Samen nog sterker! V Column Berichten Aad Balm 1 Thema: Visie Rabobank 2005+ functie Rabobank regiodirecteur Noord; lid adviesgroep Visie Rabobank 2005+ email a.m.a.w.balm@rn.rabobank.nl 'Met enige spanning keek ik uit naar de orga nisatiebrede consultatiebijeenkomsten over de discussienota "Visie Rabobank 2005+"Als lid van de adviesgroep was ik natuurlijk benieuwd naar de mening van de betrokke nen over de inhoud van het rapport. Nadrukkelijk werden de samenstellers van deze nota ervan verzekerd, dat het rapport een uitstekende opmaat was voor de te voe ren discussie. In Bank Bestuurder maart/april 2003 stelde Paul Bottelier: "Nu is het tijd om daarover (de inhoud van de discussienota) samen de gedach ten te vormen. Dat is mijn oproep aan alle betrok kenen. Doe mee!" Dit bleek niet aan dovemans oren gericht. In groten getale namen de banken deel aan een van de 18 werkbijeenkomsten in mei en juni. Daarvan mocht ik zeven keer acteren als dagvoorzitter. Gebleken is dat deelnemers zich uitermate goed hadden voorbereid. Sommigen door binnen de beheercolleges van hun aange sloten bank een aparte vergadering te organise ren, anderen in hun kring, en weer anderen door in groepen van banken met een zelfde omvang standpunten uit te wisselen. Er werd intensief en met passie aan de discussies meegedaan. Het vertrekpunt was relatief eenvoudig: het per spectief van de klant was vertaald naar Rabobank-formules en de daarmee samenhan gende visie op vestigingen. Met die basis werden aan de hand van een vijftal vragen de standpun ten afgetast van de deelnemers. Vervolgens moesten lastige keuzes worden gemaakt. In groepjes van maximaal 15 deelnemers ging men uren met elkaar in conclaaf. Aan de hand van de gepresenteerde vier modellen kwam de vraag op tafel hoe de klantgroepen van de lokale banken zelfstandig en volwaardig zijn te bedienen. Onze coöperatieve grondslag moest natuurlijk het uit gangspunt vormen om een antwoord te geven op de vraag hoe bij elk model vorm gegeven aan het organiseren van de betrokkenheid van onze leden/klanten bij de lokale bank. Nadat de modelkeuze in die de kleine groepjes was gemaakt, kwam de vraag aan bod: hoe gaan we dan de overige klantgroepen te bedie nen. Vaak tendeerde het antwoord in de richting van het oudste bovenlokale samenwerkingsver band in onze organisatie: Rabobank Nederland. Bij het componeren van toekomstige werkgebie den dient de regionale dynamiek nadrukkelijk betrokken te worden. Moeilijker werd het om, vanuit ons soevereine verleden, randvoor waarden te formuleren die dan namens het col lectief ook moesten worden bewaakt. Er werd een nadrukkelijk spanning gevoeld (en gelukkig ook hardop uitgesproken) met de autonomie van de aangesloten banken. Het is mijn stellige indruk dat iedereen het gevoel heeft gekregen dat we aan de vooravond staan van ingrijpende - en overwegend noodzakelijk bevonden - veranderingen van marktoriëntatie in onze organisatie. De lokale banken hebben de adviesgroep voldoende stof aangereikt om een evenwichtig eindrapport voor de raad van bestuur Rabobank Nederland te kunnen maken. Het is uiteraard aan de raad van bestuur om van uit haar verantwoordelijkheid een eindconclusie voor te leggen aan de CKV. 'Visie Rabobank 2005+'zal in haar definitieve vorm een heldere oriëntatie moeten geven op een vereniging van coöperatieve lokale banken, die klantwaarde willen leveren door samen sterk te willen zijn. Dat zal naar mijn overtuiging zeker gaan gebeuren. En...de regiodirecties, die krijgen het druk!' Ledenbarometer }30 passeert 1,25 miljoen Het totaalaantal leden van de gezamenlijke Rabobanken is de mijl paal van 1,25 miljoen gepasseerd. Medio juli 2003 waren 1.154.112 natuurlijke personen en 101.298 organisaties als lid geregistreerd. Samen zijn dat 1.255.410 leden. Daarbij stonden op dat moment ook nog 17.807 aspirant-leden in de boeken. Ten opzichte van de referentiedatum 6 mei 2000 - vlak voor de eerste emissie van ledencertificaten - is het ledental nu met 768.766 toegenomen. Op 30 juli is mevrouw M.W. Bouricius gehul digd als 1.250.000ste lid. Naast bloemen en felici taties van Piet Moerland (lid raad van bestuur Rabobank Nederland), ont ving zij - als lid van Rabobank Amsterdam - 35 Rabo-ledencertificaten, een jaarkaart voor het Van Gogh Museum en een jaarkaart voor Artis. Cl Nieuw nummer Infodesk Coöperatie De Infodesk Coöperatie van het Adviescentrum Coöperatie Ontwikkeling in Utrecht heeft een nieuw telefoonnummer. Sinds 1 juli 2003 is deze tijdens kantooruren telefonisch te bereiken op 030 - 216 66 40 en per fax op 030 - 216 66 23. U kunt bij deze infodesk terecht met vragen en voor informatie over de volgende onderwerpen: - Professionalisering van bestuurders en toe zichthouders. - Activiteiten op het gebied ontwikkeling van ledenbeleid, ledenbetrokkenheid en maat schappelijke betrokkenheid. - Betrokkenheid van medewerkers bij de coöpe ratie. - Kennisontwikkeling, innovatie en communi catie op het gebied van coöperatie. Verzoeken zijn uiteraard ook welkom per e-mail via de functionele mailbox: fm.rn.infodeskcooperatie@rn.rabobank.nl.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 7