T mastercla 18 De FAST-koplopers - de pilotbanken van het eerste uur - hebben de migra tiefase van het project achter de rug. Nu komt het erop aan de FAST-formule te optimaliseren. Voor het volgen van een masterclass kwamen de betref fende banken een etmaal bij elkaar. De 48 deelnemers - directeuren en MT- leden - wisten elkaar te inspireren tot krachtdadige voornemens om de ver anderingen bij hun banken te borgen en te verbeteren. Klantwaarde/markt Fotografie Esther Pennarts B&B 12ejaargang 2003 04 I e belangstelling voor de 24-uurs masterclass FAST eind juni in hotel Oud London in de Zeister bossen was groot. Van de 31 pilotbanken waren er maar twee verhinderd. Een teken dat men FAST wil vasthouden, uitbouwen en per fectioneren. Daarvoor bood de masterclass alle gelegenheid. Sleutelwoord was 'veran deren'. Piet van Schijndel van de raad van bestuur van Rabobank Nederland - 'over veranderen wil ik altijd praten' - was aan wezig bij de aftrap en hield een inleiding, puttend uit z'n ervaringen bij Interpolis. Léon de Caluwé - hoogleraar Verander management aan de Vrije Universiteit - maakte de deelnemers wegwijs in diverse veranderprocessen. Aan het begin van de bijeenkomst - laat in de middag - stelde FAST-manager Jules Coenen de vraag wat FAST nu eigenlijk is: instrument of visie. Hij refereerde aan een recent onderzoekje onder 85 directeuren waaruit blijkt dat FAST zeer verschillend wordt gewaardeerd. 'De een vindt het een afslankingsprogramma, de ander een grote omslag gericht op verkopen.' Duidelijk is dat FAST succesvol is. Gericht op meer verkoop met minder mensen, leidde FAST over 2002 tot een dubbel zo grote winst groei en steeg de cross sell met zo'n 30%. De verkoopgroei beliep 10 a 15%. 'Bij enkele banken zien we zelfs een groei in de verkoop van 40%', aldus Coenen. Hij benadrukte dat FAST niet beperkt blijft tot harde cijfers en personele krimp. 'FAST is een verandermodel.' Dat maakt de over gang van migratie naar optimalisatie ook zo lastig volgens Coenen. 'Nu gaat het erom de verandering definitief te laten neerslaan in het resultaat.' In de gedachtewisselingen onder leiding van tv-presentator Victor Deconinck, die ook tijdens een 'diner-pensant' werden voortge zet, bleek dat werken met FAST als veran dermodel de nodige consequenties heeft. Het is geen eenmalige inspanning, waarna men weer terug kan naar de orde van de dag. Het is zaak de energie erop te houden

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 18