Good governance
ii
i
Tijdens achttien drukbezochte
consultatiebijeenkomsten in mei
en juni richtten directeuren en
voorzitters van de aangesloten
Rabobanken zich vanuit hun
klant- en marktoriëntatie op het
organisatie- en inrichtingsvraag-
stuk 2005+. Deze inspanningen
leidden tot extra argumentatie en
gaven een brede gedragenheid
aan het eindadvies dat onlangs is
uitgebracht aan de raad van
bestuur Rabobank Nederland.
Rabobank Eindhoven loopt als stadsbank
min of meer tegen de grenzen van de groei
aan. Daarom zoekt de bank met het oog op
2005 en daarna nieuwe samenwerkingsver
banden. Waar fusie wellicht een brug te ver
is, gaan de gedachten uit naar een federa
tieve samenwerking. Opschalen met
behoud van eigenstandigheid.
'Als PME's willen we de bestwerkende
"fabriek" zijn voor bancaire kern
producten.'
Onlangs introduceerde de commissie Tabaksblat een nieuwe con
ceptcode voor corporate governance. Deze door de commissie
unaniem vastgestelde aanbevelingen richten zich op een verster
king van de 'checks en balances'om het vertrouwen in grote
ondernemingen te herstellen. Na vaststelling van de code is het de
bedoeling om deze 1 januari 2004 te laten ingaan, zo mogelijk bij
wet verankerd. Hoewel de code in aanleg is bestemd voor beurs
genoteerde vennootschappen, bevat deze ook bruikbare en
kwaliteitsversterkende aanknopingspunten voor de coöperatieve
Rabobank. Zo dient elke commissaris (lees: toezichthouder)
geschikt te zijn om de hoofdlijnen van het totale beleid te beoor
delen. Daarnaast dient deze over specifieke deskundigheid te
beschikken die nodig is voor de taakvervulling conform de profiel
schets. Ook dienen alle commissarissen een introductiepro
gramma te volgen met aandacht voor de financiële, juridische en
specifieke aspecten van de onderneming, alsmede de verantwoor
delijkheden van de commissaris. Verder kan een commissaris
maximaal drie termijnen van vier jaar zitting hebben.
De code is mede bedoeld om de tijdigheid, volledigheid en juist
heid van de externe financiële verslaggeving te waarborgen. Nu
mocht ik na aanvaarding van mijn Rabo-betrekking enkele jaren
intensief meewerken aan de samenstelling en eindredactie van de
jaarverslagen van de Rabobankorganisatie. Dat begon met het
jaar 1998. Om de kwaliteit van de jaarverslaggeving te verbeteren
luidde destijds al een van de (in hoofddirectie en raad van beheer)
vastgestelde uitgangspunten:
De Rabobank Groep streeft in haar corporate jaarverslag naar zo
groot mogelijke transparantie en doet daarbij niet onder voor de
beursgenoteerde financiële instellingen.'Gedachte hierachter was
dat een 'open klantencoöperatie'zo mogelijk nog transparanter
zou moeten zijn dan een beursgenoteerde onderneming.
Sindsdien is de financiële transparantie in de Rabo-jaarverslagen
al sterk verbeterd, mede onder invloed van de commissie Peters.
Uit de nieuwe code blijkt voorts dat de commissie Tabaksblat vindt
dat er (nog) meer transparantie moet komen bij de beloning van
bestuurders. Volgens de voortellen zou de algemene vergadering
een remuneratierapport - een uitgebreide toelichting op de indivi
duele beloningscomponenten als onderdeel van het jaarverslag -
moeten goedkeuren. Hoewel op veel terreinen vergevorderd, zijn
we als Rabobank op dit punt nog niet zover.
Eigenlijk zouden we als coöperatie die nieuwe code niet nodig
moeten hebben om gezamenlijk de gewenste transparantie te
betrachten. Toch kunnen de aanbevelingen helpen om als
Rabobank voor zover relevant minstens 'even'transparant te zijn.
functie hoofdredacteur
e mail I r.loman@rn.rabobank.nl