10 vragen aan
Kick vari der Pol
19
R!
Wie is Kick van der Pol (54)?
TM Hoe ziet je loopbaan eruit?
Wat heb je met de coöperatieve bank?
Hoe staat Interpolis ervoor?
Wat is je ambitie met Interpolis?
Met de klanttevredenheid lijkt het goed te zitten?
Kunnen lokale banken tevreden zijn over Interpolis?
En naar de toekomst toe?
Wat te zeggen over de samenwerking met Achmea?
Welke ergernissen heb je in je werk?
B B 13e jaargang 2004 03
Fotografie Esther Pennarts
'Ik ben getrouwd, heb drie zonen, woon in Voorhout (ZH). Men noemt
mij wel een mensen-mens. Ik hou van mensen. Mijn keus voor sociale
psychologie - als aanvulling op mijn economiestudie - past daarbij.
Liever luister ik naar wat mensen te vertellen hebben, dan dat ik lees
wat ze geschreven hebben. Debatteren is het liefste wat ik doe.
Ik kom uit een streng, maar heel vrolijk gereformeerd nest. Op zondag
discussieerden we welke dominee nou gelijk had.'
'Na de HBS studeerde ik economie aan de VU en promoveerde in 1982.
Aan de VU heb ik ook ongeveer tien jaar gewerkt. Vervolgens werd ik
secretaris voor sociale zaken bij het Landbouwschap, in de prachtige
tijd dat de agrarische sector nog sterk georganiseerd was. In 1988 ging
ik aan de slag als algemeen directeur bij de Agrarische Sociale
Fondsen. Na nog wat vergelijkbare functies, volgde in 1998 mijn
benoeming tot voorzitter van de hoofddirectie van Relan. Door de
fusie met Interpolis rolde ik het Interpolis-concern in. Sinds december
2002 ben ik directievoorzitter.'
'Een coöperatieve instelling heeft échte binding met zijn klanten.
Samen sta je sterker dan alleen. Dat delen Interpolis en Rabobank en
daar ontlenen we ons bestaansrecht aan. Die échte verbondenheid zie
je niet bij een beursgenoteerd bedrijf.Tegelijkertijd kan, of liever moet,
een coöperatieve instelling zakelijk topspeler zijn. Dat geeft voor mij
een bijzondere lading aan het werken bij de Rabobank Groep: maat
schappelijk nuttig zijn in een zakelijke omgeving. Wat mij betreft
mogen we dat met nog meer lef uitstralen.'
'In 2003 wisten we het tij te keren en laat ons bedrijfsresultaat weer
een stijgende lijn zien. Ons resultaat vóór belastingen bedroeg in 2003
222 miljoen. Het jaar daarvoor stopte de teller op 115 miljoen, in
het rood welteverstaan. Het is belangrijk dat we dat hebben bereikt
door kostendruk en vooral door vast te houden aan ons doel: het
onder alle omstandigheden centraal stellen van het klantbelang. In
een andere strategie geloof ik niet.'
7*
'Marktleiderschap op onze terreinen verzekeringen, toekomstvoorzie
ningen en werknemersinzetbaarheid. Dat kunnen we bereiken door
een fusie met Achmea.Tegelijkertijd kunnen we de omzet van verze
keringen bij de aangesloten banken nog verdubbelen. Door de advies
kracht te vergroten en de verzekeringsfunctie strakker te regelen, kun
nen we gezamenlijk ons natuurlijk marktdeel veroveren.'
Organisatie
functie voorzitter hoofddirectie Interpolis
e-mail c.vd.pol@interpolis.nl
'Eind 2003 was 90% van particuliere klanten tevreden. Bij de zakelijke
klanten is de score bijna even hoog. Bij het intermediair nam de
tevredenheid over Interpolis toe van 89% in 2002 tot 93% in 2003.
Geen reden om achterover te leunen. We weten dat er een verband
bestaat tussen de tevredenheid van onze medewerkers en de tevre
denheid van onze klanten. Interne en externe tevredenheid vragen
dus onze permanente aandacht.'
7
'Er is een hele sterke band tussen de banken en Interpolis, maar dat
wil niet zeggen dat er niets te verbeteren valt. Banken willen betere
managementinformatie en ondersteuning bij het herkennen en ver
zilveren van kansen. Samen met Marktmanagement pakken we dit
op. De afgelopen jaren is veel energie gaan zitten in onze eigen orga
nisatie, maar er is nog veel ruimte om de samenwerking tussen
Rabobank en Interpolis te versterken.'
m
'Interpolis zet in op forse groei via de Rabobanken en aanvullend op
multidistributie. Branches in het MKB maken vaak gebruik van grote
tussenpersonen. Ook daar willen we onze klanten bedienen. Verder
wordt internet een steeds belangrijker kanaal voor ons. Dat geldt niet
voor de echte adviesproducten. Rabobanken blijven de onmisbare
schakel tussen Interpolis en de klant die persoonlijk advies wenst.
Hoe je het ook wendt of keert, sommige van onze producten koopt
de klant pas na uitgebreid informatie te hebben ingewonnen. Dat
kan het best via persoonlijke gesprekken.'
'Ik ben heel blij met de eerste stap die nu is gezet. Met de zorgverze
keringen van Zilveren Kruis Achmea is ons productenpakket'Mens
Werk' nu eindelijk compleet. De Rabobank heeft nog maar een
bescheiden aandeel in de markt voor werknemersverzekeringen. Ik
reken erop dat we met onze gezamenlijke inspanningen dat markt
aandeel flink kunnen opkrikken. Interpolis zal hard moeten werken
om de processen af te stemmen op die van Zilveren Kruis en de
Rabobank; de lokale banken zullen al hun verkoopkracht moeten
inzetten.'
'Ergeren doe ik me niet zo snel. Ik fiets graag met tegenwind en ben
een aartsoptimist. Mijn enthousiasme en drive zitten me wel eens in
de weg. Het zou soms goed zijn meer afstand te nemen, en rust. Wat
minder scherp te zijn. Dat komt de effectiviteit van mijn werk
alleen maar ten goede.'