Van GUA naar GEA Terugblik B&B 13ejaargang 2004 01 Media Plaza aanwezig. Bertrand Hoeve, lid van JongeOndernemersHarderwijk en eige naar van Inmind, een modezaak in hartje Harderwijk, was een van hen.'Ons netwerk is zo mogelijk nog verser dan dat van Heerhugowaard'vertelt hij:'Eigenlijk bestaan we nog niet echt. Onze officiële kick-off moet nog plaatsvinden. De organisatie van een evenement met dit thema, zagen we als een buitenkansje. Ook wij willen ons netwerk graag stevig neerzetten en daarbij hoort een gedegen profilering.' De verwachtingen van Bertrand zijn helaas niet helemaal uitgekomem'We hadden ver wacht dat de focus meer op het eigen net werk zou liggen. Ik heb het gevoel dat we er dan als groep meer van opgestoken zouden hebben. Bovendien is het werken met de eigen mensen efficiënter. Je weet dan beter wat je aan elkaar hebt en bent minder tijd kwijt met bakkeleien over de te varen koers. Nu verzandde de discussie een beetje.' Toch noemt ook Bertrand de Experience prima geslaagd: 'Net als Lynn ben ik uitermate tevreden over de locatie. De entourage paste perfect bij het evenement. Heel goed dat de Rabobank dit organiseert en het past ook bij de uitstraling ais dynamische bank. JongeOndernemersHarderwijk houdt zich zeker aanbevolen voor een volgende editie.' De roep om een vervolg onder de deelne mers blijkt ook uit de evaluatie van de RaboYoungExperience. Desgevraagd gaf bijna 90% van de deelnemers herhaling van een dergelijke landelijke activiteit op prijs te stellen. Het gemiddelde cijfer waarmee de Experience wordt gewaardeerd komt uit op een ruime zeven. Hierbij is aan te tekenen dat de jongerenraden beduidend positiever gestemd zijn dan de jonge ondernemers. Volgens de organisatoren komt dat met name doordat de behoeften van de beide groepen uiteen lopen. Zo zouden jongeren meer open staan voor algemene leer ervaringen terwijl jonge ondernemers juist meer doelgericht bezig zijn. Overweging voor de volgende keer is dan ook om het event te splitsen in twee aparte en op de doelgroep toegesneden bijeenkomsten. Om de net werkbehoefte van beide partijen te onder vangen loopt op dit moment een onderzoek naar de levensvatbaarheid van een virtuele ontmoetingsplaats. Fotografie Afdeling Bedrijfshistorie Organisatie Sinds 2003 heeft de Rabobank meer dan driedui zend geldautomaten, ruim veertig procent van alle geldautomaten in Nederland. Mede daarom heeft de Rabobank het imago van 'dichtbij-bank'. Vrijwel vanaf het begin was de Rabobank hierin koploper in Nederland. De eerste geldautomaten in Nederland ver schenen begin jaren tachtig, als een pril experiment. Ook de Rabobank was er snel bij. Een directeur van een lokale bank was op reis naar Frankrijk zo'n 'ding'tegengekomen en had toen zonder veel overleg met Rabobank Nederland bij de vliegtuigfabriek Dassault een automaat voor zijn bank besteld. Snel na de plaatsing in 1982 toonden andere Rabobanken belangstelling. Rabobank Nederland was aanvankelijk nog terug houdend over wat toen nog gelduitgifteautomaten (GUA's) werden genoemd. 'In hoeverre de cliënt de service als positief ervaart en wat de effecten zul len zijn op opname en betaalgewoonten zal moe ten worden afgewacht', schreef hoofddirectielid R.B.J. van Eldik in 1982. Een mogelijk probleem voor de Rabobank was dat een grootschalige introduc tie in Nederland het voordeel van het hoge vesti gingsaandeel op slag zou doen verdampen. Bovendien waren geldautomaten technisch gezien nog niet helemaal 'uitgekristalliseerd'.Toch werd uiteindelijk de conclusie dat met deze automaten extra service kon worden aangeboden en veel kos ten konden worden bespaard. In de jaren 1984- 1985 werden bij allerlei typen Rabobanken zestig geldautomaten (GEA's) geplaatst. In 1990 nam de Rabobank de duizendste geldauto maat in gebruik. Het was een nieuwe mijlpaal in de stormachtige ontwikkeling van de gelduitgifte. Was de geldautomaat vijfjaar eerder nog een nieuw fenomeen, inmiddels was 'geld uit de muur'een vanzelfsprekendheid geworden. Een nieuw fenomeen in i 990 was de 'geldkiosk', een apart - en extra beveiligd - gebouwtje met alleen een geld automaat. Het winkelend publiek in Hengelo kon hiervan als eerste gebruikmaken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 19