Het wer B B 13e jaargang 2004 01 Fotografie Anne Morèl, Rabobank Over-Betuwe kompassen, om te zien wat er in zat en om er een gevoel bij te krijgen.' Al snel ging het leven. De bank wilde niet meer 'achter de cijfers aanlopen', maar zelf bepalen waar zij al sturende zou uitko men. Daartoe waren er twee opties: een 'doe-het-zelfpakket' aanschaffen of onder begeleiding van Rabobank Nederland aan de slag gaan. Gezien de RKB2-positie koos de bank voor de begeleiding. Creemers: 'We pakten het meteen breed op met het bestuur, managementteam en medewerkers.' De bank ging in 2002 vol aan de slag met resultaatgericht sturen. 'Tegelijk dachten we na over distributie en bedieningscon cepten,' vertelt manager bedrijfsvoering Mare Janssen: 'We wilden inzicht in het regionaal marktperspectief via economi sche en sociografische gegevens van 2000 tot liefst 2010.' Daartoe wendde de bank zicht tot Marktmanagement en de Stafgroep Economisch Onderzoek. Dat leidde eind 2002 tot een presentatie over de te verwachten ontwikkelingen buiten de organisatie en hoe daar als bank op in te spelen. 'Dat was eigenlijk een voorlo per van de regionale 2005+ verkenningen. Vervolgens is in dat jaar op alle fronten hard en structureel gewerkt met aandacht voor de interne organisatie, de communi catie en samenwerking.' Ook in 200.3 is de volledige cyclus voort varend opgepakt en doorlopen. In het kader van een potentiële fusie betekende dat bijsturen vanuit een pragmatische insteek. Het was herijking op onderdelen en geen aanpassing van de strategische koers. Bijstellingen betroffen vooral de doelwaarden van eerder gekozen speer punten. Wel vergde het naar voren halen van de planning flinke inspanningen. Tegelijk liep de jaarplanning ABB. Het was een parallel proces met veel druk. Creemers: 'Maar toen het eenmaal klaar was, kwamen we in een rustfase. In feite is de onrust naar voren gehaald, waar door in het jaareinde meer aandacht was voor de klanten en de beoordeling van medewerkers. Dat leidde al met al tot betere resultaten en een beweging om trots op te zijn. Ook kregen we na een intensief accountantsonderzoek kwalifica ties van voldoende tot zelfs goed. Daarmee waren we RKB-2-bank af.' De Regt gebruikt in zijn werk het model Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK), de basis van resultaatgericht sturen. Zo kent hij de sturingsmechanismen uit de prak tijk. 'Maar ze zijn bij Rabobank wel anders vertaald naar medewerkerwaarde, klantwaarde/markt en financiën. Ook de balans en exploitatierekening zien er anders uit. Daar moet je je echt even in verdiepen, maar er is doorheen te komen.' Ook Koffeman kan zich voor stellen dat het cijfermatige soms wat veel is: 'Er is steeds meer informatie op te lepelen, maar het gaat om het verhaal achter de cijfers.' De Regt: 'Het is essen tieel de informatie in heldere diagram men samen te vatten. Ik heb de zaken graag helder op een A4-tje of - zoals de risicoanalyse - in een kleurendiagram, zodat je in een oogopslag kunt zien hoe het ervoor staat.' Wel verbaast hij zich nog steeds over de hoeveelheid regelingen en processen die bij de bank op zo'n 84 fte's neerdalen. Maar hij kan het billijken: 'Het risicomanagement - we hebben hier een les geleerd - is terecht zwaar. Ik zie de bank als een handelsbedrijf in geld met een tweeprocent marge. Dan mag je geen fouten maken, want dan heb je een flinke omzet nodig om het goed te maken.' Uiteraard zijn er aanmerkingen op de kompassen. Creemers: 'Die verbetering moet constant doorgaan, maar laten we er nu gewoon mee werken en dezelfde systematiek aanhouden. Het gaat meer om de richting en de beweging, dan om de absolute waarden.' De Regt vindt resultaatgericht sturen ook waardevol voor het denkpatroon: 'Iedereen heeft hetzelfde beeld. Dat werkt als een kataly sator en vergroot de betrokkenheid bij de resultaten. Uiteraard zijn er lastige momenten, maar het mag best een keer spetteren.' Daarbij is open communicatie rond de cijfers van groot belang, net als de beloning van extra inspanningen en het vieren van successen. Ook is het nut tig om regelmatig het accent te verleggen. Zo is bijvoorbeeld eerst een periode te sturen op de gemiddelde dienstafname en later op de baten-lastenratio. Aldus Balanstotaal 448 miljoen Aantal fte's 84 Bancaire productiviteit 1.15 Baten/lasten ratio i 1.26 Solvabiliteit 1.02 Aantal vestigingen 4 Inwoners 71.000 Leden 2.954 Ledenratio 12,4% Marktaandeel part. i 58% Marktaandeel bedrijven 47% Marktaandeel agrarisch 62% Het werkgebied van Rabobank Over-Betuwe is min of meer 'natuurlijk' begrensd door grote rivieren, snelwe gen en de steden Arnhem en Nijmegen. Na enkele fusie bewegingen tot in 1994 kent deze van oorsprong sterke plattelandsbank een zekere homogeniteit als 'verstede lijkt platteland' met een aantal grote kernen. Dit gebied ligt middenin het zogeheten Knooppunt Arnhem Nijmegen (KAN-gebied) en er heerst een behoorlijke dynamiek. Naast de aanleg van de Betuwespoorlijn en de daarmee gepaard gaande overslagactiviteiten van spoor- transport, is er de kapitaalsintensieve ontwikkeling van 200 hectare glastuinbouw.Tevens is het in potentie een 'inbreidingsgebied' voor woningbouw en voor bedrijven- locaties vanuit de omliggende steden. De bank is in de regio sterk vertegenwoordigd met vier kantoren. Ook de nabijgelegen stadsbanken bieden enig comfort, maar aanvechtingen om daarmee samen te gaan zijn er niet. Rabobank Over-Betuwe richt zich eerst op behoud van de bestaande posities, groei met rendabele klanten en verdieping onder het motto: resultaatgericht en bewust ondernemerschap. Wel kijkt de bank in het licht van 2005+ en de noodzaak tot voldoende schaalgrootte naar versterking in het gebied Oost-Betuwe. Daar is qua struc tuur en cultuur - en ook vanuit strategisch oogpunt - vol doende ruimte voor een grote zelfstandige bank. koerst Over-Betuwe resultaatgericht naar klinkende cijfers en heeft de bank zich inmiddels gekwalificeerd als kernbank. Ook zijn er constructieve gesprekken die waarschijnlijk uitmonden in een fusie per 1 juli 2004. Dat samen biedt een mooi perspectief. Creemers: 'We hebben het gevoel weer volwaardig mee te doen: we horen er weer helemaal bij!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 9