1
1
Jochem
Redactioneel
Ab Kui
'Met Visie 2005+ werken we aan slagvaardige banken met zo'n 150 medewerkers
waar de mensen elkaar nog kennen. Met homogene en overzienbare werkgebie
den, fysieke aanwezigheid in alle kernen - als ankerpunt in het vestigingenbeleid
- en een oriëntatie op de mens en de ondernemer. En bovenal: met directe en
krachtige ledeninvloed.' Piet van Schijndel, lid raad van bestuur, denkt dat onze
comfortabele maat niet strijdig is met de menselijke.'Aanwezig blijven in de haar
vaten van de maatschappij', dat is zijn boodschap.
Klantwaarde! Dat staat voorop bij
Rabobank Altena-Biesbosch. Met acht
kantoren is deze ervaren fusiebank
bewust heel dichtbij de klanten in haar
veertien kernen gebleven. Met dorpsle
denraden en een centrale dorpsledenraad
is de coöperatieve verankering steviger
dan ooit.
Nu de weg naar de C-bank met het direc
tiemodel openligt, begeven veel bestu
ren, raden van toezicht en de directeuren
van lokale banken zich de komende tijd
in een ingrijpend en veeleisend verande
ringsproces. Een bestuursvoorzitter en
een directeurbestuurder wisselen van
gedachten over de haken en ogen die
zich in hun beleving aandienen.
B&B 13e jaargang 2004103
Hij kwam, hij zag, hij overwon. Onze Jochem. Maakt in en met
z'n spotjes de buitenwereld duidelijk hoe dat zit met de
Rabobank. Deze eerlijke, bescheiden en zelfverzekerde 'bright
young man'is in no-time de vleesgeworden Rabobank gewor
den. Met hem kunnen we ons vereenzelvigen. Hij maakt ons
sterker, zelfverzekerder en bewuster van wat de Rabobank ver
mag. Zo'n talent heeft elke lokale bank graag in de gelederen.
Jammer, hij 'werkt'inmiddels bij Rabobank Nederland. Althans,
daar heeft hij een mailadres: jochem.bruin@rn.rabobank.nl.
Een beetje mannetjesmakerij hoort erbij in merken land tegen
woordig.
Het is een mooie opsteker dat Jochem afrekent met ons 'wat
sullige imago'. Want dat vond de jury van SAN - Stichting
Adverteerderprijs Nederland - die ons uitriep tot 'Adverteerder
van het jaar'. Tegelijkertijd laten ook onze merkwaarden 'dicht
bij', 'betrokken'en 'toonaangevend'een versterking zien. Begin
vorig jaar scoorden we nog 40,41 en 36%, inmiddels is dat 53,
43 en 40%. Lees maar na in het merkdossier op Jochem's eigen
website: www.jochemdebruin.nl. We zitten in de lift.
Goed scoren met je strategie, leidt tot onrust bij de concurren
tie. Omdat Jochem op z'n onnavolgbare manier die zaal met
bankiers inpakt, gromt Howard van de Postbank in z'n blauwe
leeuwenpak (ook een soort incarnatie) terug met ook een zaal-
optreden. Maar bij hem draait het maar om één vraag: het tele
foonnummer. Niet wat je noemt dichtbij, betrokken, toonaan
gevend. Een andere speler in het bankwezen voelt dat blijkbaar
ook zo. Die verwijst telefoon en internet naar het tweede plan
en pretendeert gewoon de eerste te zijn die het persoonlijk
klantcontact weer laat prevaleren. Nou ja.
We zijn dus blijkbaar goed bezig, maar imago komt te voet en
vliedt te paard. We moeten Jochem continue waarmaken.
Telkens weer, telkens beter. Wat dat betreft is Visie 2005+ in
combinatie met het directiemodel een absolute vuurproef.
Opschaling naar zo'n 150 banken kan ons verwijderen van de
klant, als we niet oppassen. Professionele directieteams kunnen
ten koste gaan van de betrokkenheid, als we niet oppassen. De
toon aangeven, kan ten koste gaan van de dienstverlening aan
de kleine klant en het MKB, als we niet oppassen. Het zijn waar
schuwingen die weerklinken in dit nummer van Bank
Bestuurder. 'Founded by farmers'. En zo is dat.
waarnemend hoofdredacteur