden van toezicht en de directeuren van lokale banken zich de komende tijd in een ingrijpend en veeleisend verande ringsproces. Een bestuursvoorzitter en een directeurbestuurder wisselen van gedachten over de haken en ogen die zich in hun beleving aandienen. B&B 13e jaargang 2004103 Hij kwam, hij zag, hij overwon. Onze Jochem. Maakt in en met z'n spotjes de buitenwereld duidelijk hoe dat zit met de Rabobank. Deze eerlijke, bescheiden en zelfverzekerde 'bright young man'is in no-time de vleesgeworden Rabobank gewor den. Met hem kunnen we ons vereenzelvigen. Hij maakt ons sterker, zelfverzekerder en bewuster van wat de Rabobank ver mag. Zo'n talent heeft elke lokale bank graag in de gelederen. Jammer, hij 'werkt'inmiddels bij Rabobank Nederland. Althans, daar heeft hij een mailadres: jochem.bruin@rn.rabobank.nl. Een beetje mannetjesmakerij hoort erbij in merken land tegen woordig. Het is een mooie opsteker dat Jochem afrekent met ons 'wat sullige imago'. Want dat vond de jury van SAN - Stichting Adverteerderprijs Nederland - die ons uitriep tot 'Adverteerder van het jaar'. Tegelijkertijd laten ook onze merkwaarden 'dicht bij', 'betrokken'en 'toonaangevend'een versterking zien. Begin vorig jaar scoorden we nog 40,41 en 36%, inmiddels is dat 53, 43 en 40%. Lees maar na in het merkdossier op Jochem's eigen website: www.jochemdebruin.nl. We zitten in de lift. Goed scoren met je strategie, leidt tot onrust bij de concurren tie. Omdat Jochem op z'n onnavolgbare manier die zaal met bankiers inpakt, gromt Howard van de Postbank in z'n blauwe leeuwenpak (ook een soort incarnatie) terug met ook een zaal- optreden. Maar bij hem draait het maar om één vraag: het tele foonnummer. Niet wat je noemt dichtbij, betrokken, toonaan gevend. Een andere speler in het bankwezen voelt dat blijkbaar ook zo. Die verwijst telefoon en internet naar het tweede plan en pretendeert gewoon de eerste te zijn die het persoonlijk klantcontact weer laat prevaleren. Nou ja. We zijn dus blijkbaar goed bezig, maar imago komt te voet en vliedt te paard. We moeten Jochem continue waarmaken. Telkens weer, telkens beter. Wat dat betreft is Visie 2005+ in combinatie met het directiemodel een absolute vuurproef. Opschaling naar zo'n 150 banken kan ons verwijderen van de klant, als we niet oppassen. Professionele directieteams kunnen ten koste gaan van de betrokkenheid, als we niet oppassen. De toon aangeven, kan ten koste gaan van de dienstverlening aan de kleine klant en het MKB, als we niet oppassen. Het zijn waar schuwingen die weerklinken in dit nummer van Bank Bestuurder. 'Founded by farmers'. En zo is dat. waarnemend hoofdredacteur

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 3