10 vragen aan Toos Wijnands-Hendriks El El 10 vragen aan. Wie is Toos Wijnands-Hendriks (62)? Hoe is uw bestuurlijke loopbaan bij Rabobank? Waarom die langjarige betrokkenheid bij Rabo? U bent de enige vrouw van 20 kringvoorzitters. Reactie? V»"fl Wat zijn de ervaringen met2005+? Welke rol past het kringbestuur in 2005+1 Waar moet de Rabobank voor oppassen? Hoe evolueert het lokaal bestuursmodel? U Is ledeninvloed ook centraal te borgen? •J Wat vindt u van het verenigingsgebeuren? B B 13e jaargang 2004 01 Fotografie Esther Pennarts Besturen/managen functie kringvoorzitter West-Brabant en bestuursvoorzitter Rabobank Dongen-Rijen email c.t.wijnands@home.nl 7» 'Ik ben geboren in Baarle-Nassau,als oudste in een boerengezin met negen kinderen. Na mijn HBO-opleiding Landbouwhuishoudkunde trad ik in dienst bij de NCB. Als sociaal economisch voorlichtster kwam ik zo gedurende 23 jaar in een groot deel van West-Brabant. Sinds de fusie van NCB tot ZLTO in 1998 ben ik kaderspecialist bij verenigings zaken. Ik ben hier gestart en zal in deze dagen afscheid nemen. Naast het gezinsleven met twee kinderen, ben ik kerkelijk actief en besteed ik mijn vrije tijd aan tuinieren, koken, fietsen, tennissen en ook reizen.' 'Vanwege mijn coöperatieve en financiële achtergrond werd ik in 1992 gevraagd als bestuurslid. Bij de fusie in 1994 tot Dongen-Rijen trad ik aan als bestuursvoorzitter en in 1998 als kringvoorzitter West- Brabant. Samen met het kringbestuur heb ik steeds geprobeerd de kringvergaderingen levendiger te maken. We hebben andere werk vormen toegepast en meer openheid betracht. Dat werd overwegend gewaardeerd en heeft de discussies positief beïnvloed, of in elk geval spannender gemaakt. Wil je bestendig overleg hebben, dan ben je aan elkaar verplicht om dat goed in te vullen.' 'Voorop staat dat ik het goed vind dat de zittingsduur is gelimiteerd tot 12 jaar. Daarom zal ook ik eerdaags bestuurlijk afscheid nemen van deze prachtige organisatie. De coöperatiediscussie en de parallel le ontwikkelingen in het agrarisch verenigingleven heb ik als bijzon der waardevol ervaren. Het actuele thema "Leden maken het verschil" raakt voor mij de kern van betrokkenheid. Dat maakt het onderscheid. Het gaat om de intentie en het gevoel om invloed te kunnen hebben, even afgezien van de puur bancaire regelingen. 'Spijtig. Daarbij zie ik vaak ook nog dat vrouwen bij fusies van banken als eerste terugtreden. Dat vind ik zorgelijk. Wil de Rabobank midden in de samenleving staan, dan moet het ook bestuurlijk een afspiege ling zijn. Dat betekent actief zoeken naar professionele vrouwen. Die zijn er zeker, maar niet altijd in beeld of in de bekende circuits. Rabobank moet hier op alle fronten bijzetten, ook met vrouwen in directie en management, anders schieten we ernstig tekort.' 'Het proces begon hier in 2002 met een structuurvisie. Met 2005+ hebben we even een pas op de plaats gemaakt. Najaar 2003 zijn we in de kring met dit proces verder gegaan. Om uiteenlopende redenen zaten banken er qua openheid aanvankelijk verschillend in. ledereen vindt dat de klant hoe dan ook de juiste dienstverlening moet krijgen. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid om dat te organiseren. Het gaat om de optimale kwaliteit en de optimale omvang. Dat is een zoekproces voor de eigen bank en voor de banken in de regio. Met onze 21 banken groeien we geleidelijk naar eenzelfde beeld over markt- en werkgebieden met sterke Rabobanken in de regio. Die zijn nodig om marktleider te blijven of om dit uitte bouwen en vooral om de lokale betrokkenheid op een stevige manier in te vullen.' 'Het kringbestuur als geheel heeft een cruciale rol om het proces te faciliteren. In West-Brabant hebben we een sterk en divers team wat betreft procesbegeleiding en communicatie. Dat gebeurt op de kring vergaderingen en bij de bijeenkomsten in kleiner verband. Maar de banken zelf zijn verantwoordelijk voor de uitkomsten van het proces.' 'We geven veel aandacht aan mensen: medewerkers en leden. Terecht want het democratische proces vinden we belangrijk. Daardoor zijn we als organisatie steeds verbeterd en geworden tot wat we nu zijn. We moeten ook kritisch blijven en elkaar scherp hou den. Niettemin blijft het de moeite waard om de balans te bewaken tussen de sociale processen en het resultaat. Als het gaat om samen werken, is onze kracht soms ook een valkuil.' 'Geen model is zaligmakend: het gaat om de juiste mensen en een goede borging van ledeninvloed, toezicht en bestuur. Gezien de gro tere banken na 2005+ en de toenemende professionaliteit, neig ik richting een "commissarissenmodel". De term commissarissen vind ik beter, omdat deze nadrukkelijk ook de leden vertegenwoordigen.' 'Een lastig vraagstuk. Uiteraard moeten we ook op centraal organisa tieniveau de ledeninvloed goed blijven regelen. Maar als we nu eerst lokaal goed orde op zaken stellen, dan volgt na bestudering vast een model dat past bij de doelen in onze overlegstructuur die we op lan delijk niveau willen bereiken.' 'Die bijna 1,4 miljoen leden zijn heel belangrijk. Je moet betrokken leden daadwerkelijke binding en aandacht geven. Met een ledenbe- leid als marketinginstrument is niks mis, maar je moet scherp zijn op kwaliteit. De ledenproducten en -diensten kunnen beter uit de verf komen. Dat moeten we vooral dicht bij de leden doen. Daarom is ver binding tussen bank en vereniging zo belangrijk. Dat moet je zo lang mogelijk bijeen houden, want juist dat is onderscheidend.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2004 | | pagina 13