Duurzaamheidsdenken kwestie van bewustwording Pilot monitoring MVO ™- Het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is de laatste jaren enorm toegenomen. Overheden, consumenten en consumentenorganisaties rekenen ondernemingen steeds meer af op hun performance op MVO -gebied. Het wekt dan ook geen verbazing dat de aandacht voor'duurzaam ondernemen'ook binnen de Rabobank toeneemt. Management en beleid Financiële producten en diensten Bedrijfsvoering Beleid Organisatie Milieubeleid Maatschappelijke betrokkenheid Integratie Producten en diensten^»] Projectenf? I Ledenbeleid en dialoog as de toenmalige hoofddirectie het onderwerp MVO al toegenegen, ook de huidige raad van bestuur vindt het een vanzelfsprekend onderdeel van het onderne merschap. Voorzitter Bert Heemskerk noem de bij de presentatie van het maatschappelijk jaarverslag 2002 maatschappelijke betrok kenheid en verantwoord ondernemen zelfs 'core business'van de Rabobank. Dat blijkt ook uit de internationale beoordeling van banken door de Sustainable Asset Management Group (SAM) waarin de Rabobank is uitgeroepen tot 2e meest duur zame bank ter wereld. Pilot met 22 banken Om ook in de samenleving te laten zien dat de Rabobank MVO serieus neemt, is het nodig dit organisatiebreed te verankeren in beleid en rapportages. Het directoraat Duurzaamheid en Maatschappelijke Innovatie (DMI) is daarbij een van de partijen die de implementatie van het (in opdracht van de raad van bestuur ontwikkelde) MVO- monitoringsysteem vorm moet gaan geven. Daarom startte DMI in september 2002 een pilot waarin 22 banken participeerden. Doel was het meten van de resultaten over 2002 en het vaststellen van doelstellingen voor 2003. Daarnaast werd tezelfdertijd de moni toring voor de hele groep ingevoerd. VO genereert opbrengst Bouwe Taverne, adviseur strategische duurza me ontwikkelingen bij DMI, begeleidde de deelnemers van de pilot. De verschillen tus sen de pilotbanken zijn groot:'Sommige ban ken zijn nog vrijwel blanco, andere hebben het beleid op MVO-gebied al heel goed op de rails/Veel leden van de beheerscolleges denken dat MVO alleen maar geld kost.'We doen al zoveel op maatschappelijk gebied,' hoort Taverne vaak:'Daarmee doelen ze dan op maatschappelijke betrokkenheid, maar dat is slechts een onderdeel van MVO. Er zijn namelijk ook opbrengsten te genereren met MVO. Denk alleen al aan de besparingen op het terrein van bedrijfsvoering, zoals de ener giekosten. Ook commercieel liggen er kan sen. Er zijn steeds meer 'groene' producten waarmee we als Rabobank kunnen scoren en de klant vraagt er zelfs om. Er zijn goede voorbeelden van banken die hun marktaan deel op de bedrijvenmarkt vergroot hebben door duurzaamheid als speerpunt te kiezen.' MVO-wiel geeft richting aan De 22 pilotbanken hebben de MVO-monito- ring uitgevoerd met behulp van indicatoren die betrekking hebben op vier beleidsterrei nen. Elk beleidsterrein is verdeeld in twee kernprestatie-indicatoren, tezamen weerge geven in het zogenaamde 'MVO-Wiel'. De ter reinen omvatten: Management indicatoren: beleid en uit voering; Financiële dienstverlening indicatoren: integratie binnen de klantrelatie en speciale producten; Maatschappelijke betrokkenheid indica toren: lokale projecten en ledencontacten en dialoog; Eigen bedrijfsvoering indicatoren: perso neels- en milieubeleid. De monitoring krijgt voor de lokale banken vorm in een jaarlijks uit te brengen thema rapportage. Control Lokale Banken gaat die vanaf boekjaar 2003 voor alle lokale banken verzorgen. Ambassadeurs zorgen voor draagvlak 'Het is zaak om in het begin alle neuzen dezelfde kant uit te krijgen,' aldus Taverne. 'Zo'n kick-off kan bestaan uit een beleidsessie met het MT en collegeleden. Ook wordt het speciaal voor de Rabobank ontwikkelde "Spel van Winst en Waarden" geregeld ingezet. Daarmee ontdekken de deelnemers wat MVO op lokaal niveau kan inhouden en extra waarde kan opleveren voor de bank. De cen trale vraag is: wat kan MVO voor onze bank betekenen? Het gaat dan niet alleen over praktische zaken als papierverbruik of ener giebesparing, ook ethische vraagstukken komen aan de orde. In het spel wordt MVO voortdurend aan de dagelijkse bankpraktijk gerelateerd.' De deelnemers van het eerste uur fungeren inmiddels als ambassadeurs binnen hun organisatie/Het voeren van een succesvol MVO-beleid is alleen mogelijk wanneer het onderwerp door alle geledingen van de bank wordt gedragen,' meent Taverne. Dat is orga nisatorisch te realiseren met de vorming van een MVO-team. Rabobanken Heemskerk en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 22