Naar een digitaal kennis- en informatie platform voor bestuur en toezicht Mark van Norden Het aanpassingstraject kan lokaal op verschillende manieren worden opgepakt: gefundeerd een definitief voorstel aan de leden voorleggen.' De ondersteuning voorziet in de volgen de hulpmiddelen voor de lokale banken ten behoeve van de eigen besluitvorming en implementatie: de modelstatuten, de modelreglementen, uitgewerkte profielen voor de raad van commissarissen, het bestuur, de directie en de ledenraadsleden, hulpmiddelen voor de werving en selectie van directieleden en commissa rissen, de beoordelings- en beloningshulpmid delen, een meetinstrument voor de ledenbe- trokkenheidsratio. Tevens worden in de loop van dit jaar bijpassende opleidingsmodules ontwik keld voor zittende en nieuwe collegele den. 'Het pakket hulpmiddelen stelt de lokale bank in staat het voorstel, met eventuele statutenwijzigingen, vlot en onderbouwd te agenderen voor de alge mene ledenvergadering', besluit Van der Heijden. 'Banken die bijvoorbeeld in het kader van een fusietraject op het direc tiemodel willen overstappen, hebben de mogelijkheid de voorstellen al dit najaar te agenderen.' Ervaren bestuurders en toezichthouders over het algemeen de informatievoorziening op lokaal bankniveau als voldoende, richting Rabobank Nederland heeft men op dit gebied nog wel een paar wensen. Met deze wensen is het Adviescentrum Coöperatie Ontwikkeling (ACO) aan de slag gegaan. Het is immers haar taak om bestuurders en toezichthouders zoda nig te faciliteren dat zij hun functie professioneel kunnen blijven uitoefenen. Op dit moment wordt door deze afdeling dan ook hard gewerkt aan het digitaliseren van de 'leidraad voor bestuur en toezicht'. Een eerste stap in de rich ting van een digitaal kennis- en informatieplat form, waarmee wij u als collegelid ook in toe komst kunnen blijven ondersteunen bij het uit oefenen van uw taak. Uw wensen met betrekking tot de informatie- Stroom die u vanuit Rabobank Nederland wordt toegestuurd, zijn de volgende: Spits informatie meer toe op de doelgroep(en). Lever bij uitgebreide beleidsnotities een bon dige rolgerichte samenvatting. Zorg voor een aantrekkelijker én actuele (DBT) site met een hoge rolgerichte informa- tiewaarde. Natuurlijk is de verleiding groot om aan de hand van bovenstaand wensenpakket meteen aan de slag te gaan. Het gevaar is dan dat er te veel aandacht wordt besteed aan de 'hoe'-vraag en te weinig aan de 'wat'-vraag. Met als gevolg dat het uiteindelijk resultaat door de gebruikers zal worden getypeerd als 'aanbodgedreven', 'onvol doende praktisch', 'te weinig samenhangend met overige informatievoorziening'en 'te duur'. Dat is een van de redenen waarom niet direct met de bouw wordt begonnen. De andere rede nen zijn de op de dit moment lopende heroriën tatie van de ondersteuningsfunctie van Rabobank Nederland en de evaluatie van het lokaal bestuursmodel. Daarom is besloten om pas een kennis- en informatieplatform voor bestuurders en toezichthouders te ontwikkelen, nadat vanuit zowel het perspectief van lokale banken als van Rabobank Nederland achtereen volgens het volgende in beeld is gebracht: Welke competenties en kennis zijn gewenst. Welke specifieke informatiebehoeften bestaan er. functie manager bestuur en toezicht ACO e mail j m.nordenOK® rn.rabobank.nl Welke bedieningswijzen kunnen het beste gehanteerd worden. Op dit moment is ACO druk bezig met het in kaart brengen van bovenstaande punten, waar bij nadrukkelijk met diverse collega-afdelingen wordt samengewerkt. Zonder vooruit te willen lopen op deze inventarisatie, dicht ik het toe komstige digitale platform in ieder geval de vol gende 'kenmerken'toe: Gefaseerd ontwikkelen, oftewel 'grow as you go'. Eerste prioriteit is het vastleggen en toe gankelijk maken van kennis en informatie. Gaandeweg zal ook nadrukkelijk aandacht worden besteed aan het stimuleren van inter actie tussen zowel lokale bestuurders en toe zichthouders onderling als met Rabobank Nederland. Uit de praktijk blijkt namelijk, dat de meeste mensen zich een bepaald onder werp sneller eigen maken en het geleerde snel ler toepassen, indien zij de kennis hebben opgedaan via bijvoorbeeld een discussie over dit onderwerp; Stimuleren van een sterke mate van 'zelfbedie ning' vanuit lokale banken-optiek. U kunt hier bij onder andere denken aan hulpmiddelen op terrein van de beleids-Zbesturingscyclus, wet en regelgeving, werving en selectie, zelfevalu atie, transparantie en verantwoording; Samenhang met Bank Bestuurder Magazine en Nieuwsbrief; Hanteren van het principe:'minder is meer'. Natuurlijk houden wij u de komende tijd op de hoogte van de ontwikkelingen. Tot die tijd kunt u via de huidige DBT-site, http://rabodirecteu- ren.rabobank.nl al een wat meer rolgerichte benadering ervaren. Het zullen kleine stappen zijn, maar in ieder geval we! steeds meer in de door u gewenste richting.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 19