CKV: directiemodel naast partnershipmodel Rabobank 16 Impressie CKV Voldoende garantie voor slagvaardig bestuur, professioneel toezicht, effectieve ledeninvloed 'We hebben lastige onderwerpen op de agenda', merkte voorzitter Lense Koopmans op voor aanvang van de beraadslagingen in de 133e CKV op 17 maart. Hij pleitte daarom voor een opbouwende opstelling. 'Rabobank Nederland wil de lokale banken het leven niet zuur maken. Dus trek de melk niet op, maar biedt de raad van bestuur vanmiddag de helpende hand.' De vergadering verliep in een goede sfeer. De CKV adviseerde positief over de invoering van het directiemodel en de organisatie van de effectendienstverlening. Anderzijds was er sprake van hangijzers, zoals de CRM functionaliteit. Organisatie B&B 13e jaargang 2004 02 voor de 133e centrale kringvergadering van de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A., gehouden op 17 maart 2004 in het hoofdkantoor van Rabobank Nederland te Utrecht. 1. Opening 2. Aanwijzing van een secretaris 3. Benoeming van twee leden van de CKV ter onderte kening van het verslag 4. Conceptverslag van de 132e centrale kringvergade ring van 17 december 2003 5. Mededelingen 6. Vervolgnotitie 'Leden maken het verschil' (ter advi sering) 7. Lange termijn oplossing CRM functionaliteit (ter advisering) 8. Jaarcijfers 2003 (ter advisering) 9. Organisatie effectendienstverlening (ter advisering) 10. Mobiliteitsbevordering Algemeen Directeuren (eer ste behandeling) 11. Vervulling vacatures in commissies en besturen (ter besluitvorming) 12. Rondvraag 13. Sluiting Aan Koopmans' oproep tot construc tief overleg lag een observatie van 'een zekere kribbigheid' bij de lokale ban ken ten grondslag. 'Er klinkt een verwijt van centralisme, een imperiale houding, aan het adres van Rabobank Nederland.' Hij vroeg de CKV er rekening mee te houden dat Rabobank Nederland - 'hoe wel een broedplaats van intellectueel geweld' - met gelegitimeerde doelen en de beste bedoelingen bezig is. Hoe het ook zij, de CKV moest al direct bij de mededelingen bijsturen in de ver houding lokaal - centraal. Vanachter de blauwe bestuurstafel maakte Hans ten Cate melding van een plan voor een col lectief contract voor de afname van groe ne stroom door de Rabobank Groep. Dit deed hij ongetwijfeld met een legitiem doel en de beste bedoelingen. Het ging hem immers om het gekoesterde imago van de Rabobank als duurzame Europese topbank. De CKV protesteerde dat een verbindend verklaring op deze manier niet de juiste weg is. 'Aan een mededeling kunnen we ons namens de banken niet committeren.' Ten Cate - 'ik dacht echt dat dit gesneden koek zou zijn' - laat nu de lokale banken individueel benaderen voor deelname aan het collectief contract. Later op de middag kwamen de rol van het lokaal ondernemerschap en het beno digde vertrouwen daarin, naar voren bij de behandeling van de organisatie van de effectendienstverlening. De voorgestelde efficiencybeweging met vormen van bovenlokale samenwerking stond naar mening van de CKV op gespannen voet met het streven naar volwaardige dienst verlening door de C-bank. 'Als we de onderliggende rekensommen zouden los laten op andere onderdelen van de lokale dienstverlening, zoals financiële planners en assurantie-adviseurs, komt 't ook niet goed uit', was het commentaar van een afgevaardigde. 'Om dichtbij de klant te blijven, moeten we een zekere mate van suboptimalisatie accepteren.' Na stevige discussie vertrouwde een tevreden Piet van Schijndel het behalen van de noodza kelijke efficiencyvoordelen graag toe aan het lokaal ondernemerschap. 'Het voorstel voor aanpassing van het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 16