10 vragen aan
Rik Op den Brouw
n
ei
'fl
Wie is Rik Op den Brouw (48)?
Hoe ziet je loopbaan eruit?
Wat heb je met de Rabobank als coöperatieve bank?
Wat is de kracht van Rabofacet voor de lokale banken?
Wat was de belangrijkste uitdaging toen je bij
Rabofacet begon
En wat is de uitdaging voor de toekomst?
10 vragen aan..
wwmHoe verklaar je dat de ICT-beleving zo negatief blijft
Wat gaat CRM de lokale banken brengen
Hoe is de toekomst voor Rabofacet in relatie tot Visie
2005
Wat ergert je in je werk?
B&B 13ejaargang 2004 02
Fotografie Esther Pennarts
'Mijn levensmotto is: wees betrouwbaar en geef elkaar de hand. Ik ben
getrouwd, heb twee kinderen en woon in Schiedam. In m'n vrije tijd
lees, badminton en zeil ik graag. Ook ben ik bestuurlijk actief in een
aantal raden van advies en de kerkenraad.'
'De start lag in de verkoopondersteuning bij een hardwareleverancier.
Daarna was ik senior consultant bij een vooraanstaand adviesbureau
en vervolgens sectorhoofd Informaticazaken bij een zuivelcoöperatie.
Dat was mijn eerste kennismaking met de coöperatieve wereld.
Vervolgens werd ik directeur automatisering bij Robeco. Op 1 januari
2001 ben ik bij Rabofacet in dienst getreden als algemeen directeur.'
'Ik heb zowel bij Angelsaksische organisaties gewerkt als in de coöpe
ratieve wereld. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat het coöperatieve
model het best bij mij past en dat de coöperatie het winnende model
is. Immers wanneer de klant uitgangspunt is van het handelen van de
bank en de klanten ook belang hebben bij een goed resultaat van de
bank, is de ideale combinatie en balans bereikt.'
'Rabofacet is een veelzijdige organisatie met kennis van ICT, facility
management, inkoop en de inzet van mensen. We zijn uitstekend geë
quipeerd om grootschalige verwerking te ontwerpen en te realiseren.
Doel is onze dienstverlening zo te organiseren dat de lokale banken
zich volledig kunnen richten op bankieren.'
'Die vraag heb ik bij mijn komst gesteld aan onze klanten. Zij gaven
aan dat er belangrijke verbeteringen te bereiken waren op het gebied
van de stabiliteit van systemen, de kosten en de dienstverlening.
Binnen Rabofacet bleek mij al gauw dat de veroudering van systemen
de continuïteit van de bank bedreigde. De stabiliteit van systemen is
belangrijk verbeterd. Uitgedrukt in een getal van 65 medio 2001 tot 97
op dit moment. De kosten van onze dienstverlening zijn verlaagd door
een forse besparingsoperatie in 2002 en een deel van 2003. We heb
ben afscheid genomen van 625 medewerkers en de kosten tussen
70 en 80 miljoen op jaarbasis verlaagd.'
'De uitdaging is de kosten per eenheid product met tenminste 5% per
jaar te verlagen. Dat hebben we de afgelopen jaren fors overtroffen.
Organisatie
functie algemeen directeur Rabofacet
e mailR.Opdenbrouw@rf.rabobank.nl
Wat betreft de continuïteit hebben we een aantal stappen gemaakt:
X25 is afgebouwd, Rabonet2 succesvol geïmplementeerd en dit jaar
zal KTS/KIK worden vervangen. Voor Rabofacet als dienstverlener is
de grootste uitdaging met CRM servicegerichter te worden. Dat bete
kent dat we meer moeten leren denken vanuit de wereld van onze
klant en minder vanuit de wereld van onze producten. Een beweging
die de bank als geheel ook aan het maken is.'
'Daar ligt nog veel werk voor Rabofacet en de andere ICT-onderdelen
van de groep. We moeten de verwachtingen zelfs overtreffen omdat
mensen het steeds gewoner gaan vinden dat computers en syste
men werken. We zijn er ook afhankelijker van geworden. Vandaag de
dag is het net als met stroom: pas als de systemen niet werken, valt
het op. Sinds er gemeten wordt, verbetert de ICT-beleving langzaam.
Maar het tempo moet omhoog. Er is al veel ten goede veranderd. De
verbeterde stabiliteit blijkt ook uit de reacties. Nu komen nieuwe
zaken naar voren: het gebrek aan samenhang van de systemen en de
noodzaak om de ondersteuning door de ICT-eenheden te verbete
ren. Het CRM-project is absoluut een voorwaarde om de samenhang
te verbeteren en een goede dienstverlening te blijven bieden.'
'CRM is vanuit twee oogpunten belangrijk. De concurrentie dwingt
ons de bancaire dienstverlening te verbeteren en daarbij onze ver
koopkracht te verhogen. Onze verkoopsystemen kunnen dit niet op
adequate wijze ondersteunen. Reden dus om het CRM-project te
beginnen. Anderzijds zijn onze systemen in de afgelopen 30 jaar
gebouwd. Met verschillende technologieën en verschillende visies op
onze organisaties. Dit is niet of nauwelijks te onderhouden. Kennis
verdwijnt en het risico van verstoring bij aanpassing wordt steeds
groter. Zo bezien is CRM geen keuze. Zonder ingrijpende vernieuwing
stellen we de continuïteit van de bank in de waagschaal.'
'Rabofacet is een dienstverlener en specialist in het uitvoeren van
grootschalige verwerking. Met Visie 2005+ richten de banken zich
meer op hun klanten en verbeteren zij hun relaties en verkoopkracht
door het opereren in formules. Activiteiten die ondersteunend zijn,
lenen zich voor bundeling en het behalen van schaalvoordelen.
Sigma en RKCC zijn voorbeelden van dit soort activiteiten.'
'Ik erger me niet snel, maar ik stel wel prijs op oprechtheid. Aan hypo
crisie heb ik een hekel. Verder heb ik er moeite mee als het
realiseren van resultaten te langzaam gaat.'