Klantwaarde in het bijzonder Jirectiemodel' 'Het goede voorbeeld geven en belonen' Column Mr. Hanno Riedlin B&B 13ejaargang 2004 02 Het management en medewerkers van de lokale bank spelen een cruciale rol bij het invullen van de coöperatieve ambities en van ledeninvloed. Wat mij betreft ongeacht het model. Het kan niet zo zijn dat alleen de gekozen bestuurders en toezichthouders zich hier hard voor maken. Dan zou de coöperatie een soort oranje vernislaagje zijn om een blauwe bank. De veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op. De druk is hoog. De verleiding is soms groot alleen bezig te zijn met de harde commerciële resultaten. Maar de wijze waarop we als coöperatieve Rabobank maximale klantwaarde leveren is min stens zo belangrijk. Dat is niet 'soft', maar keihard. Dat moet je dus meetbaar maken. Binnen Rabobank Veenstromen is het bestuur de dialoog aangegaan met het MT over het specifieke karak ter van onze bank en de kernwaarden die daarbij horen. Uiteindelijke doel is om onze identiteit te concretiseren, meetbaar te maken. Dit komt straks terug in de doelstellingen omtrent gewenst (coö peratief) gedrag van individuele medewerkers. In de prestatiebeloning gaat dit nadrukkelijk mee wegen. Zo kunnen we gewenst gedrag belonen en de wijze waarop wij als lokale Rabobank klant waarde leveren, sturen. Daarmee verankeren wij de coöperatie binnen de interne organisatie en onderscheiden wij ons van de concurrentie. En dan is voor ons de overgang naar het directie model een realistische optie. functie Rabobank lid bestuur Rabobank De Veenstromen Functie 1 directeur Lambregts Consulting e mail ingrid@lambregts.nl Organisatie functie Hoofd directoraat Bijzonder Beheer Rabobank Groep e mail h.w.e.riediin@rn.rabobank.nl De negentiger jaren van de vorige eeuw waren voor onze bank een zeer dynamische periode, in korte tijd werden we van een kre dietcoöperatie een brede financiële dienst verlener. De complexiteit in producten, pro ductleveranciers, distributievormen maar met name van de klantenwensen en -ver- wachtingen nam enorm toe. De groei in technische zin en daarbij horende economi sche resultaten was buitengewoon. De bomen in de 'nieuwe economie' groeiden tot in de hemel. ...tot de zeepbel barstte. De economie ging achteruit, bedrijven kwa men in moeilijkheden. Daarnaast kwamen spectaculaire financiële schandalen boven tafel zoals Enron, Ahold, Parmalat. Dit was aanleiding tot een intern onderzoek of de Rabobank in de beheersing van met name de bijzondere kredietrisico's voldoen de was voorbereid op de eventuele gevol gen van een recessie. Er leek onder meer sprake van een onverantwoorde versnippe ring van het bijzonder beheer over Rabobank International, Corporate Clients, De Lage Landen en het aangesloten ban- kenbedrijffmet een afdeling als Risicomanagement AB). Dit mondde uit in het Rapport Bijzonder Beheer in Beweging. Naar aanleiding van dat rapport is besloten de krachten binnen de groep betreffende het bijzonder beheer te bundelen, duidelijke beslislijnen en bevoegdheden neer te leg gen, kennis en expertise bijeen te brengen en te verhogen. Dit alles met het doel de effectiviteit te verhogen, de dienstverlening aan de uiteindelijke klanten én de interne klanten - de aangesloten banken - te profes sionaliseren en zo mogelijk de efficiency te verbeteren. Inmiddels is een nieuw directoraat opge richt waarin alle specialistische financie- rings- en juridische kennis en ervaring zijn samengebracht: Bijzonder Beheer Rabobank Groep (BBR). Dit directoraat bestaat uit drie hoofdafdelingen: Begeleiding Bijzondere Financieringen, Insolventie en Bijzondere Risico's en het Bedrijfsbureau, dat het hart en het zenuw centrum van het directoraat vormt. De afdeling Financiële Begeleiding is belast met de financiële herstructurering van 'moeilijke' kredieten. Het heeft een aantal gespecialiseerde teams voor bijvoorbeeld Agri, Horeca Recreatie, Handel Transport en Bouw Industrie en daarnaast Complexe Corporate Financieringen. Het doel is om de klant te helpen, zodat hij weer op een gezonde Financiële basis succesvol zijn bedrijf uit kan oefenen. Mocht dit niet lukken of niet meer mogelijk zijn dan neemt Insolventie het over en wik kelt de zaak zo gunstig mogelijk voor de klant én de bank af. In sommige gevallen komt ook Bijzondere Risico's om de hoek kijken. Men moet daar bij denken aan fraudegevallen, risico's in de reputationele sfeer en dergelijke. In dit soort gevallen wordt meestal zeer nauw samen gewerkt met de afdelingen Crisismanage ment Fraudebestrijding en Externe Communicatie. Voor die - voor de individuele aangesloten bank gelukkig zeldzame - gevallen van een 'zware post'staan de zeer ervaren mede werkers van het directoraat klaar om, samen met u, ook in moeilijke momenten de optimale klantwaarde te waarborgen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 11