10 vragen aan Rik Op den Brouw n ei 'fl Wie is Rik Op den Brouw (48)? Hoe ziet je loopbaan eruit? Wat heb je met de Rabobank als coöperatieve bank? Wat is de kracht van Rabofacet voor de lokale banken? Wat was de belangrijkste uitdaging toen je bij Rabofacet begon En wat is de uitdaging voor de toekomst? 10 vragen aan.. wwmHoe verklaar je dat de ICT-beleving zo negatief blijft Wat gaat CRM de lokale banken brengen Hoe is de toekomst voor Rabofacet in relatie tot Visie 2005 Wat ergert je in je werk? B&B 13ejaargang 2004 02 Fotografie Esther Pennarts 'Mijn levensmotto is: wees betrouwbaar en geef elkaar de hand. Ik ben getrouwd, heb twee kinderen en woon in Schiedam. In m'n vrije tijd lees, badminton en zeil ik graag. Ook ben ik bestuurlijk actief in een aantal raden van advies en de kerkenraad.' 'De start lag in de verkoopondersteuning bij een hardwareleverancier. Daarna was ik senior consultant bij een vooraanstaand adviesbureau en vervolgens sectorhoofd Informaticazaken bij een zuivelcoöperatie. Dat was mijn eerste kennismaking met de coöperatieve wereld. Vervolgens werd ik directeur automatisering bij Robeco. Op 1 januari 2001 ben ik bij Rabofacet in dienst getreden als algemeen directeur.' 'Ik heb zowel bij Angelsaksische organisaties gewerkt als in de coöpe ratieve wereld. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat het coöperatieve model het best bij mij past en dat de coöperatie het winnende model is. Immers wanneer de klant uitgangspunt is van het handelen van de bank en de klanten ook belang hebben bij een goed resultaat van de bank, is de ideale combinatie en balans bereikt.' 'Rabofacet is een veelzijdige organisatie met kennis van ICT, facility management, inkoop en de inzet van mensen. We zijn uitstekend geë quipeerd om grootschalige verwerking te ontwerpen en te realiseren. Doel is onze dienstverlening zo te organiseren dat de lokale banken zich volledig kunnen richten op bankieren.' 'Die vraag heb ik bij mijn komst gesteld aan onze klanten. Zij gaven aan dat er belangrijke verbeteringen te bereiken waren op het gebied van de stabiliteit van systemen, de kosten en de dienstverlening. Binnen Rabofacet bleek mij al gauw dat de veroudering van systemen de continuïteit van de bank bedreigde. De stabiliteit van systemen is belangrijk verbeterd. Uitgedrukt in een getal van 65 medio 2001 tot 97 op dit moment. De kosten van onze dienstverlening zijn verlaagd door een forse besparingsoperatie in 2002 en een deel van 2003. We heb ben afscheid genomen van 625 medewerkers en de kosten tussen 70 en 80 miljoen op jaarbasis verlaagd.' 'De uitdaging is de kosten per eenheid product met tenminste 5% per jaar te verlagen. Dat hebben we de afgelopen jaren fors overtroffen. Organisatie functie algemeen directeur Rabofacet e mailR.Opdenbrouw@rf.rabobank.nl Wat betreft de continuïteit hebben we een aantal stappen gemaakt: X25 is afgebouwd, Rabonet2 succesvol geïmplementeerd en dit jaar zal KTS/KIK worden vervangen. Voor Rabofacet als dienstverlener is de grootste uitdaging met CRM servicegerichter te worden. Dat bete kent dat we meer moeten leren denken vanuit de wereld van onze klant en minder vanuit de wereld van onze producten. Een beweging die de bank als geheel ook aan het maken is.' 'Daar ligt nog veel werk voor Rabofacet en de andere ICT-onderdelen van de groep. We moeten de verwachtingen zelfs overtreffen omdat mensen het steeds gewoner gaan vinden dat computers en syste men werken. We zijn er ook afhankelijker van geworden. Vandaag de dag is het net als met stroom: pas als de systemen niet werken, valt het op. Sinds er gemeten wordt, verbetert de ICT-beleving langzaam. Maar het tempo moet omhoog. Er is al veel ten goede veranderd. De verbeterde stabiliteit blijkt ook uit de reacties. Nu komen nieuwe zaken naar voren: het gebrek aan samenhang van de systemen en de noodzaak om de ondersteuning door de ICT-eenheden te verbete ren. Het CRM-project is absoluut een voorwaarde om de samenhang te verbeteren en een goede dienstverlening te blijven bieden.' 'CRM is vanuit twee oogpunten belangrijk. De concurrentie dwingt ons de bancaire dienstverlening te verbeteren en daarbij onze ver koopkracht te verhogen. Onze verkoopsystemen kunnen dit niet op adequate wijze ondersteunen. Reden dus om het CRM-project te beginnen. Anderzijds zijn onze systemen in de afgelopen 30 jaar gebouwd. Met verschillende technologieën en verschillende visies op onze organisaties. Dit is niet of nauwelijks te onderhouden. Kennis verdwijnt en het risico van verstoring bij aanpassing wordt steeds groter. Zo bezien is CRM geen keuze. Zonder ingrijpende vernieuwing stellen we de continuïteit van de bank in de waagschaal.' 'Rabofacet is een dienstverlener en specialist in het uitvoeren van grootschalige verwerking. Met Visie 2005+ richten de banken zich meer op hun klanten en verbeteren zij hun relaties en verkoopkracht door het opereren in formules. Activiteiten die ondersteunend zijn, lenen zich voor bundeling en het behalen van schaalvoordelen. Sigma en RKCC zijn voorbeelden van dit soort activiteiten.' 'Ik erger me niet snel, maar ik stel wel prijs op oprechtheid. Aan hypo crisie heb ik een hekel. Verder heb ik er moeite mee als het realiseren van resultaten te langzaam gaat.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 13