'Zorgvuldigheid troef FAST Bedrijven Dubbelinterview Nu FAST Particulieren uitgroeit tot een succes, zwelt ook de roep om FAST Bedrijven aan. 'Begrijpelijk', aldus segmentmanager Bedrijven Guido Vos. 'Ook het segment Bedrijven haalt het beoogde rendement nog niet.'Manager FAST Jules Coenen denkt dat de erva ring met FAST Particulieren goed van pas komt. Met Vos ziet hij ook de nodige verschillen, met name in de dynamiek van de marktbewerking. Zorgvuldigheid is daarom troef bij de doorvoering van FAST Bedrijven. Begin maart gaat een pilot van start, na de zomer kunnen de eerste banken aan de slag. Pilot vanaf maart Klantwaarde/markt Guido Vos functie Segmentmanager Bedrijven, Rabobank Nederland e mail g.j.vos@rn.rabobank.nl B&B 13e jaargang 2004 01 Jules Coenen functie Manager FAST, Rabobank Nederland e mailj.p.g.coenen@rn.rabobank.nl n «arktleider in het MKB word je niet ■VI zomaar', constateert Vos. Met de effectiviteit van het verkoopproces bij Bedrijven is volgens hem weinig mis. De teruglopende winstgevendheid is groten deels toe te schrijven aan onvoldoende efficiency in het financieringsproces en knelpunten in de klantbediening. De bedieningskosten zijn te hoog. Met het Programma Bediening Bedrijven was in 2003 een grote verbeteringsslag voorzien met projecten als AGRB, RAROC en BBS. Door de ernstige vertraging van BBS (Bedrijven Bedienings Systeem) zit er een kink in de kabel. 'Juist daarmee hadden we dit jaar een forse tijd- en dus kosten besparing willen realiseren', aldus een teleurgestelde Vos. Sturen op verkoop De teruglopende winstgevendheid is ook om te buigen door het vergroten van de opbrengsten. Vos kijkt terug op work shops met algemene directeuren die eind december 2002 werden gehouden. Daaruit kwam al naar voren dat ook het sturen op verkoop meer aandacht verdiende. Het gericht managen van het verkoopproces komt niet overal goed uit de verf. De vraag was of de tot nu toe gehanteerde klantsegmentering wel leidt tot de juiste aandacht voor de juiste klant. 'FAST- achtige vragen', aldus Vos, 'die we in ver band met de belasting van de banken door het Programma Bediening Bedrijven nog even niet wilden oppakken. Wel heb ben we vorig jaar samen met lokale ban ken de klantsegmentering aangescherpt en zijn er - net als bij Particulieren - markt- formules ontwikkeld.' De bedrijvenmarkt kent nu een heldere tweedeling met de for mules 'kleinzakelijk' en 'zakelijk'. Eruit halen, wat erin zit 'Met FAST Bedrijven gaan we uit die for mules halen, wat erin zit', zegt Coenen. Belangrijk is dat lokale banken goed met die formules gaan werken en dat er scherp op verkoop wordt gestuurd. Hij legt uit dat de doelstelling in grote lijnen De vraag naar FAST Bedrijven bij de lokale banken is overweldigend. Coenen vertelt dat zich alleen al voor de pilot een kleine 50 banken hebben aangemeld. 'Het grootste deel moest worden teleurgesteld, slechts 14 banken kunnen meedoen.' De pilot start in de eerste week van maart en duurt tot en met juni, waarna de nodige aanpassingen in het programma zullen wor den aangebracht, in de maand juni begint de intake voor de start van het programma direct na de zomer. 'Ruim 200 banken hebben al te kennen gegeven nog dit jaar met FAST Bedrijven aan de slag te willen', zegt Coenen.'Dat is moeilijk te realiseren.'Gezien de erva ringen met FAST Particulieren, schat hij de doorloop tijd op anderhalfjaar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 14