Rabobank stapt uit reisbemiddeling Boerenleenbank REISTIPS van de Terugblik 21 £Z>_CH 1 Pt ^1 12e jaargang 2003 04 B B Behalve ondernemers kunnen ook jonge leden van Rabobank Santpoort-Spaarndam hun stem via een ledenraad laten horen. Een van hen is ANGELA GROENEVELD, 22 jaar en pas afgestudeerd aan de HEAOi'ln onze jon- gerenraad zitten veel studenten die best al wel geïnteresseerd waren in het bankwezen, maar weinig bekend waren met het begrip coöperatie. Na een paar bijeenkomsten is het juist dat aspect van de Rabobank wat ons is gaan aanspreken. Wij zien de coöperatie vooral als het "samen gevoel" en het betrek ken van de leden bij het doen en laten van de bank.' Jongeren zoeken netwerken De openingstijden van de bank was een van de eerste zaken die door de jongeren werd aangesneden. Een aantal van hen vond dat deze verruimd moesten worden. Groeneveld: 'Daarover zijn we een dialoog met de bank aangegaan. Ze hebben geluisterd naar onze argumenten en vonden dat we gelijk had den, de openingstijden zullen worden aan gepast. Het is heel interessant om zo betrok ken over beleidszaken te kunnen discussië ren.' Er komen niet enkel bancaire zaken aan de orde tijdens de bijeenkomsten:'De leden raad maakt voor ons ook deel uit van het lokale sociale netwerk. We willen dat verder uitbouwen door een jongerendag - bestemd voor alle jongeren die klant zijn bij de bank, te organiseren. Verder zijn we bezig met het opzetten van een website waarmee we ook die jongeren proberen te bereiken die nog niet betrokken zijn bij de bank. Zo vervullen wij ook een ambassadeursfunctie voor de bank.' Serieuze invloed Zowel Raadschelders als Groeneveld vindt het een goede zaak dat hun bank de coöpe ratieve identiteit weer eens stevig heeft opgepoetst met onder meer het instellen van ledenraden. De bank neemt deze vorm van invloed en betrokkenheid ook serieus. Raadschelders:'Er zijn veel instanties - en voor mij was Rabobank daar tot voor kort eentje van - waar je maar hebt te slikken wat er gebeurt. Mijn beeld is nu een stuk genu anceerder en positiever ten aanzien van de Rabobank.' Fotografie Afdeling Bedrijfshistorie Klantwaarde/markt Zoals aangekondigd zal Rabobank de acti viteit Reizen gaan beëindigen. Globe Reisburogroep - onderdeel van de Oad Groep - en Rabobank Nederland hebben overeenstemming bereikt over de overna me van 75 reisbureaus van de Rabobank door Globe per 1 november 2003. Niet alleen de interne, maar ook externe media hebben hier aandacht aan besteed. Hoe heeft deze activiteit, die bijna 35 jaar heeft bestaan, zich ontwikkeld? De boerenleenbanken startten ermee in 1969, de Raiffeisenbanken volgden een jaar later. Beide begonnen met het verkopen van gestandaardiseerde reizen van Hotelplan. Via privé-rekeningen, aan- en ver koop van deviezen en het afsluiten van reis verzekeringen hadden de banken natuurlijk al veel contacten met hun klanten. De bemiddeling van vakantiereizen sloot hier logisch op aan. Daarbij kwam dat de nieuwe dienstverlening een zekere emancipatori sche functie had. Op deze manier werden bewoners van het platteland in staat gesteld op een gemakkelijke manier de eigen hori zon te verbreden. Het leek er al snel op dat de Rabobank als een indringer in de wereld van reisorganisa ties werd gezien. De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus (ANVR) weigerde haar in ieder geval het lidmaatschap. Dat ver hinderde de Rabobank echter niet in 1977 een marktaandeel van ongeveer zeventien procent te behalen. Daarmee behoorde zij tot de grootste reisbemiddelende organisaties in Nederland. In 1990 telde de Rabobank liefst een miljoen geboekte reizen. Toch werd ook toen al de vraag gesteld of reisbemiddeling wel kon worden gecontinu eerd. Het bleek moeilijk deze activiteit op alle aangesloten banken rendabel te maken. In de jaren negentig werd daarom de reisbemidde ling als gemeenschappelijke activiteit beëin digd. Lokale banken mochten er zelf echter desgewenst mee doorgaan. Maar ook daaraan komt nu binnenkort dus een einde.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 21