10 vragen aan Kick vari der Pol 19 R! Wie is Kick van der Pol (54)? TM Hoe ziet je loopbaan eruit? Wat heb je met de coöperatieve bank? Hoe staat Interpolis ervoor? Wat is je ambitie met Interpolis? Met de klanttevredenheid lijkt het goed te zitten? Kunnen lokale banken tevreden zijn over Interpolis? En naar de toekomst toe? Wat te zeggen over de samenwerking met Achmea? Welke ergernissen heb je in je werk? B B 13e jaargang 2004 03 Fotografie Esther Pennarts 'Ik ben getrouwd, heb drie zonen, woon in Voorhout (ZH). Men noemt mij wel een mensen-mens. Ik hou van mensen. Mijn keus voor sociale psychologie - als aanvulling op mijn economiestudie - past daarbij. Liever luister ik naar wat mensen te vertellen hebben, dan dat ik lees wat ze geschreven hebben. Debatteren is het liefste wat ik doe. Ik kom uit een streng, maar heel vrolijk gereformeerd nest. Op zondag discussieerden we welke dominee nou gelijk had.' 'Na de HBS studeerde ik economie aan de VU en promoveerde in 1982. Aan de VU heb ik ook ongeveer tien jaar gewerkt. Vervolgens werd ik secretaris voor sociale zaken bij het Landbouwschap, in de prachtige tijd dat de agrarische sector nog sterk georganiseerd was. In 1988 ging ik aan de slag als algemeen directeur bij de Agrarische Sociale Fondsen. Na nog wat vergelijkbare functies, volgde in 1998 mijn benoeming tot voorzitter van de hoofddirectie van Relan. Door de fusie met Interpolis rolde ik het Interpolis-concern in. Sinds december 2002 ben ik directievoorzitter.' 'Een coöperatieve instelling heeft échte binding met zijn klanten. Samen sta je sterker dan alleen. Dat delen Interpolis en Rabobank en daar ontlenen we ons bestaansrecht aan. Die échte verbondenheid zie je niet bij een beursgenoteerd bedrijf.Tegelijkertijd kan, of liever moet, een coöperatieve instelling zakelijk topspeler zijn. Dat geeft voor mij een bijzondere lading aan het werken bij de Rabobank Groep: maat schappelijk nuttig zijn in een zakelijke omgeving. Wat mij betreft mogen we dat met nog meer lef uitstralen.' 'In 2003 wisten we het tij te keren en laat ons bedrijfsresultaat weer een stijgende lijn zien. Ons resultaat vóór belastingen bedroeg in 2003 222 miljoen. Het jaar daarvoor stopte de teller op 115 miljoen, in het rood welteverstaan. Het is belangrijk dat we dat hebben bereikt door kostendruk en vooral door vast te houden aan ons doel: het onder alle omstandigheden centraal stellen van het klantbelang. In een andere strategie geloof ik niet.' 7* 'Marktleiderschap op onze terreinen verzekeringen, toekomstvoorzie ningen en werknemersinzetbaarheid. Dat kunnen we bereiken door een fusie met Achmea.Tegelijkertijd kunnen we de omzet van verze keringen bij de aangesloten banken nog verdubbelen. Door de advies kracht te vergroten en de verzekeringsfunctie strakker te regelen, kun nen we gezamenlijk ons natuurlijk marktdeel veroveren.' Organisatie functie voorzitter hoofddirectie Interpolis e-mail c.vd.pol@interpolis.nl 'Eind 2003 was 90% van particuliere klanten tevreden. Bij de zakelijke klanten is de score bijna even hoog. Bij het intermediair nam de tevredenheid over Interpolis toe van 89% in 2002 tot 93% in 2003. Geen reden om achterover te leunen. We weten dat er een verband bestaat tussen de tevredenheid van onze medewerkers en de tevre denheid van onze klanten. Interne en externe tevredenheid vragen dus onze permanente aandacht.' 7 'Er is een hele sterke band tussen de banken en Interpolis, maar dat wil niet zeggen dat er niets te verbeteren valt. Banken willen betere managementinformatie en ondersteuning bij het herkennen en ver zilveren van kansen. Samen met Marktmanagement pakken we dit op. De afgelopen jaren is veel energie gaan zitten in onze eigen orga nisatie, maar er is nog veel ruimte om de samenwerking tussen Rabobank en Interpolis te versterken.' m 'Interpolis zet in op forse groei via de Rabobanken en aanvullend op multidistributie. Branches in het MKB maken vaak gebruik van grote tussenpersonen. Ook daar willen we onze klanten bedienen. Verder wordt internet een steeds belangrijker kanaal voor ons. Dat geldt niet voor de echte adviesproducten. Rabobanken blijven de onmisbare schakel tussen Interpolis en de klant die persoonlijk advies wenst. Hoe je het ook wendt of keert, sommige van onze producten koopt de klant pas na uitgebreid informatie te hebben ingewonnen. Dat kan het best via persoonlijke gesprekken.' 'Ik ben heel blij met de eerste stap die nu is gezet. Met de zorgverze keringen van Zilveren Kruis Achmea is ons productenpakket'Mens Werk' nu eindelijk compleet. De Rabobank heeft nog maar een bescheiden aandeel in de markt voor werknemersverzekeringen. Ik reken erop dat we met onze gezamenlijke inspanningen dat markt aandeel flink kunnen opkrikken. Interpolis zal hard moeten werken om de processen af te stemmen op die van Zilveren Kruis en de Rabobank; de lokale banken zullen al hun verkoopkracht moeten inzetten.' 'Ergeren doe ik me niet zo snel. Ik fiets graag met tegenwind en ben een aartsoptimist. Mijn enthousiasme en drive zitten me wel eens in de weg. Het zou soms goed zijn meer afstand te nemen, en rust. Wat minder scherp te zijn. Dat komt de effectiviteit van mijn werk alleen maar ten goede.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 13